![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,121 |
خوانش واسازانة نمایشنامة هنر نوشتة یاسمینا رضا | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 19، شماره 2، آذر 1393، صفحه 27-44 اصل مقاله (332.43 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2014.84577 | ||
نویسندگان | ||
فاضل اسدی امجد* 1؛ بهناز امانی* 2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
مقالة حاضر تلاشی است برای بررسی پساساختارگرایانة نمایشنامة «هنر» نوشتة یاسمینا رضا، برمبنای نظریة واسازانة ژاک دریدا که در آن به مفاهیمی همچون دال شناور، تأخیر- تفاوت معنا، و مرکز زدایی خواهیم پرداخت. با خوانش دقیق هنر مشخص میشود که نویسندة اثر در لایة اولی به تقابل و تفاوتهای هنر انتزاعی مدرن و هنر کلاسیک پرداخته است. اما آن چه در لایة دوم به آن پرداخته- برمبنای نظریة ژاک دریدا- ارتباط ناموفق و سوء تفاهمهای بوجود آمده میان سه دوست قدیمی است که نتیجة کاستیهای زبانی است. موضوعی که محوریت کل نمایشنامه را در بر میگیرد، بحث برسر نقاشی سفید از یک بوم سفید رنگ است. اما آن چه که تا پایان اثر نامشخص باقی میماند رنگهای بکار رفته در این اثر هنری و ارزش هنری آن است. این اثر هنری- در طول نمایشنامه- از دید هر فرد دارای رنگهای متفاوتی است، که نشان دهندة تفاوت دیدگاه این سه دوست میباشد. برمبنایِ نظریهی دریدا، رنگ در این اثر به عنوان دال شناور که در زنجیرة بیانتهای دالها گرفتار شده، در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر در این مقاله سعی شده تا با مرکز زدایی از اثر- که همان نقاشی سفید رنگ است- و یافتن مرکزیتی دیگر- ایوان، یکی از سه دوست- به خوانش و معنایی دیگر برسیم. اما همانطور که دریدا معتقد است، نباید فراموش کرد که هر متن دارای مرکزیتها و معانی متفاوتی است که هریک در جای خود امکان واسازای دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دال شناور؛ تأخیر- تفاوت معنا؛ مرکز زدایی؛ پساساختارگرایانه؛ واسازانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |