- باقری، معصومه و بهمئی، سجاد (1393)، «بررسی نحوۀ گذران اوقات فراغت شهروندان استان خوزستان». فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی، شمارۀ 3: 197-222.
- باکاک، رابرت (1381)، مصرف. ترجمۀ خسرو صبوری. تهران: شیرازه.
- پاکسرشت، محمدجعفر و الهامپور، حسین (1382)، «بررسی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان». مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، شمارۀ 3-4: 39-62.
- پهلوان، منوچهر و برزیگر، سیده فاطمه (1390)، «بررسی گرایش به نحوۀ گذران اوقات فراغت در بین دختران مقطع متوسطه شهرستان آمل». فصلنامۀ جامعهشناسی مطالعات جوانان، شمارۀ 3: 53-66.
- تورکیلدسن، جورج (1382)، اوقات فراغت نیازهای مردم. ترجمۀ عباس اردکانیان و عباس حسنی. تهران: نوربخش.
- خواجهنوری، بیژن و حاجیان، بهجت (1394)، «بررسی ارتباط بین متغیرهای زمینهای و نیازهای انسانی با گذران اوقات فراغت (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر شیراز)». فصلنامۀ تخصصی علوم اجتماعی، شمارۀ 4: 29-58.
- خواجهنوری، بیژن و هاشمینیا، فاطمه (1389)، «رابطۀ اوقات فراغت و بزهکاری، نمونۀ مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز». مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ 1: 31-57.
- ربانی، رسول و شیری، حامد (1388)، «اوقات فراغت و هویت اجتماعی بررسی جامعهشناختی الگوهای گذران اوقات فراغت جوانان در تهران». فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شمارۀ 4: 209-242.
- رفعتجاه، مریم، رشوند، مرجان و شهیدی زندی، مریم (1389)، «تبیین جامعهشناختی فعالیتهای فراغتی دختران جوان». فصلنامۀ شورای فرهنگی-اجتماعی زنان، شمارۀ 50: 80-29
- روجک، کریس (1388)، نظریۀ اوقات فراغت: اصول و تجربهها. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر شهر.
- ساروخانی، باقر (1378)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- سازمان ملی جوانان (1384)، برنامۀ ساماندهی اوقات فراغت جوانان شهر تهران. تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
- شفیعی، سمیه (1394)، «تأملی بر یافتههای پژوهشی فراغت زنان از منظر جامعهشناسی». فصلنامۀ راهبرد اجتماعی-فرهنگی، شمارۀ 15: 271-307.
- صراف، پریسا، محمدصالحی، نرگس، خیرالهی، فاطمه و رحیمی، زهرا (1395)، «بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت و متغیرهای وابسته به آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم». مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم، شمارۀ 11: 85-95.
- صفانیا، علیمحمد (۱۳۸۰)، «نحوۀ گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اسلامی کشور با تأکید بر فعالیتهای ورزشی». مجلۀ حرکت، شمارۀ 9: 127-140.
- عنایت، حلیمه و حسینی، مریم (1392)، «مطالعۀ جنسیتی الگوهای گذران اوقات فراغت در میان جوانان شهر شیراز و رابطۀ آن با انواع سرمایهها»، مجموعه مقالات کنگرۀ ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان.
- فاضلی، محمد (1382)، مصرف و سبک زندگی. چاپ اول. قم: صبح صادق.
- فکوهی، ناصر و انصارآبادی، فرشته (1382)، «اوقات فراغت و شکلگیری شخصیت فرهنگی»؛ نامۀ انسانشناسی، شمارۀ 4: 61-89.
- قاسمی، وحید، گنجی، محمد و مرادویسی، رزگار (1391)، «تأثیر تفاوتهای جنسیتی در استفاده از کالاهای فرهنگی (فیلم، موسیقی و کتاب) و نحوۀ گذراندن اوقات فراغت». مطالعات اجتماعی زنان، شمارۀ 1: 93-124.
- قائم، هاله، محمدصالحی، نرگس و محمدبیگی، ابوالفضل (1386)، «چگونگی گذراندن اوقات فراغت و همبستههای آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز». مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شمارۀ 1: 70-80.
- قلیپور، ماجده، مهدوی، محمدصادق و ساروخانی، باقر (1395)، «نقش جهانیشدن ارتباطات (اینترنت و ماهواره بر نحوۀ گذران اوقات فراغت زنان جوان)». فصلنامۀ مطالعات جامعهشناختی جوانان، شمارۀ 22: 101-118.
- کیویستو، پیتر (1380)، اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی. ترجمۀ منوچهر محسنی، تهران: نشر نی.
- محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- محمدی، جمال؛ محمدی، فردین؛ زارع، معصومه (1391)، «تبیین جامعهشناختی رابطۀ اوقات فراغت و اشکال جدید سرمایه (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه کردستان)». مطالعات جامعهشناختی، شمارۀ 2: 133-160.
- مسلمی، رقیه (1390)، بررسی عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت در جویبار. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم اجتماعی. دانشگاه بابلسر.
- موموندی، افسر (1380)، بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شهر ورامین. ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.
- نیکخواه، هدایتالله و ناکوئی درگزی، مرضیه (1395)، «بررسی جامعهشناختی فعالیتهای اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس». پژوهشنامۀ فرهنگی هرمزگان، شمارۀ 107: 111-129.
- هیوود، لس و همکاران (1380)، اوقات فراغت، ترجمه محمد احسانی، تهران: امید دانش.
- یوسفی، باقر (1374)، «چگونگی گذران اوقات فراغت». فصلنامۀ مدیریت در آموزش و پرورش، سال چهارم، شمارۀ 1: 21-60.
- Bihagen, E., & Katz- Gerro, T. (2000). “Cultural consumption in Sweden: The Stabiltiy of Gender Differences”. Poetics, No. 27: 327-340.
- Bourdieu, P. (1978). Sport and Social Class, In: Social Science Information, No. 17.
- Bradley, G. L., & Inglis, B. C. (2012). “Adolescent leisure dimensions, psychosocial adjustment, and gender effects”. Journal of Adolescence, No. 35: 1-10.
- Bryce, J. (2001). “The Technological Transformation of Leisure”. Social Science Computer Review, No. 7: 7–16.
- Cerin, E., & Leslie, E. (2008). How socio-economic status contributes to participation in leisure-time physical activity. Journal of Social Science & Medicine, No. 66: 2596-2609.
- Fitzgerald, M. (1995). “Leisure activities of adolescent school children”. Journal of Adolescent, No. 3: 349-359.
- Green, E., Hebron, S., & Woodward, D. (1990). Women’s Leisure, what leisure, London: Macmillan.
- Hall, S. (2000). Cultural identity and cinematic representation in film a theory: an anthology. In R. Stem & T. Miller (Eds): Blackwell.
- Jarvie, G., & Maguire, J. (1994), Sport and Leisure in Social Thought.
- Kaplan, M. (1975). Leisure theory and policy. New York: Wiley.
- Lizardo, O. (2006). “The puzzle of women’s “highbrow” culture consumption: Integrating gender and work into Bourdieu’s class theory of taste”. Poetics, No. 34: 1-23.
- Mattingly, M. J., Bianchi, S. M. (2003). “Gender differences in the quantity and Quality of free time: the U.S. experience”. Social Forces, No. 3: 999-1030.
- Neulinger, J. (1981). The Psychology of Leisure. 2nd, Thomas.
- Parker, S. (1976). The Sociology of Leisure. Allen & Unwin, London.
- Rojeck, C. (2005). Leisure Theory, London: Palgrave.
- Webb, J. (2009). Understanding representation. London: Sage publication Ltd.
- Wegner, L., Flisher, A. J., Muller, M. & Lombard, C. (2006). “Leisure Boredom and Substance Use among High School Students in South Africa”, Journal of Leisure Research, No. 2: 249-266.
- Wu, C. H. (2010). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and emotional intelligence among elementary school teachers in Northern Taiwan, (Unpublished doctoral dissertation). The University of Incarnate Word, Texas, United States.
- Wynne, D. (1998) Leisure, Lifestyle and the New Middle Class. London & New York: Routledge.
|