تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,395 |
تعداد مقالات | 59,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 97,963,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,216,091 |
ساختارشناسی روایتهای مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایتهای دفتر اول | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2021.325137.1677 | ||
نویسندگان | ||
میترا گلچین ![]() | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | ||
2دانش آموخته | ||
چکیده | ||
یکی از عناصر روایی که بیش از دیگر عناصر بر هویت مثنوی معنوی تاثیر داشته، کارکرد زمان در روایتهاست. با تاملی اندک در پرآوازهترین حکایتهای این شاهکار ادبی، بهوضوح میتوان ظرفیتهای دقیق روایی، توانایی محک خوردن با معیارهای نوین ادبیات داستانی و دانش روایتشناسی را درک کرد. بنابراین، این پژوهش در تلاش است تا با تحلیل جایگاه و کارکرد عنصر زمان در روایتهای مثنوی معنوی، رویکردی نوین در مطالعۀ حکایتهای این اثر را معرفی کند، و به شناسایی الگوی روایی داستانها و در نهایت، ساختارشناسی قصهها بر اساس کارکرد زمان دست یابد. بدین منظور، الگوی روایی ژرار ژنت که یکی از پرکاربردترین نظریهها در روایتشناسی و تحلیل عناصر داستان است، اساس کار قرار گرفت. برای تحلیل روایتها، ابتدا الگوی روایی ژنت بررسی و تبیین شد، سپس هر یک از حکایتها به واحدهای زمانی تقسیم شد که در الگوی روایی ژنت معرفی شده است. در ادامه، ساختار هر روایت، بر اساس پارههای زمانی، تصاویر رفت و برگشتی، تداوم زمان روایی در صحنههای داستانی، درنگهای توصیفی، حذفها، خلاصهها، تداوم زمانی، بینظمیهای زمانی و بسامدهای هر یک بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد، بیشترین استفاده مولوی به عنوان راوی، از بازیهای زمانی و ترفندهایی است که درنگهای معنادار را چاشنی روایتها میکند. این درنگها که خود، ارتباطی نزدیک با زنجیره تداعی آزاد معانی در روند داستانسرایی دارند، باعث بهوجودآمدن لایههای معنایی گوناگون در دل داستانها میشوند و زمان روایی را چندلایه میکنند. بدین صورت که هر لایه معنایی در سطوح دوم و سوم زمانی جریان مییابد. در نتیجه، داستانها به صورت دایرههای تو در تو با یک دایره مرکزی که یک خط ارتباط معنایی با همه لایههای بیرونی خود دارد، شکل میگیرند. در نهایت، ساختار روایتها از دل این تحلیلها به دست آمد و در نموداری به نمایش درآمد و دو الگوی ساختاری از این بررسیها استخراج شد: 1. روایتهای سنتی و 2. روایتهای گفتگویی. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنوی؛ روایتشناسی؛ زمان؛ داستان؛ ساختار؛ الگوی روایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing time function in narratives of Mathnawi | ||
نویسندگان [English] | ||
Mitra Golchin1؛ motahare Mohamadi2 | ||
1Associate Professor at University of Tehran | ||
2alumni | ||
چکیده [English] | ||
One of the narrative elements that have influenced the identity of the spiritual Mathnawi more than other elements is the function of time in narrations. With a reflection on the most famous anecdotes of this literary masterpiece, one can clearly understand the precise capacities of narrative, the ability to be assayed by the new standards of fiction, and the knowledge of narratology. Therefore, this study is concerned with a new approach to the study of anecdotes by analyzing time function in narratives of Mathnawi. For this purpose, the narrative model of Gerard Genette, which is one of the most widely used theories in narratology and analysis of story elements, was the basis of the work. To analyze the narratives, first, the narrative pattern of Gerard Genette was examined and explained. Next, all anecdotes divide into time units introduced in the narrative theory of Genette. Then, each narrative structure is analyzed based on time fragments, reciprocating scenes, narrative time durations, descriptive pauses, ellipsis, summaries, time irregularities, and continuity of narrative time in story scenes. Rumi employs the suspense methods in stories and capitalizes on his unique time functions and techniques during narrating to convey the intended mystical concepts and themes into narratives. These pauses, which are closely related to the chain of the free association of meanings in the storytelling process, create different semantic layers in the stories and multiply the narrative time. In this way, each layer of meaning flows in the second and third levels of time. As a result, the stories formed as nested circles with a central circle connected to all the layers. Finally, the structure of the narratives was derived from these analyzes and displayed in a diagram. And two patterns were identified: 1. Traditional narratives, and 2. Conversational narratives. Finally, the structure of the narratives was derived from these analyzes and displayed in a diagram. And two patterns were identified: 1. Traditional narratives, and 2. Conversational narratives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathnawi, narratology, time, story, structure, narrative pattern | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 |