تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,921 |
تأثیر داوری همراه با تأمل در ارتقاء کیفیت یادگیری دانشجویان معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 26، شماره 2، تیر 1400، صفحه 17-24 اصل مقاله (742.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2022.337753.672738 | ||
نویسندگان | ||
مریم حسینی1؛ سیدباقر حسینی* 2؛ فرهنگ مظفر2 | ||
1دانشجوی دکتری معماری ، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در ادبیات جهانی و بومی آموزش معماری، یادگیری تأملی، مفهومی آشناست؛ اما تاکنون، ارزیابی معماری به عنوان مکمل یادگیری تأملی، مورد مداقه و آزمون قرارنگرفتهاست. هدف از این پژوهش، بررسی نقش ارزیابی تأملی در ارتقاء یادگیری مفاهیم پایه در دانشجویان معماری است. در این پژوهش، نویسنده به همراه گروه مدرسان، در قالب یک آزمایش و با روش تحقیق تجربی-کیفی، میان 32 دانشجوی معماری سال سوم (گروه شاهد و آزمون) با ارائه روش آموزش تأملی و با ایجاد یک فضای تعاملی و دخیل نمودن مداوم دانشجویان در امر ارزیابی همتایان خود، تأثیر روش یادگیری تأملی را بر ارتقاء کیفیت یادگیری آنها، مورد بررسی قراردادند. پنج شاخص شامل داوری منطقی، رفت و برگشتی، با حضور دانشجویان، فرآیند محور و مبتنی بر به ثمر رسیدن ایده طراحی، مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا در یک آزمون دلفی دو مرحلهای شاخصهای مذکور توسط پانزده خبره اعتباربخشی شدند. نتایج نشان داد که 62.5 درصد از اساتید با شیوه ارزیابی تأملی تدریس میکنند. پس از تدریس آزمایشی به شیوه ارزیابی تأملی، به دو گروه شاهد و آزمون، دو پرسشنامه داده شد. نتایج نشان داد که یادگیری دانشجویان در فهم مفاهیم پایه همچون زیبایی، استحکام و سلسلهمراتب، و فرآیند پیچیده فهم طراحی و داوری اثر، ارتقاء یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ طراحی معماری؛ ارزیابی تأملی؛ معماری | ||
مراجع | ||
Ahrentzen, Sherry., & Anthony, Kathryn. (1993). Sex, Stars, and Studios: A Look at Gendered Educational Practices in Architecture. Architectural Education, 47(1). Anthony, Kathryn. (1987). Private Reactions to Public Criticism. Architectural Education. 40(3). Anthony, Kathryn. (1991). Design Juries on Trial: The Renaissance of the Studio. New York, USA: Van Nostrand Reinhold. Anthony, Kathryn. (2002). Designing for Diversity: Implications for Architectural Education in the Twenty-first Century. Architectural Education 55(4) ، Boyer, Ernest.L, & Migang, Lee.D (1996) Building community: A new future for architectural education and practice . Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Dutton, Thomas A. (1991). The hidden curriculum and the design studio. Voices in Architectural Education. Eggen, Paul., & kauchak, Dan. (2010). Educational psychology. Prentice hall. Farivarsadri, Guita. (2001). A critical View on Pedagogical Dimension of Introductory Design in Architectural Education. Architectural Education Exchange, 11-12. Jons, John.C. (1996). Design methods. John Wiley & Sons. Salama, Ashraf.F. (1995). New trends in architectural education: Designing the design studio. Schon, DonalD.A. (1984). The reflective practitioner: How professionals think in action. Routledge. Wade, John. W. (1977). Architecture, problems and purposes. Architectural design as a basic problem-solving process. اتو، وین (1388). معماری و اندیشه نقادانه، (امینه انجم شعاع،م) فرهنگستان هنر، تهران.
حجت، عیسی (1391)، سنت و بدعت در آموزش معماری، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
حجت، عیسی (1391)، معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه، آموزش مهندسی ایران، 56.
رضایی آشتیانی، سیما و جمال الدین مهدی نژاد، (1398)، ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیه های طراحی معماری، فن آوری آموزش، 13. سیف، علی اکبر، (1395). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش، دوران، تهران.
طبیبی، سید جمال الدین و دیگران (1390). تدوین پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و مقاله علمی، دیبا، تهران.
میرریاحی، سعید (1393)، سنجش و ارزیابی در نظام آموزش معماری با تأکید بر یادگیری مبتنی بر تیم و ارزشیابی همتایان، آرمانشهر, 13.
ندیمی، حمید (1389)، نگاهی به ارزیابی طرحهای معماری، صفه،50. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |