تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,437,531 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,269,209 |
عینیت وجود متعالی، باور متعالی، گزارة متعالی در اندیشة علامه طباطبایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 3، مهر 1400، صفحه 409-434 اصل مقاله (965.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2021.328761.1005844 | ||
نویسندگان | ||
حسین خدادادی* 1؛ غلامحسین خدری2؛ افلاطون صادقی2؛ مهین رضائی3 | ||
1دانشجوی دکتری، فلسفة دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه فلسفة دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه فلسفة دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از مباحث مهمی که اندیشمندان، در حوزة فلسفۀ دین را، بالاصاله و فینفسه، یا در برابر ساختگرایان، که قائل به ذهنی بودن و عدم عینیت خداوند هستند، به اندیشه و تأمل واداشته است، بحث واقعی بودن و بهعبارت علمی، عینیت «امر متعالی» است. علامه طباطبایی از اندیشمندانی است که با بازخوانی اندیشة او میتوان رویکرد او را در امر عینیت خداوند تبیین کرد. در این نوشتار پس از تبیین چارچوبة نظری در تشریح معانی عینیت، به تبیین، بازخوانی و تحلیل اندیشة علامه در حوزة عینیت خداوند پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که علامه هم در هستیشناختی و هم در مباحث معرفتشناختی، «در صدق باورهای مرتبط با خداوند»، و هم در مباحث معناشناختی «در تطابق گزارهها با وجود خارجی خداوند بهعنوان امری حقیقی و واقعی» به طرح عینیت پرداخته است. سهگانۀ عینیت (وجود متعالی، باور متعالی و گزارۀ متعالی) در اندیشۀ علامه به این معناست که وجود و ماهیت خدا، مستقل از ذهن است (وجود متعالی)، باور یا جمله دربارۀ خدا از نظر مابعدالطبیعی عینی است (معرفت متعالی)، گزارۀ دربارۀ خدا، پذیرای ارزیابی از طریق صدق و کذب است (گزارۀ متعالی). | ||
کلیدواژهها | ||
عینیت؛ عینیت وجود متعالی؛ عینیت باور متعالی؛ عینیت گزارۀ متعالی؛ علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |