تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,108,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,145 |
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی | ||
فلسفه | ||
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 36، تیر 1400، صفحه 219-238 اصل مقاله (872.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2021.288074.1006469 | ||
نویسنده | ||
سید محمد حسین نواب* | ||
استادیار گروه فلسفۀ هنر مؤسسۀ آموزش عالی هنر و اندیشۀ اسلامی | ||
چکیده | ||
بررسی تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی، میتواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهتها مشخص میکند که آیا منشأ واحدی در کار است؟ آیا از هردو میتوانیم نتیجۀ یکسانی انتظار داشته باشیم؟ نوشتار پیش رو در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در استنتاج، از روش توصیفی- تحلیلی بهره برده است. زمینههای مشترکی همچون نهضتهای فلسفی و ادبی در شکلگیری تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی نقش داشتهاند. سوبژکتیویسم کانت بر هردو تأثیر جدی داشته است و از حیث معرفتشناختی تشابهات بسیارنزدیکی به هم دارند. پس از سوبژکتیویسم کانت و فروکاستن دین به تجربۀ دینی و زیبایی به تجربۀ زیباییشناختی، بسیاری احساس کردند که رابطۀ میان دین و هنر بهکلی منقطع شده است و اندیشههای دوران مدرن توانسته است این ارتباط وثیقِ دوران کلاسیک را از بین ببرد؛ امّا بعد از مطالعۀ اشتراکات میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی، میتوان احساس کرد بهرغم پروژۀ کانتی در تفکیک دین و زیبایی، بهقدری این دو به هم نزدیک هستند که برخی تجربۀ زیباییشناختی را ادامۀ تجربۀ دینی با واسطههای متفاوت میدانند و بعد از کانت نیز، درهمتنیدگی زیبایی و دین از میان نرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه دینی؛ تجربه زیبایی شناختی؛ هنر؛ سوبژکتیویسم؛ هنر دینی | ||
مراجع | ||
آذربایجانی، مسعود (1387)، روان شناسی دین، تهران، سمت.
استیون، سایکس (1376)، فردریش شلایرماخر، ترجمة منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، گروس.
افلاطون (1380)، دورة آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، خوارزمی.
بوبر، مارتین (1398)، من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب، تهران، فرزان روز.
پرادفورت، وین (1383)، تجربۀ دینی، ترجمۀ عباس یزدانی، قم، طه.
سعدی (1385)، کلیات، تصحیح محمدعلی فروغی، تهران، هرمس
کانت، ایمانوئل (1381)، نقد قوة حکم، ترجمة عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی.
کلی، مایکل (1383)، «رمانتیسم»، دائرةالمعارف زیباییشناسی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری، گسترش هنر.
گات، بریس (1384)، «تجربهگرایی»، دانشنامة زیباییشناسی، تهران، فرهنگستان هنر.
ملکیان، مصطفی (1380)، راهی به رهایی جستارهایی در عقلانیت و معنویت، تهران، نگاه معاصر.
هاسپرس، جان (1393)، تاریخ و مسائل زیباییشناسی، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
هوردرن، ویلیام (1367)، راهنمای الهیات پروتستان، ترجمة طاطهوس میکائیلیان، تهران، علمی و فرهنگی.
Caygill, Howard (1995), A Kant Dictionary, New York, Blackwell. Forstman, Jackson (1977), A Romantisc tiangle: Schleiermacher and Early German Romantics, Missoula, Scolares Press. Hume, David (1985), "Of the Standard of Taste. In D. Hume, Essays Moral, Political, Literary , indianapolis, liberty classics, 226-250. James, William (2002), Varieties of Religious Experience A Study in Human Nature, New York, Routledge. Kant, Immanuel (2007), Critique of Judgement, New York, Oxford. Kukla, Rebecca (2006), Aesthetics and Cognition in Kant’s Critical Philosophy, New York, Cambridge University Press. Martin, David (1972), Art and the Religious Experience: The ‘Language’ of the Sacred, Lewisburg, Bucknell University Press. Schleiermacher, Friedrich (1994), On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, Louisville, Westminster John Knox Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |