تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,840 |
کاربرد استعاره در معرفتشناسی سهروردی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 54، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 81-61 اصل مقاله (246.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2021.317819.523257 | ||
نویسندگان | ||
زینب زرگوشی1؛ رضا رضازاده* 2؛ مجید ضیایی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام | ||
2دانشیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام؛ | ||
3استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام؛ | ||
چکیده | ||
در دیدگاه سنتی، استعاره امری تزیینی و مربوط به زبان ادبی و قابل حذف از زبان علمی و فلسفی است. همچنین مطابق این دیدگاه، مبنای شکلگیری استعاره، شباهت عینی بین دو پدیده است. اما در دیدگاه معاصر نه تنها زبان ادبی بلکه زبان علمی و فلسفی نیز استعاری است و مبنای شکلگیری استعاره علاوه بر شباهتهای عینی، انواع شباهتهای ساختاری غیرعینی و همبستگی در تجربه نیز میتواند باشد. در دیدگاه معاصر، استعاره، انتقال الگوی استنباطی حوزه مبدأ به حوزه مقصد است. مطابق این رویکرد، مفاهیم فلسفی از طریق استعارهها مفهومسازی میشوند. لیکاف و جانسون معتقدند خودِ ذهن و فرآیندهای ذهنی توسط استعاره مفهومسازی میشوند. در این مقاله نشان داده میشود شیخ اشراق نیز ذهن و کنشهای ذهنی را توسط استعاره ساختاربندی میکند. جنبههای مختلف ادراک در معرفتشناسی سهروردی توسط مفاهیمی مانند دیدن، اشراق، دستکاری اجسام، ساختمان، محاسبه ریاضی و حرکت مفهومسازی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ حرکت؛ ساختمان؛ سهروردی؛ معرفتشناسی | ||
مراجع | ||
]1[ پناهی، نعمت الله(1396). «استعاره مفهومی؛ الگوی ادراکی تجربه عرفانی در عقل سرخ سهروردی»، فصلنامه کاوشنامه، سال هجدهم، شماره 35، صص29-10
]2[ جانسون، مارک (1396). بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال، ترجمه جهانشاهمیرزابیگی، تهران، نشر آگاه. ]3[ جانسون، مارک؛ لیکاف، جورج(1397). استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
]4[ ---------- (1397). فلسفه جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب، ترجمه جهانشاه میرزابیگی،2 جلد، تهران، نشرآگاه.
]5[ خادمزاده، وحید (1396). «استعاره وجود به مثابه امر سیال در فلسفه ملاصدرا»، فلسفه و کلام اسلامی، سال پنجاهم، پاییز و زمستان، شماره2، صص 205-187.
]6[ ----------(1395). «استعاره وجود به مثابه نور در فلسفه ملاصدرا»، فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و نهم، ش اول، بهار و تابستان، صص34-19.
]7[-----------(1398). «تحلیل استعاری وجودشناسی صدرایی: استعاره جهتی داخل- خارج»، حکمت معاصر، سال دهم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 27-1
]8[ سپهری، مهدی(1382). «نقش استعاره در اصالت وجود؛ بررسی معناشناختی»، نامه حکمت، ش 2، پاییز و زمستان، صص189-163
]9[ سهروردی، شهابالدین (1385). المشارع و المطارحات، تصحیح اشرف عالی پور، مقصود محمدی، قم، حق یاوران
]10[ ---------- (1372). مجموعه مصنفات شیخاشراق،2 جلد، تصحیح و مقدمه هانریکربن، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
]11[ ---------- (1388). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 3، تصحیح و تحشیه و مقدمه سید حسین نصر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
]12[ ----------(1334). التلویحات: منطق، تصحیح علی اکبر فیاض، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
]13[ کوچش، زولتان (1396). استعاره: مقدمهای کاربردی، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
]14[ هاشمی، بیبی زهره (1392). «مفهوم «ناکجاآباد» در دو رساله سهروردی بر اساس نظریه استعاره شناختی»، فصلنامه جستارهای زبانی، دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15)، صص 260-237
[15].Aristotle (2006), Poetics, translated by JoeSachs, Newburyport, focus publishing
[16].Maftouni,Nadia(2016),Suhrawardi as a scientartist in psychology,Transcendent Philosophy,Volume 17,Number 28,pp. 73-86.
[17]. Maftouni,Nadia(2017),Sohravardi as the Philartist of farabi's utopia, Transcendent Philosophy, Volume 18,Number 29,pp.29-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |