تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,532 |
تبیین عوامل مؤثر بر اقتصاد دستبافتههای کاربردی عشایر بختیاری در جامعۀ معاصر | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، آبان 1399، صفحه 111-136 اصل مقاله (604.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2021.270162.459471 | ||
نویسندگان | ||
ندا کیانی اجگردی1؛ ایمان زکریایی کرمانی* 2؛ ثریا معمار3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه فرش، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیارگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
دستبافتههای بختیاری بهمثابه مصداقی بارز از محصولات فرهنگی و هنری قلمداد میشوند که همواره دارای رسالت اقتصادی و ظرفیت بالای درآمدزایی بودهاند؛ لیکن با توجه به محدود شدن بازار تقاضا و کاهش دامنهی تولید، امروزه نقش اقتصادی آنها کمرنگ گردیده است. درحالیکه در جامعه امروزی معرفی و بهرهگیری از تمام یا بخشی از این هنرها در جهت تداوم در نسلهای بعد، تحکیم هویت بخشی و ترمیم کاستیهای اقتصادی، تولیدی، بومی و درنتیجه ایجاد توسعه و اقتصادی پایدار بهویژه در میان عشایر بختیاری، امری حیاتی به شمار میرود. لذا اگرچه امروزه جمعیت عشایر کاهش یافته است لیکن با توجه به تغییر الگوی سکونت و کمرنگ شدن دیگر جنبههای درآمدزایی، دستبافتهها یک فرصت و ضرورت اقتصادی برای این جامعه محسوب میشوند. بر این مدار اهتمام جدی به مقولهی توسعهی اقتصادی و هنری این بافتهها ضرورت مییابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل دخیل در اقتصاد دستبافتهها وابسته به حیطههای تولید، توزیع و مصرف، در وضعیت موجود است. روش پژوهش توصیفی_تحلیلی و ازلحاظ ماهیت کیفی است. یافته اندوزی به دو شیوه کتابخانهای و میدانی و تحلیل آنها بر پایهی تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و غیر احتمالی با 34 نفر از تولیدکنندگان، عرضهکنندگان، مصرفکنندگان و صاحبنظران، به روش گلوله برفی مصاحبه صورت گرفته است. حاصل آنکه در جامعه امروزی دستبافتهها به فراخور وجود مجموعهای از عوامل اجتماعی و اقتصادی شامل: حقوق پایین بافنده، قیمت بالای بافتهها، پایین بودن سطح شناخت و نوع ارائه بافتهها، کمرنگ بودن نقش ارزشها و فعالیتهای شبکهای قومی، نقش کارآفرینی، نقش صادرات و تبلیغات، کمتر مجال بروز و موفقیت اقتصادی یافتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد هنر؛ بستر اجتماعی؛ توسعۀ اقتصادی؛ دستبافتههای کاربردی؛ عشایر بختیاری | ||
مراجع | ||
ایرانی کرمانی، فاطمه، میرتاجالدینی، لیلا و یوسفوند، سامان (1391). اقتصاد فرش و بازاریابی جهانی آن. تهران: نور علم.
ابراهیمی ناغانی، حسین (1393). «مقدمهای بر زیباشناسی نقش و رنگ گلیمهای عشایر بختیاری». نگارینۀ هنر اسلامی، 1، 19-39.
امیرپناهی، محمد (1397). «ساخت اجتماعی بازار؛ تحلیل جامعهشناختی پیدایش بازار با تأکید بر بازار بانه در استان کردستان». مطالعات جامعهشناختی، 1، 87-115.
افروغ، محمد (1397). «مطالعۀ ساختاری و محتوایی نمکدانهای بختیاری با تأکید بر طرح و نقش». نامۀ انسانشناسی، 27، 63-93.
ــــــــــــ (1395). تأثیر رنگ، طرح، نقش و فنون بافت بر اقتصاد دستبافتههای قشقایی با تأکید بر دو کانون اسکان گلافشان و چشمه رحمان. پایاننامۀ دکتری. دانشکدۀ صنایعدستی. دانشگاه هنر اصفهان.
ــــــــــــ (1394). اقتصاد خلاق و کارآفرینی بومی هنر در دستبافتههای عشایری (قشقایی) با تأکید بر قالی قشقایی. همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، 978-996.
ــــــــــــ (1394). توسعۀ هنری و اقتصادی فرش ایرانی و عشایری با تمرکز بر خلاقیت و جوهر اصالت. همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی. دانشگاه بیرجند. 170-187.
بازرگان هرندی، عباس (1397). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
بلوکباشی، علی (1382). جامعۀ ایلی در ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
توحیدلو، سمیه (1394). حیات اقتصادی ایرانیان در دورۀ مشروطه. تهران: هرمس.
تیرگر، مونا (1395). اقتصاد هنر در بافتههای عشایری. هفتمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد و مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران.
تناولی، پرویز (1383). گبه: هنر زیر پا. تهران: فرهنگسرای یساولی.
ــــــــــــ (1380). نمکدان؛ دستبافتههای عشایری و روستایی ایران. تهران: نظر.
ــــــــــــ (1377). تاچههای چهارمحال. تهران: یساولی.
ــــــــــــ (1377). جلهای عشایری و روستایی ایران. تهران: یساولی.
ــــــــــــ (1370). نان و نمک. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ترابی، انسیه و اکبری، فاطمه (1394). «تأثیر عملکرد کانالهای ارائۀ آثار هنرهای تجسمی بر خلق ارزش». مجموعه مقالات همایش پژوهشی اقتصاد هنر ایران، 61-71.
تراسبی، دیوید (1389). اقتصاد فرهنگ. ترجمۀ کاظم فرهادی. تهران: نی.
خادمی، مهدی و پریخانی، شاهین (1395). استراتژی بازاریابی هنر. تهران: انتشارات سیته.
شش جوانی، حمیدرضا (1386). اقتصاد هنر و کارآفرینی: درآمدی بر آیندهشناسی تعامل خردهنظامهای فرهنگ و اقتصاد در ساختار اجتماعی ایران. به سفارش حوزۀ هنری اصفهان و حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1-9.
سلطانعلی، آرش (1395). برند و برندسازی: براساس دیدگاههای نخبگان برندسازی جهان. تهران: ایدۀ خلاقیت.
شش جوانی، حمیدرضا (1391). کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد هنر. اصفهان: طراحان هنر.
عسگری سوادجانی، بهمن و همکاران (1394). سیمای فرهنگ و طبیعت استان چهارمحال و بختیاری. تهران: کریمخان زند.
علوی، عباس (1389). «نقشمایههای گبه در ایل بختیاری». هنرهای تجسمی نقشمایه، 5، 85-90.
کیانی، ندا، زکریایی کرمانی، ایمان و ابراهیمی علویجه، مهدی (1395). «مطالعۀ مردمشناسی وریسبافی عشایر بختیاری». پژوهشهای ایرانشناسی، 2، 115-134.
کیانی، ندا (1395). مطالعۀ روابط ساختاری تاچه و نمکدان چهارمحالوبختیاری با رویکرد انسانشناسی هنر. نامۀ انسانشناسی، 24، 129-149.
کیانی اجگردی، ندا، زکریایی کرمانی، ایمان و معمار، ثریا (1399). «واکاوی آسیبهای مرتبط با دستبافتههای عشایر بختیاری در سبک زندگی معاصر با تکیه بر آرای پیر بوردیو». نگارینۀ هنر اسلامی، 20، 117-136.
کبیری، فرانک (1388). «خورجین و گونههای مختلف آن در استان چهارمحال و بختیاری». گلجام، 14، 51-68.
گینزبرگ، ویکتور و تراسبی، دوید (1392). اقتصاد هنر. ترجمۀ محمدرضا مریدی و دیگران. مشهد: بدخشان.
ولف، جنت (1387). تولید اجتماعی هنر. ترجمۀ علی رامین، تهران: نی.
Heilbrun, J., Gray, C. M. (2011). The Economics of Art and Culture. Cambridge: Cambridge University Press,
UK. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |