تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,250 |
مدیریت زیستگاه و پرندگان در فرودگاه پیام بهمنظور کاهش برخوردها با هواپیماها | ||
نشریه محیط زیست طبیعی | ||
دوره 74، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 647-662 اصل مقاله (830.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jne.2022.331604.2304 | ||
نویسندگان | ||
بهمن شمس اسفندآباد1؛ سمیه حیدری2؛ زینب اسدی3؛ منوچهر فلاحی4؛ محمد کابلی* 5 | ||
1استادیار گروه محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک،ایران | ||
2شهرداری کرج، معاونت خدمات شهری و محیط زیست، اداره پایش و ارزیابی آلایندههای زیست محیطی، کرج، ایران | ||
3دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
4سازمان حفاظت محیط زیست ایران، تهران، ایران | ||
5استاد گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران،کرج، ایران | ||
چکیده | ||
بیش از 90 درصد از برخوردهای هواپیماها را میتوان به برخورد با پرندگان نسبت داد. فرودگاه پیام در جنوبغربی شهر کرج واقع شده است. نزدیکی این فرودگاه به مرکز دفن زباله حلقه دره منجر به جذب پرندگان به سمت این فرودگاه شده است. در این مطالعه ریسک برخورد پرندگان با هواپیما در این فرودگاه مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور جهت شناسایی پرندگان از روش پیمایش زمینی استفاده شد. نمونهبرداری به صورت ماهانه و در طی چهار فصل سال از بهار تا زمستان ۱۳۹۹ صورت گرفت. نتایج بهدست آمده حضور 9 گونه پرندگان در منطقه فرودگاه را تایید کرد. با جمعبندی متغیر احتمال برخورد که در رتبه "متوسط" و نیز شدت برخورد محاسباتی در این فرودگاه که در رتبه "کم" قرار میگیرد، ماتریس ارزیابی ریسک برخورد پرندگان نشاندهندۀ قرارگیری فرودگاه پیام در طبقه سبزرنگ و عدم وجود ریسک بالا است. راهکار بلند مدت برای بهحداقل رساندن برخورد پرنده با هواپیما آن است که نباید فرودگاه نزدیک مناطق مهم برای پرندگان و یا در مسیر پرواز آنها باشد. موثرترین روشها برای کنترل پرندگان آنهایی هستند که ظرفیت برد محیطزیست در فرودگاه را کاهش میدهند. همچنین، روشهای ترساننده باید بهطور انتخابی و تناوبی استفاده شوند تا از عادتپذیری پرندگان جلوگیری شود. پرسنل فرودگاه حضور و جابجایی پرندگان در فرودگاه و مجاورت آن را پایش کنند و تمامی برخوردها با هواپیما همراه با شدت برخورد گونه یا گونههای مربوطه ثبت شود. همچنین دفن اصولی پسماند در مرکز دفن حلقه دره در نزدیکی فرودگاه میتواند در کاهش جمعیت پرندگان فرودگاه تاثیر مثبتی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برخورد با هواپیما؛ مرکز دفن حلقه دره؛ فرودگاه پیام کرج؛ ؛ ارزیابی ریسک | ||
مراجع | ||
Allan, J.R., 2002. The costs of bird strikes and birdstrike prevention, in Clark, L. (ed.) Human conflicts with wildlife: economic considerations. Proceedings of the National Wildlife Research Center special symposium, Fort Collins, Colorado, USA. 147-153. Allan, J., Baxter, A., 2000. An evaluation of techniques for the control of birds on landfills near airports. Bird Strike Committee-USA/Canada, second Annual Meeting, Minneapolis, MN. 24. Baxter, A.T., Allan, J.R., 2006. Use of raptors to reduce scavenging bird numbers at landfill sites. Wildlife Society Bulletin 34(4), 1162-1168. Blair, A., 2008. Aeroengine fan blade design accounting for bird strike. Department of mechanical and Industrial Engineering, University of Toronto, Bachelor of Applied Science thesis. Cleary, E.C., Dolbeer, R.A., 2005. Wildlife hazard management at airports: a manual for airport personnel. USDA National Wildlife Research Center-Staff Publications 133. Desoky, A.S., 2014. A review of bird control methods at airports. Global Journal of Science Frontier Research 14(2). Dolbeer, R.A., 2011. Increasing trend of damaging bird strikes with aircraft outside the airport boundary: implications for mitigation measures. Human-Wildlife Interactions 5(2), 235-248. Dolbeer, A.R., Wright, S.E., Cleary, E.C., 2000. Ranking the hazard level of wildlife species to aviation, Wildlife Society Bulletin 28(2), 372-378. Dolbeer, R.A., Wright, S.E., 2004. Bird hazards to aircraft: General guideline for airports, flight crews and air carrier personnel. Proceedings of 49th Corporate Aviation Safety Seminar, Tucson, AZ. 27-29. Dolbeer R.A., Begier, M.J., Wright, S.E., 2008. Animal ambush: the challenge of managing wildlife hazard at general aviation airports. Proceedings of 53rd annual Corporate Aviation Safety Seminar. Palm Harbor, Florida. Fitzwater, W.D., 1988. "Solutions To Urban Bird Problems". Proceedings of the Thirteenth Vertebrate Pest Conference (1988).52. https://digitalcommons.unl.edu/vpcthirteen/52. Godsey, O.L., 1997. Bird Aircraft Strike Hazard (BASH) Management Techniques. Departement of the US Airforce.14. International Bird Strike Committee, 1998. IBSC 24. Proceedings and papers of 24thconference at Stará Lesná, Slovakia, 14-18 September 1998. Harris, R.E., Davis, R.A., 1998. Evaluation of the efficacy of products and techniques for airport bird control. LGL Limited for Aerodrome Safety Branch, Transport Canada. Harris, E., de Crom, E.P., Fouche, J., Wilson, A., 2020. Comparative study on the short-term effects of audio and visual raptor presence on a pigeon population, with a view towards pest control, International Journal of Pest Management 66(1), 31-39. Hedayati, R., Ziaei-Rad, S., 2011. Effect of impact orientation on bird strike analysis. International Journal of Vehicle Structures & Systems 3(3), 184. Heidari, R., Sadighi, M., 2015. Bird strike: an experimental, theoretical and numerical investigation. Woodhead Publishing. Hu, Y., Xing, P., Yang, F., Feng, G., Yang, G., Zhang, Z., 2020. A birdstrike risk assessment model and its application at Ordos airport, China, Scientific Reports 10(19627). Kaboli, M., Aliabadian, M., Tohidifar, M., Hashemi, A., Roselar, K., 2015. Atlas of birds of Iran. Publications of department of environment, Iran. Johnson, R. J. 2000. Management of pest birds in urban environments. Other Publications in Wildlife Management, 16. Mansoori, J., 2005. Ornithology. Publications of Tenekabon branch, Islamic Azad University. 307 pp (In Persian). Thorpe, J., 2003. Fatalities and destroyed civil aircraft due to bird strikes, 1912-2002. In International Bird Strike Committee, 26th Meeting. Warsaw, Poland. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |