- احمدی، بابک (1377). معمای مدرنیته. تهران: مرکز.
- العطاس، سید فرید (1390الف). گفتمانهای جایگزین در علوماجتماعی آسیا. ترجمۀ محمود عبداللهزاده. تهران: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی.
- العطاس، سید فرید (1390ب). «علومانسانی باید نقد و از اروپامداری جدا گردد». 11/ 8/2011، آکادمیمطالعاتایرانیلندن: اندیشه و گفتوگو،https://iranianstudies.org/fa/1390/05/20/.
- العطاس، سیدنقیب (1374الف). اسلام و دنیویگری. تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
- العطاس، سیدنقیب (1374ب). درآمدی بر جهانشناسی اسلامی. تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
- امین، سمیر (1389). اروپامداری نظریۀ فرهنگی سرمایهداری مدرن. ترجمۀ موسی عنبری. تهران: علم.
- ایولاکوست (1385). جهانبینی ابنخلدون. ترجمۀ مهدی مظفری. چاپ دوم. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- بارنز و بکر (1370). تاریخ اندیشۀ اجتماعی از جامعۀ ابتدایی تا جامعۀ جدید. جلد اول. ترجمۀ جواد یوسفیان و علیاصغر مجیدی. تهران: مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
- بینش، مسعود (1392). منطق ابنخلدون: جستاری در اندیشۀ واقعگرای ابنخلدون از نگاه دکتر علی الوردی. تهران: پژواک.
- سعید، ادوارد (1386). شرقشناسی. ترجمۀ لطفعلی خنجی. تهران: امیرکبیر.
- ماوس، هاینس (1382). تاریخ جامعهشناسی. ترجمۀ عباس محمدی اصل. رشت: حقشناس.
- مهدوی، منصور (1391). سنجش سنت. اشراق. چاپ زلال کوثر.
- مهدی، محسن (1373). فلسفۀ تاریخ ابنخلدون. ترجمۀ مجید مسعودی. تهران: علمی و فرهنگی.
- میراحمدی، منصور و مهربان دافساری، احمد (1395). ظرفیتهای «عصبیت» برای تبیین نظری پدیدههای سیاسی-اجتماعی در جهان اسلام. فصلنامۀ رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، سال هشتم، 2، 108-137.
- نصار، ناصیف (1366). اندیشۀ واقعگرای ابنخلدون. ترجمۀ یوسف رحیملو. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- نصر، سید حسین (1385). معرفت و معنویت. ترجمۀ انشاءالله رحمتی. چاپ سوم. تهران: دفتر نشر سهروردی.
- نصر، سیدحسین (1395). معرفت و امرقدسی. ترجمۀ فرزاد حاجی میرزائی. تهران: فروزان روز.
- Abdel-Malek,A.1963,“Orientalism in Crisis”, Diogenes, 11:103-140
- Alatas, Seyed Farid, 1990, “Ibn Khaldun and the Ottoman Modes of production”, Arab Historical Review for Ottoman Studies,1-2:45-63.
- Alatas, Seyed Farid,1993, “A Khaldunian Perspective on the Dynamics of Asiatic Societies”, Comprative Civilization Reviw,29: 29-51.
- Alatas, seyed Farid, 2006a, “ A Khaldunian Exemplar for a Historical Sociology for the south”, Current sociology, 54 (3): 29-51.
- Alatas, seyed Farid, 2006b, “Ibn khaldun and contemporary sociology’’, International sociology,21:782-795.
- Alatas, Seyed Farid, 2007, “The Historical Sociology of Muslim Societies: Khaldunian Applications”, International Sociology 22 (3).
- Alatas, seyed Farid, 2012, Ibn Khaldun: Makers of Islamic Civilization, Oxford university press.
- Alatas, seyed Farid, 2014, Applying ibn khaldun: The recovery of a lost tradition in sociology, Routledge.
- Baali, F. and Price, B. 1982, “Ibn Khaldun and Karl Marx: On Socio-Historic Change”, Iqbal Review 23(1), 17-36.
- Baali,F, 1986, Ilm al-Umran and Sociology: A Comparative Study, Annals of the Faculty of Arts, Kuwait University, 36th Monograph, vol 7.
- Barnes,H.E, 1917, “Sociology befor Comte: A Summary of Doctrines and an Introduction to the Literature”, American Journal of Sociology, 23 (2):174-247.
- Becker, Howard and Barnes, Harry Elmer, 1961, Social Thought from Lore to Science, 3vol, New York, Dover Publications.
- Faghirzadeh,Saleh, 1982, Sociology of Sociology: In Search of Ibn Khaldun’s Sociology then and Now, Tehran, Soroush press.
- Al-Faruqi, Ismail, 1988, “ Islamization of Knowledge: Problems, Principles and prospective”, in Islam: Source and purpose of Knowledge,IIIT.
- Flint, Robert, 1893, History of the philosophy of History in France, Belgium, and Switzerland,Edinburgh.
- Gellner, Ernwst, 1975, “Cohesion and Identity: The Maghreb from Ibn Khaldun to Emile Durkheim”, Government and Opposition 10(2):203-18.
- Gellner,Ernest,1981,Muslim Society,CambridgeUniversity,Cambridge.
- Gumplowicz, Ludwing, 1899, soziologische Essays: Soziologie und politik, Inns bruck: Universitates-verlag Wagner.
- Gibb, H.A.R. 1933, “ The Islamic Background of Ibn Khaldun’s Political Theory”, Bulletin of the School of Oriental and Africa Studies, 7: 23-31.
- Gumplowicz,Ludwing,1899,SoziologischEssays:SoziologieundPolitik,Innsbruck, Universitates- Verlag Wagner.
- Hopkins, Nicholas S, 1990, “Engels and Ibn Khaldun”, Alif 10:9-18.
- Newby, Gordon D. 1983, “Ibn Khaldun and Frederick Jackson Turner: Islam and the Frontier Experience”, Journal of Asian and African Studies 18(3-4):274-85.
- Ortega y Gasset, Jose’, 1979,”Abenjaldu’n nos revela el secreto”,Revista del Instituto Egicio de Estudios Isla’micos en Madrid, 19: 95-114.
- Rabi, Muhammad Mahmoud, 1967, the political Theory of Ibn khaldun, Leiden, Brill.
- Simon,Heinrich,2018, Ibn Khaldun’s Science of Human Culture, Translated by Fuad Baali, The Other Press, Selangor, Malasia.
- Turner, B.S.1971, “Sociological Founder and Precursors: The Theoriesw of Religion of Emile Durkheim, Fustel de coulanges and Ibn Khaldun”, Religion 1:32-48.
- Toynbee, Arnold J, 1935, A Study of History, vol 3, London: Oxford University Press.
- Wallerstein,Immanul,1996,”Eurocentrism and its Avatars: The Dilemmas of Social Science”, the Future of sociology in East Asia,22-23 November.
- Weber, Alfred, 1919, History of Philosophy,New York, Charles Scribner’s Sons.
- Zayid, Ahmad, 1996, “ Saba un ‘Ama li-l-‘Ilm al-Ijtima fi Misr”, Majallat Kulliyat al-Adab, Cario University, 56:1-38.
|