تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,993,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,223,837 |
احتضار وجود و بازنمایی زبانی آن در آثار نمایشی اوژن یونسکو | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 26، شماره 2، بهمن 1400، صفحه 394-412 اصل مقاله (486.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2018.253784.1661 | ||
نویسندگان | ||
مهدی افخمی نیا1؛ الله شکر اسداللهی تجرق2؛ ساناز ساعی دیباور* 3 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز | ||
3دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اوژن یونسکو در آثار نمایشی خود، با هدف نمایش خلاءهای هستی انسان و احتضار وجود آدمی، زبانی را برمیگزیند تا بتواند این حجم از شکست را هم در قالب گفتار و هم در بطن زندگی آدمی بهروی صحنه بیاورد. در حقیقت، یونسکو از زاویۀ دیگری بهزبان مینگرد و با ناکافی و ناتوان جلوهدادن زبان، زمینۀ فرسایش آن را در ذهن خواننده فراهم میآورد و توازن موجود بین زبان و اندیشه را متزلزل میکند. وی با بنمایه کردن خلاء و گسیخته نشاندادن کلام و هستی انسان، شخصیتهایش را در جهانی فاقد معنا رها میکند، آنگونه که هیچ جایگاه و گریزگاهی برایشان متصور نمیشود. با در نظر داشتن این رویکرد در نمایشنامههای یونسکو، در این پژوهش میکوشیم بهمطالعۀ احتضار وجود انسان در این دنیای پرهیاهو، از ورای اضمحلال زبان بپردازیم. بدین منظور از انگارههای ارنو ریکنر در رابطه با تئاتر نو و پارهای از نمایشنامههای یونسکو بهره خواهیم گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اوژن یونسکو؛ ارنو ریکنر؛ تاتر نو؛ انحطاط زبان؛ خلا هستی؛ احتضار وجود | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abastado, Claude. Rhinocéros d’Eugene Ionesco, Extraits Avec Illustrations, Notes et Commentaires. Paris: Bordas, 1970. Abastado, Claude. Présence Littéraire. Paris: Bordas, 1971. Couprie, Alain. Le Théâtre. Paris: Nathan, 1995. Hubert, Marie-Claude. Langage et Corps Fantasmé dans le Théâtre des Années Cinquante. Paris: Ed. Librairie José Corti, 1987 Ionesco, Eugène. Théâtre I. Paris: Gallimard, 1954. ---. Théâtre II. Paris: Gallimard, 1958. ---. Théâtre III. Paris: Gallimard, 1963. ---. Théâtre IV. Paris: Gallimard, 1966. ---. Notes et Contre-Notes. Paris: Gallimard, 1966. ---. Journal en Miettes. Paris: Mercure de France, 1967. ---. Découvertes. Genève: Edition d’Art Albert Skira, 1969. ---. Antidotes. Paris: Gallimard, 1977. ---. Un Homme en Question. Paris: Gallimard, 1979. ---. Entre la Vie et le Rêve. Paris: Gallimard, 1996. Mohemkar Kheirandish, Parisa. “Neshaneshenasi Theatre-e-No” [“Typology in the Modern Theater or Smirk Theater”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 15, no. 60(1389/2011): 113-126. Partovi, Abolghasem, and Morvarid Rahbari. “Pazhuheshi Piramoun-e do Nomayeshname Dar Entezar Godot va Payane Bazi”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 14, no. 51 (1388/2009): 5-16. Rykner, Arnaud. Théâtres du Nouveau Roman. Paris, José Corti, 1988. ---. Paroles Perdues. Paris: José Corti, 2000. Sénart, Philippe. Ionesco. Paris: Editions Universitaires, 1964. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 974 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 693 |