تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,673 |
انیمیشن های فانتزی و تخیل کودکان: یک مطالعه کیفی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 30، اسفند 1399، صفحه 107-135 اصل مقاله (484.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2020.84948 | ||
نویسندگان | ||
احسان شاه قاسمی* 1؛ مریم خالقی پور2 | ||
1استادیار، گروه ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران؛ نویسنده مسؤول | ||
2کارشناس ارشد ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی، تلاش می کند تا به مطالعۀ رابطه میان انیمیشن های فانتزی محور و تخیل کودکان بپردازد. برای نیل به این هدف با 65 کودک پسر و دختر در سنین 6 تا 12 سال مصاحبۀ نیمه استاندارد انجام شده است. کودکان در دو گروه جداگانه مورد مطالعه قرار گرفتند و مصاحبه های به دست آمده تحلیل، کدگذاری و مقوله بندی شدند. نتایج نشان داد که تخیل کودکانی که برنامه های فانتزی محور را زیاد تماشا می کردند، معطوف به فضای انیمیشن ها و شخصیت های موردعلاقه شان بود و تخیل آنها بیشتر صرف تفکر یا تغییر در داستان های این برنامه ها می شد. همچنین تصویر ذهنی کودکان در این گروه از آیندۀ جهان، تصویری متشکل از واقعیت و فانتزی بود و میان خود واقعی و خود ایده آل کودکان فاصلۀ بسیاری وجود داشت. اما کودکانی که برنامه های فانتزی محور را کم تر تماشا می کردند، بیشتر در باب آیندۀ دور و نزدیک و علل وقایع پیش آمده تفکر می کردند. تصویر ذهنی کودکان در این گروه از آیندۀ جهان، تصویری واقعیت محور بود و میان خود واقعی و خود ایده آل کودکان فاصلۀ منطقی برقرار بود. به عنوان نتیجه، داده های به دست آمده در پژوهش حاضر نشان داد که کودکانی که برنامه های فانتزی محور را زیاد تماشا می کنند، همیشه در چارچوب امر فانتزی، تخیل می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان؛ تخیل؛ جهان مجازی؛ انیمیشن؛ جهان واقعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 841 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |