تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,222 |
واکاوی تجارب زیستۀ استادان علوم ورزشی از چالشها و رهاوردهای آموزش مجازی در دورۀ همهگیری کووید19 | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 3، آبان 1402، صفحه 174-150 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2021.330955.2818 | ||
نویسندگان | ||
مهدی بشیری* 1؛ صبا دیبائی1؛ بهبود یاری قلی2؛ رسول فرجی3؛ سپیده شبانی4 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
4مدیریت ورزشی، دبیر آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تبریز،ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به استفادۀ گسترده از آموزش مجازی در دانشگاههای کشور، ضرورت ادامۀ آموزش در قالب آموزش الکترونیک در بحران کرونا، بهعنوان روش جایگزین آموزش حضوری و همچنین بهرهگیری از تجارب و دیدگاه استادان در راستای بهبود کیفیت و کمیت آموزش الکترونیک در آینده، سبب شد تا مطالعهای با عنوان واکاوی تجارب استادان علوم ورزشی از چالشها و رهاوردهای آموزش مجازی در دورۀ همهگیری کرونا طراحی و اجرا شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانۀ توصیفی صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش، استادان علوم ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب شدند. فرایند مشارکت در پژوهش، تا زمان اشباع دادهها ادامه پیدا کرد. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبۀ نیمهساختاریافتۀ عمیق و برای تحلیل محتوای دادههای کیفی از روش کلایزی استفاده شد. یافتهها: بر اساس تحلیل تجارب مشارکتکنندگان، پنج تم اصلی (ناکارامدی تدریس دروس عملی، نبود بسترهای مورد نیاز آموزش مجازی، ضرورت توجه به ملاحظات حین تدریس، کیفیت ارزشیابی و رهاوردهای آموزش مجازی) و 26 مضمون مشخص شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها مشخص شد تدریس آنلاین دروس عملی، از مطلوبیت کافی برخوردار نیست، ازاینرو پیشنهاد میشود از شیوههای جایگزین و مکمل منطبق با اهداف آموزشی فراگیران در این دروس با رعایت پروتکلهای بهداشتی استفاده شود. همچنین با توجه به ضعف بسیار در سامانههای آموزش مجازی، بهتر است زیرساختها تقویت شده و از سامانههای مناسبتری استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک استادان؛ آموزش مجازی؛ تحلیل محتوا؛ علوم ورزشی؛ کووید 19 | ||
مراجع | ||
Golden, C. (2020). Remote teaching: the glass half-full. Educause Review. https://er.educause.edu/blogs/2020/3/remoteteaching-the-glass-half-full.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |