تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,732 |
خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 3، مهر 1400، صفحه 467-490 اصل مقاله (674.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.325575.1626 | ||
نویسندگان | ||
پیام اکرمیپور* 1؛ نفیسه شریفی2 | ||
1دانشکده هنرهای تجسمی | ||
2پژوهشگر پسا دکتری، گروه انسان شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز چکیده این مقاله مطالعه ای کیفی و میان رشته ای بر جنبه های جنسیتی هشت پوستر تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت پوستر مورد نظر با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند از میان تعداد زیادی پوستر انتخاباتی موجود در سایت های گوناگون اینترنتی انتخاب شده اند و به لحاظ محتوایی و نیز جنبه های فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفته اند. این مقاله با به کارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیرکلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث می کند که چگونه ارزش ها، نگرش ها و باورهای جنسیتی در پوسترهای تبلیغاتی بازنمایی می شود. این پژوهش نشان می دهد درحالی که تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژه وار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر می کشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در پوسترهای انتخاباتی، که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته اند، باورها و کلیشه های جنسیتی پنهانی را آشکار می کنند که تعیین کننده نقش ها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگیـ اجتماعی جامعه امروزند. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی؛ ابژه؛ جنسیت؛ بازنمایی؛ نگاه مردانه | ||
مراجع | ||
امنپور، مریم؛ ذکایی، محمد سعید (1393). تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تهران: تیسا.
اولین، مارگارت (1395)، «نگاه»، در کتاب مفاهیم بنیادی تاریخ هنر، ویراستة رابرت اس نلسون و ریچارد شیف، ص 318ـ335، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مینوی خرد.
باستانی، سوسن (1387). جنسیت، فرهنگ، ارزشها و نگرشها، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
پاینده، حسین (1385). قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون ایران، تهران: روزنگار.
ــــــــــ (1397). نظریه و نقد ادبی: درسنامهای میانرشتهای، تهران: سمت.
پهلواننژاد، محمدرضا (1386). «ارتباطات غیرکلامی و نشانهشناسی حرکات بدنی، زبان و زبانشناسی»، ش 6، ص13ـ30.
چندلر، دانیل (1397). مبانی نشانهشناسی، ترجمة مهدی پارسا، تهران، پژوهشکدة فرهنگ و هنر اسلامی.
دهقان، علیرضا؛ نزاکتی، فرزانه (1392). «اسطوره و تبلیغات انتخاباتی تحلیل نشانهشناختی پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس هشتم»، مطالعات جامعهشناختی، دورة 20، شاول، ص 95ـ142.
رُز، ژیلیان (1397). روش و روششناسی تحلیل تصویر، ترجمة سید جمالالدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
زارع، زهرا (1396). «بازنمایی نقش جنسیتی در تبلیغات انتخاباتی شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۶»، پژوهشنامة زنان، ش4، ص 21ـ35.
سفیری، خدیجه؛ ایمانیان، سارا (1388). جامعهشناسی جنسیت، تهران: جامعهشناسان.
سلیمی، جواد؛ رشید، زهرا (1392). «دگردیسی مد در جامعة ایرانی»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 5، ش4، ص 507ـ528.
طبیعی، منصور؛ امینیزاده، سینا؛ کریمی، ماندانا (1397). «نشانهشناسی هویت ملی در پوسترهای انتخاباتی شورای شهر شیراز»، مطالعات ملی، دورة 19، ش 3، ص 141ـ154.
طبیعی، منصور؛ کریمی، ماندانا (1397). «تحلیل نشانهشناختی تبلیغات چاپی (پوستر) انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی»، دین و ارتباطات، شاول، ص 79ـ98.
نجمآبادی، افسانه (1399). زنان سیبیلو و مردان بیریش: نگرانیهای جنسیتی در مدرنیتة ایرانی، ترجمة آتنا کامل و ایمان واقفی، تهران: تیسا.
نرنبرگ، والتر (1394). نورپردازی تکچهره، ترجمة حمید شاهرخ، چ14، تهران: مرکز.
والکر، جان اِ؛ چاپلین، سارا (1385). فرهنگ تصویری، ترجمة حمید گرشاسبی و سعید خاموش، تهران: سروش.
هال، استوارت (1396). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمة احمد گلمحمدی، تهران: نی.
هنینگ، میشل (1392). سوژه بهمثابة ابژه، لیزولز، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمة سولماز ختاییلر، ویدا قدسی راثی، مهران مهاجر و محمد نبوی، چ2، تهران: مینوی خرد.
Berger, John. (1972). Ways of Seeing, London: Penguin Books.
Blackman, Lisa (2008). The Body, First Edition, New York: Berg Publishing.
Carter, C., & Steiner, L. (2003). Critical readings: Media and gender, Maidenhead: Open University Press.
Courtney, A.E., & Whipple, T.W. (1983). Sex Stereotyping in Advertising, Lexington: Lexington Books.
Creswell, John W, Poth, Cheryl N (2017). Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Among Five Approaches, London: Sage Publications.
Foucault, Michel (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977, New York: Pantheon Books.
Signorielli, N. (1985). Role Portrayed and Stereotyping on Television: An annotated Bibliography of Studies Relating to Women, Minorities, Aging, Sexual Behavior, Health, and handicaps, Westport, CT: Greenwood.
Storey, John (1993). Cultural theory and Popular Culture, London: Prentice Hall.
Waskul, Dennis & Vannini Phillip (2006). Body/Embodiment, Burlington: Ashgate Publishing Company.
Van Dijk, T.A. (1993). “Stories and Racism”, In D.K. Mumby (ed.) , Narrative and Social Control: Critical Perspectives, California: Sage Publications. PP 121-142.
منابع تصاویر
تصاویر 1 و 7
گیلخبر (۱۳۹۸). بازیابیشده در ۱۰ مهر ۱۳۹۹ قابل دسترس در:
تصویر 2
شوشان (1396). بازیابیشده در 12 مهر 1399، قابل دسترس در:
تصویر 3
ویسگون (1396). بازیابیشده در 15 مهر 1399، قابل دسترس در:
تصویر 4 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |