تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,934 |
اثر پهنای جریان جتی بر رشد امواج کژفشار | ||
فیزیک زمین و فضا | ||
مقاله 10، دوره 47، شماره 3، آذر 1400، صفحه 547-560 اصل مقاله (613.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jesphys.2021.319124.1007294 | ||
نویسندگان | ||
احمد ذادقآبادی1؛ مریم رضازاده* 2؛ علی محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، نوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
جریان جتی، جریان باریک با عرض چند صد کیلومتر و طول چند هزار کیلومتر در سطوح بالایی وردسپهر است. وجود جریان جتی بر روی منطقه کژفشاری موجب افزایش چینش قائم باد در منطقه میشود. هدف این پژوهش مطالعه اثر پهنای جت بر ناپایداری کژفشار با استفاده از مدل شبهزمینگرد در صفحه بتا است. برای حل معادلات شبهزمینگرد در صفحه بتا از روش تفاضل متناهی برای گسستهسازی در راستای قائم و نصفالنهاری استفاده شده است. همچنین جریان جتی با پهناهای متفاوت در مسئله تعریف شده و آهنگ رشد امواج جوی محاسبه میشود. نتایج نشان میدهد که با کاهش پهنای جت تا 2400 کیلومتر، آهنگ رشد نیز کاهش یافته است. ولی کاهش بیشتر پهنای جت منجر به افزایش آهنگ رشد میشود؛ بنابراین پهنترین جت دارای بیشینه آهنگ رشد برای اعداد موج 6 الی 13 و باریکترین جت دارای بیشینه آهنگ رشد برای اعداد موج 13 الی 20 است. در این حالت تحمیل عدد موج نصفالنهاری روی جتهای پهن ایجاد میشود و در جتهای باریک سازوکار افت آهنگ رشد بهدلیل تحمیل عدد موج نصفالنهاری دیده نمیشود. محاسبه بخش موهومی سرعت فاز نشان داد که افزایش سرعت هسته جت با کاهش پهنای جت، موجب تقویت رشد امواج جوی میشود و دیگر اثر محدودکننده عدد موج نصفالنهاری در مسئله دیده نمیشود؛ همچنین در طبیعت فرایند محدودشدن نصفالنهاری برای جتهای باریک دیده نمیشود. دلیل آن نیز افزایش سرعت هسته جت با باریکشدن پهنای جت در شرایط واقعی است؛ بنابراین محدودیت نصفالنهاری جتهای باریک مسئلهای انتزاعی بوده و در طبیعت دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان جتی؛ عدد موج نصفالنهاری؛ صفحه بتا؛ ناپایداری کژ فشار؛ مسئله اشتورم-لیوویل | ||
مراجع | ||
Chang, E. K. M., 2001, GCM and observational diagnoses of the seasonal and interannual variations of the Pacific storm track during the cool season, J. Atmos. Sci., 58, 1784–1800. Charney, J. G., 1947, The dynamics of long waves in a baroclinic westerly current, Journal of Meteorology., 4,136-162. Eady, E. T., 1949, Long waves and cyclone waves, Tellus, 1, 33-52. Grotjahn, R., 2003, Baroclinic instability. Encyclopedia of Atmospheric Sciences, 419, 467. Harnik, N. and Chang, E.K., 2004, The effects of variations in jet width on the growth of baroclinic waves: Implications for midwinter Pacific storm track variability, J. Atmos. Sci., 61, 23-40. Holton, J.R., 2004, An introduction to dynamic meteorology, American Journal of Physics., 41, 752-754. Hoskins, B. and James, I., 2014, Rotation in the atmosphere. Fluid Dynamics of the Midlatitude Atmosphere, BJ Hoskins and IN James, Eds., John Wiley and Sons, 125-148. Ioannou, P. and Lindzen, R.S., 1986, Baroclinic instability in the presence of barotropic jets, J. Atmos. Sci., 43, 2999-3014. Jablonowski, C. and Williamson, D.L., 2006, A baroclinic instability test case for atmospheric model dynamical cores. Quarterly Journal of the Royal Meteorological Society, A journal of the atmospheric sciences, applied meteorology and physical oceanography., 132, 2943-2975. Lindzen, R.S., 1993, Baroclinic neutrality and the tropopause, J. Atmos. Sci., 50, 1148-1151. Lorenz, E. 1955, Available potential energy and the maintenance of the general circulation. Tellus. 7. 157– 167. Nakamura, H., 1992, Midwinter suppression of baroclinic wave activity in the Pacific, J. Atmos. Sci., 49, 1629-1642. Swanson, K.L., Kushner, P.J. and Held, I.M., 1997, Dynamics of barotropic storm tracks, J. Atmos. Sci., 54, 791-810. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 869 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |