تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,531 |
آوای هالی: عاملیت قالی در روستای دویدوخ | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، آبان 1399، صفحه 237-257 اصل مقاله (758.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2021.301910.459606 | ||
نویسنده | ||
طیبه عزت اللهی نژاد* | ||
استادیار پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات | ||
چکیده | ||
انسانشناسی هنر، رویکردی مردمشناختی است که هنر را در زمینۀ جامعۀ تولیدکنندۀ آن مطالعه میکند و بر آن است که بررسی هنر جامعهای خاص، بیشتر در ارتباط با جایگاه آن در همان جامعه امکانپذیر باشد و فهم آن نیز در جایی که تولید شده است، با درک و فهم اعضای جوامع دیگر تفاوت دارد. در این پژوهش، با مطالعهای مردمنگارانه، بعد عاملیت قالی که در زبان ترکمنی بدان «هالی» میگویند، در روستای دویدوخ بررسی و تحلیلهای کیفی انجام شد. دادههای تحقیق، با انجام مصاحبه، مشاهده و بررسی کتابخانهای و الکترونیکی جمعآوری شدند. پرسش اصلی پژوهش آن است که هنر بهویژه قالی (دوروی ابریشمی) چه نقشی در تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستای دویدوخ ایفا میکند و هنرمند در این راستا چه نقشی دارد. نتایج نشان میدهد قالی در عین رقابت، سبب انسجام و اتحاد افراد جامعه بوده و به نوعی یکی از حلقههای اتصال آنان با یکدیگر است. هنر و هنرمند در این جامعه معادل کار (آیش) و کارگر (ایشلی/ایشچی) است. هنرمند جایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. مهارت در نوع بافت، کیفیت بافت و مواد اولیه موجب متمایزشدن این محصول در ایران و جهان شده است و همین امر هنرمند را ترغیب کرده است تا در حفظ این تمایز کوشش کند. علاوه بر اینکه قالی منبع اصلی درآمد اهالی روستا است، یکی از مهمترین عوامل حفظ و انتقال هویت قومی و تاریخی نیز هست. البته در سالهای اخیر تغییرات و تحولات در نوع نقوش قالیها روی داده و اغلب سلیقۀ خریداران بر آن تأثیر گذاشته است. با این وجود ، هنرمند روستای دویدوخ با خلق شیء هنری خاص موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی هنر هالی؛ روستای دویدوخ؛ عاملیت؛ قالی | ||
مراجع | ||
الینی، مونیک ژودی (1389). «زیباییشناسی و امر قدسی در ملانزی»، مجموعه مقالات اولین و دومین هماندیشی انسانشناسی هنر. ترجمۀ ناصر فکوهی. تهران: فرهنگستان هنر، 135-153.
عسکرپور، وحید (1397). «زنبودن روی مهر، تجسم زنانه در شوشان باستان (3500-1000 پیش از میلاد)». نشریۀ مطالعات باستانشناسی، 10(1)، 169-188.
Appadurai, A. (2013). The Social Life of Things; Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Coote, J. (1992). Marvels of Everyday Vision: The Anthropology of Aesthetics and the Cattle-Keeping Nilotes. Anthropology, Art, and Aesthetics (Oxford Studies in theAnthropology of Cultural Forms), Oxford: Clarendon Press: 245–73.
Forge, A. (1960). Notes on Eastern Abelam Designs Painted on Paper. Three Regions of Melanesian Art. New York: Museum of Primitive Art.
Forge, A. (1967). The Abelam Artist. Social Organization, Essays Presented to Raymond Firth; M. Freedman London: 65-84.
Forg, A. (1973). Style and Meaning in Sepik Art. Primitive Art & Society, New York: Oxford: 169-192.
Forge, A. (1973). Primitive Art & Society. New York: Oxford.
Gell, A. (1992). The Anthropology of Time: Cultural Constructions of Temporal Maps and Images. Berg: Oxford.
Gell, A. (1998). Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon.
Gell, A. (2013). Newcomers to the World of Goods: Consumption among the Muria Gonds. Cambridge: University Press.
Guss, D. M. (1989). To Weave and Sing: Art, Symbol, and Narrative in the South American Rain Forest. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Hatcher, E. P. (1999). Art as Culture: An Introduction to the Anthropology of Art. London: Bergin & Garvey.
Jamieson, M. (1999). Art and Agency: An Anthropological Theory by Alfred Gell. Journal of the Royal Anthropological Institute, 5(4), 672-674.
Küchler, S., & Carroll, T. (2021). A Return to the Object, Alfred Gell, Art, and Social Theory. Newgen Publishing UK.
Layton, R. (1983). The Anthropology of Art by Robert Layton, Reviewed by: Nelson H. H. Graburn and Ellen Badone. Rain, 55, 11-12.
Morphy, H. (1998). Aboriginal Art A&I (Art and Ideas). London: Phaidon.Morphy, H., & Perkins, M. (2006). Primitivism, Art, and Artifacts. Malden: Blackwell: 125-128.
Munn, N. D. (1986). The Fame of Gawa a Symbolic Study of Value Transformation in a Massim. Cambridge: Cambridge University Press.
Morphy, H. (2008). Becoming Art: Exploring Cross-cultural Categories. USA: University of New South Wales Press.
Slillitoe, P. (1988). From Head-Dresses to Head-Messages The Art of Self-Decoration in the Highlands of Papua. Man, 23(2), 298-318. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |