تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,263 |
محافظهگرایی پدیداری: توجیه معرفتی از طریق به نظر رسیدن | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 371-351 اصل مقاله (330.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2021.315171.523248 | ||
نویسندگان | ||
کاظم راغبی* 1؛ منصور نصیری2؛ محمد محمدرضایی3 | ||
1. دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران، پردیس فارابی | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، پردیس فارابی | ||
3. استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران، پردیس فارابی؛ | ||
چکیده | ||
محافظه گرایی پدیداری، رویکردی در توجیه معرفتشناساسانه است که با تکیه بر «بهنظر رسیدن» و «پدیدار»، تلاش دارد نظریهای برای توجیه درونی و غیراستباطیِ حداقل برخی از باورهای انسان را فراهم آورد. بر این اساس توجیه و عدم توجیه، رابطهای مستقیم با وضعیت ذهنی عامل معرفتی دارد. ایدهی مرکزی این نظریه این است که اگر چیزی برای یک عامل معرفتی صادق به نظر بیاید، و هیچ دلیلی نیز وجود نداشته باشد که آن چیز آنگونه که به نظر میآید نیست، آن عامل معرفتی در باور به آن امر، حداقل به میزانی، دارای توجیه و عقلانیت است. ما در این مقاله، با نگرشی همدلانه، این دیدگاه نوین را تقریر کرده و تلاش خواهیم کرد علاوه بر تبیین مولفههای اصلی آن، که مهمترین آن تبیین «به نظر رسیدن» به عنوان یک وضعیت ذهنی التفاتی دارای ویژگی پدیداری خاص است، مهمترین نقدهای وارد شده بر محافظهگرایی پدیداری را پاسخ دهیم و نشان دهیم که این دیدگاه، دیدگاهی قابل توجه در توجیه و عقلانیت باورهای معرفتی به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
محافظهگرایی پدیداری؛ توجیه غیراستنباطی؛ درونگرایی؛ فهم متعارف | ||
مراجع | ||
[1] هیوم، دیوید (1395). کاوشی در خصوص فهم بشری. ترجمه کاوه لاجوردی، تهران: نشر مرکز.
[2] BonJour, L. (1985). The Structure of Empirical Knowledge. Cambridge: Harvard University Press.
[3] Chisholm, R. (1957). Perceiving: A Philosophical Study. Ithaca: Cornell University Press.
[4] Cullison, A. (2010). What Are Seemings?. Ratio, 23: 260-274.
[5] Gage, L. (2018). “Can Experience Fulfill the Many Roles of Evidence?”. Quaestiones Disputatae, 8 (2): 87-111.
[6] Huemer, M. (2001). Skepticism and the Veil of Perception. Lanham: Rowman & Littlefield.
[7] Huemer, M. (2006). “Phenomenal Conservatism and the Internalist Intuition”. American Philosophical Quarterly, 43(2): 147-158.
[8] Huemer, M. (2007). “Compassionate Phenomenal Conservatism”. Philosophy and Phenomenological Research, 74 (1): 30–55.
[9] Huemer, M. (2013). “Phenomenal Conservatism”. Internet Encyclopedia of Philosophy, Retrieved from: https://www.iep.utm.edu/phen-con/, (2020- April-07).
[10] Huemer, M. (2013). “Phenomenal Conservatism Uber Alles”. in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, C. Tucker (ed.), New York: Oxford University Press.
[11] Littlejohn, C. (2011). “Defeating Phenomenal Conservatism”. Analytic Philosophy, 52 (1): 35-48.
[12] Lycan, W. G. (2013). “Phenomenal conservatism and the principle of credulity”. in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, C. Tucker (ed.), New York: Oxford University Press.
[13] Markie, P. (2005). “The Mystery of Direct Perceptual Justification”. Philosophical Studies, 126 (3): 347-373.
[14] McAllister, B. (2018). “Seemings as Sui Generis”. Synthese. 195 (7): 3079-3096.
[15] McGrath, M. (2013). “Phenomenal Conservatism and Cognitive Penetration: The ‘Bad Basis’ Counterexamples,” in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, C. Tucker (ed.), New York: Oxford University Press.
[16] Moretti, L. (2020). Seemings and Epistemic Justification: How Appearances Justify Beliefs. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-43392-5
[17] Plantinga, A. (1983). “Reason and Belief in God” in Faith and Rationality, A. Plantinga and N. Wolterstorff (ed.) Notre Dame: University of Notre Dame Press.
[18] Plantinga, A. (2004). “Reason and Belief in God”. in Faith and Rationality: Reason and Belief in God, A. Plantinga and N. Wolterstorff (ed.), Notre Dame: University of Notre Dame Press.
[19] Putnam, H. )1990(. Reason, Truth and History. Cambridge: Cambridge University Press.
[20] Reid, T. (1822). The Works of Thomas Reid; with an Account of His Life and Writings (Vol. 1). New York: Duyckinck, Collins.
[21] Rowe, W. (1979). “The Problem of Evil and Some Varieties of Atheism”. American Philosophical Quarterly, 16(4): 335-341.
[22] Sosa, E. (1998). “Minimal Intuition”. in Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry, M. DePaul and W. Ramsey (ed), Lanham: Rowman & Littlefield.
[23] Sosa, E. (2007). A Virtue Epistemology: Apt Belief and Reflective Knowledge, Vol 1. New York: Oxford University Press.
[24] Swinburne, R. (2018). “Phenomenal Conservatism and Religious Experience”. Knowledge, Belief, and God: New Insights in Religious Epistemology. In M. Benton, J. Hawthorne & D. Rabinowitz (eds.), Oxford: Oxford University Press.
[25] Tolhurst, W. (1998). “Seemings”. American Philosophical Quarterly, 35(3): 293-302.
[26] Tooley, M. (2013). “Michael Huemer and the Principle of Phenomenal Conservatism”. in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, C. Tucker (ed.), New York: Oxford University Press.
[27] Tucker, C. (2010). “Why open-minded people should endorse dogmatism”. Philosophical Perspectives, 24(1): 529–545.
[28] Tucker, C. (2013). “Seemings and justification: An introduction”. in Seemings and Justification: New Essays on Dogmatism and Phenomenal Conservatism, C. Tucker (ed.), New York: Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |