تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,708 |
تحول بازنمایی زن قهرمان: سینمای انیمیشن دیزنی از سفیدبرفی و هفت کوتوله تا زوتوپیا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 4، دی 1400، صفحه 17-27 اصل مقاله (568.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.317898.615520 | ||
نویسندگان | ||
سید حسن سلطانی1؛ مریم کهوند2؛ حمید صادقیان* 3 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده تجسمی دانشگاه هنر تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران | ||
3عضو هیات علمی، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
بازنمایی شخصیتهای زن، یکی از محورهای اصلی تولید انیمیشن در کمپانی والتدیزنی است. اولین انیمیشن بلند دیزنی، سفیدبرفی و هفتکوتوله درسال 1937 و زوتوپیا در سال 2016 یعنی حدود 80 سال بعد ساخته شد. تحول کلیشههای جنسیتی و شخصیتزنان در این آثار روندی آشکار و قابل تأمل است. در این مقاله 13 نمونه از مهمترین آثار کمپانی دیزنی در بازهی زمانی بین 1937 تا 2016 انتخاب شدهاند. در همهی این آثار شخصیت اصلی داستان قهرمانِ زن است. این پژوهش تلاش دارد تا با اتکا بر رویکردهای بازنمایی، به تحلیل آثار هدف پرداخته، نحوهی بازنمایی شخصیت قهرمان زن و تحولات آن را در سینمای انیمیشن دیزنی ارزیابی نماید چنانکه استراتژیهای برساختیِ کلیشهسازی و اسطورهسازی، از ابزار مهم بازنمایی رسانهای برای تعریف و تثبیت معانی هستند. در این مقاله، با استفاده از الگوی سهسطحی نشانهشناسی رولان بارت، دلالتهای صریح، ضمنی و ایدئولوژیک تحلیل میشود. یافتهها حکایت از تحولات عمده در روند بازنمایی شخصیتهای زنانه در این تولیدات دارند؛ شیوهی بازنمایی قهرمانان زن از ابتدا تا اواخر قرن بیستم، تغییرات مربوط به اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک، و نیز دگرگونیهای مربوط به دههی اخیر. درنتیجه این تحولات را میتوان تقارن و تأثیر موجهای اول تا سوم جنبش فمینیزم دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ قهرمان زن؛ بازنمایی؛ برساخت؛ استوارت هال | ||
مراجع | ||
آندره، میشل (1372). جنبش اجتماعی زنان، ترجمه: هما زنجانیزاده، مشهد، نشر ونیکا.
بارت، رولان(1375). اسطوره، امروز، ترجمه: شیرین دخت دقیقیان، تهران، نشر مرکز.
ترابی اقدم، محمود؛ فهیمی فر، علی اصغر (1399). تحول برتری طلبی در بازنمایی روابط سیاه و سفید در هالیوود (مطالعه موردی فیلمهای تولد یک ملت، حدس بزن چه کسی برای شام میآید و هشت نفرتانگیز). فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری، سال چهاردهم، شماره ی 1، پیاپی 33، صص 89 تا 114.
تورجی، قاسم (1398). تحلیل گفتمان پسا استعماری در انیمیشنهای آمریکایی، مورد مطالعاتی: سریال انیمیشن «بن تن»، پایان نامه ی دوره ی دکتری پژوهش هنر، به راهنمایی دکتر نادرشایگان فر، دکتر سید حسن سلطانی، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چندلر، دنیل (1387). مبانی نشانه شناسی سینما، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: انتشارات سوره مهر.
خزاعی راوری، زهرا (1396)، ساختار شکنی درکارتون های پری دریایی کوچولو و دلیر (نقد کاربردی)، سومین همایش ملی رویکردهای میان رشتهای به آموزش زبان و ادبیات، مطالعات و ترجمه، صص 1 تا 12.
سلیمانی، رضا؛ هراتی، محمدجواد (1394). نظریه «بازنمایی» و انگاره های معنایی گفتمان رسانه ای آمریکا از اسلام و ایران، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال ششم، شماره چهارم، صص99 تا 122.
فرکلاف، نورمن (1379)، کتاب تحلیل انتقادی گفتمان، مقاله ی؛ بازنمود گفتمان در گفتمان رسانه ها، زبان، ایدئولوژی و قدرت، گروه مترجمان؛ فاطمه شایسته پیران، شعبان علی بهرام پور، رضا ذوقدار مقدم، رامین کریمیان، پیروز ایزدی، محمود نیستانی، محمد جواد غلامرضا کاشی، تهران، انتشارات؛ مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
مسعودی، امیدعلی و خسروی، شهناز (1392). بررسی شیوه های بازنمایی زن در شبکه ی تلویزیون ماهواره ای من و تو، مجله ی رسانه، سال بیست و چهارم، شمار ه ی سوم، صفحات 43 تا 62.
مشیرزاده، حمیرا (1379). جنبش زنان در غرب و تأثیر آن بر محیطهای دانشگاهی، تهران، نشر پرتو.
.Branston, Gill, Stafford, Roy (2010), The Media Student’s Book, New York: Routledge. Dyer, Richard (2005). White, in Film Theory: Critical Concept in Media and Cultural Studies, Volum 3, Routledge. Gaffman, E(1979) Gender advertisement, Cambridge, MA: Harvard University Press, New York; Harrper and Row. Garabedian, Juliana (2014-2015), Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess, James Madison Undergraduate Research Journal, Volume 2 | Issue 1. Hall, Stuart (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication. Hall, Stuart. (2003), Representation: Cultural Representation and Signifying Practice, London: Sage Publication. Hine, Benjamin. England, Dawn. Lopreore, Katie. Skora Horgan, Elizabeth. Hartwell, Lisa (2018). The Rise of the Androgynous Princess: Examining Representations of Gender in Prince and Princess Characters of Disney Movies Released 2009–2016, Soc. Sci. 2018, 7, 245; doi:10.3390/socsci7120245. Jung, Yi Seul. Kim, Eun Jeung (2020) Analysis of Gender Role Behaviors in Accordance with Visual Expression of Disney Animation: Focusing on Female Characters of Mulan, Tangled, Moana, and Frozen 2, ournal of the Korea Contents Association '20 Vol. 20 No. 7. Marks, E. (1981). New French Feminism: an Anathology Brighton, Harvester Press. Ryu, Da-Young (2019). Performative Gender Identity of Women in Disney Animations, Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society Vol. 20, No. 12. Yerby, Amanda. Baron, Samantha. Lee, Youjin (2014). Gender roles in Disney Animation, Assignment 1, Part 4 Website Collaborative Content. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 874 |