![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,915,280 |
تاثیر مشارکت تماشاگر بر شکل گیری متن اجرا در گیم تئاتر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 27، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 61-69 اصل مقاله (443.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.323972.615569 | ||
نویسندگان | ||
آزاده گنجه* 1؛ مهسا عباسی2 | ||
1استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، دانشکده هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گیم-تئاتر یک پدیده بینارسانهای و نوظهور در هنرهای اجرایی است، که از پیوند فضای ویدئوگیمها و تئاتر پدید آمده است. مشارکت تماشاگران در گیم-تئاتر رکنی ضروری و جدانشدنی از آن است. بنابراین اگرچه پیشرفت اجرا و شکلگیری درام از الگوهای معمول تئاتر ارتودوکس پیروی نمیکند اما هسته درام میتواند با استفاده از مفهوم جایگشتی از متون در نظریه بینامتنیت از الگوی درام ارسطویی شکل گیرد. با بررسی عناصر و الگوی ساختاری درام ارسطویی، تحول و تبدیل شاخصههای درام و ساختار متن اجرا در گیم-تئاتر مورد توجه قرار گرفته است. در گیم-تئاتر نمایشنامه به عنوانی متنی نوشتاری و معین، ماده اولیه ای است که در ترکیب با ضروریات پرفورماتیو تئاتر فراگیر به تولید «متن اجرا» ی پویا و منعطف منجر میشود. پیشبینی گزینههایی برای انتخاب تماشاگران جهت پیشبرد کنشها، شخصیتبخشی به مشارکتکنندگان و چگونگی ایجاد فضای یک تئاتر فراگیر گامهایی مهم در پروسه تولید «متن اجرا» است. درام ارسطویی متن آشنای تماشگر-اجراگر است که فرصت کنشگری را فراهم میکند. این مقاله با بررسی تأثیرات و اهمیت حضور تماشاگر در نقش یکی از کاراکترها و بدل شدن او به اجراگر در فضای اجرا برای پیشبرد کنشهای نمایشنامه، به چگونگی اثرگذاری امر مشارکت در متن اجرای گیم-تئاتر به عنوان تئاتری بینارسانهای و فراگیر میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
گیم تئاتر؛ تئاتر فراگیر؛ مشارکت تماشاگر؛ متن اجرا؛ بینامتنیت | ||
مراجع | ||
بوال،آگوستو(1377)تئاتر ستمدیدگان.ترجمه:نیکو سرخوش.پیام یونسکو.سال بیست و نهم.شماره 330،صص 32-36. زرین کوب ،عبدالحسین(1392).ارسطو و فن شعر .تهران.نشر امیرکبیر. شکنر،ریچارد(1397)نظریه اجرا.ترجمه:مهدی نصرالله زاده.تهران .نشر سمت. Barthes, Roland (1984). From Work to Text. Richard Howard (Trans), Hill and Wang: New York. Biggin, Rose (2017). Immersive Theater and Audience Experience; Space, Game and Story in the Work of Punchdrunk, Palgrave, London. Bloom, Gina (2018). Gaming The Stage: Playable media and the rise of English commercial theater, University of Michigan Press, Michigan. Fischer-lichte, Erika (2008), The Transformative Power of Performance, Saskya Iris Jain (Trans), Routledge, New York. Hermann, Max (1981) Theaterwissenschaft im deutschsprachigen Raum, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft: 15–24. Homan, Daniel, and Sidney Homan. “The Interactive Theater of Video Games: The Gamer as Playwright, Director, and Actor.” Comparative Drama, vol. 48, no. 1/2, 2014, pp. 169–186., www.jstor.org/stable/24615358. Accessed 05 May 2021. Kristeva, Julia (1984) Revolution in Poetic Language, Margaret Waller (Trans), Leon Roud-iez (intro), Columbia University Press, New York. Klich, Rosemary E. (2015) Playing a Punchdrunk Game: Immersive Theatre and Video-games. In: Frieze, James, ed. Framing Immersive Theatre: The Politics and Pragmatics of Participatory Performance. Palgrave Macmillan, Basingstoke, pp. 221-2280. Schechner, Richard. (1994) Environmental Theater, Applause, New York. WHITE, GARETH. (2012): “On Immersive Theatre.” Theatre Research International 37, no. 3. pp 221–235. Worthen, W.B. 2012. The Written Troubles of the Brain: ‘Sleep No More’ and the Space for Character. Theatre Journal, 64 (1): 79–97. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |