تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,109,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,162 |
کاراندیشی؛ چارچوبی برای تحلیل نسبت کار و معنای زندگی | ||
فلسفه | ||
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 36، تیر 1400، صفحه 153-172 اصل مقاله (585.85 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2021.311932.1006558 | ||
نویسنده | ||
مسعود صادقی* | ||
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اصلی در مقالۀ پیش رو این است که چگونه میتوان در چارچوب نگرشی فلسفی که میتوان آن را «کاراندیشی» نامید، به مهمترین پرسشها دربارۀ «معنابخشی» کار و مباحث مرتبط با آن پرداخت. به همین منظور تلاش شده است تا ابتدا معنا و اهمیت کاراندیشی تبیین و در پرتو آن، نسبت کار با انسان و انسانیت بررسی شود و دو رویکرد کاراندیشی با «رویکرد بازآفرینی معنای کار» و کاراندیشی با «رویکرد معنوی» توضیح داده شود. در ادامه، نشان داده شده است که کار لزوماً ابزار نیست و میتواند هدفی ذاتی در زندگی قلمداد شود؛ به همین دلیل، برخلاف نظر رایج در میان بسیاری از اندیشمندان، میتواند نه پدیدهای ذاتاً نامطلوب و معنازدا، بلکه خوشایند و معنابخش در شمار آید؛ بنابراین، مرز میان ساعات اشتغال و اوقات فراغت بسیار سیال میشود. به تعبیر بهتر، اوقات فراغت نباید بهگونهای معنا شود که در مقابل کار قرار گیرد یا حتی بهمثابۀ مکملی برای آن باشد. اوقات فراغت، زمان بیکاری نیست، بلکه شرایطی است مساعد برای انجامدادن کارهای مهم، اما مورد علاقهای که بدون کنترل بیرونی یا انگیزههای صرفاً اقتصادی شایسته است که آن را از سر اختیار، علاقه و داوطلبانه پیگرفت. البته بر پایۀ سطحبندی ارائهشده از مراتب کار (شغل، حرفه، رسالت یا ندای درون)، همۀ افراد نمیتوانند به این مرتبه از معنابخشی کار دست پیدا کنند و کار آرمانی خویش را یافته یا خلق نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کار؛ کاراندیشی؛ معنای کار؛ مراتب کار؛ فراغت | ||
مراجع | ||
اسوندسن، لارس (1393)، کار، ترجمة فرزانه سالمی، تهران، گمان. اورلیوس، مارکوس (1398)، تأملات، ترجمة عرفان ثابتی، تهران، ققنوس. خواجه نصیرالدین طوسی (1387)، اخلاقناصری، به اهتمام عبدالهادی قضایی، تهران، بهزاد. راسل، برتراند (1395)، در ستایش بطالت، ترجمة محمدرضا خانی، تهران، نیلوفر. تالستوی، لیو (۱۳۹۹)، مرگ ایوان ایلیچ، ترجمۀ سروش حبیبی، تهران، چشمه. رینکیف، جرمی (1398)، پایان «کار»؛ زوال نیروی کار جهانی و طلوع عصر پسابازار، تهران، اختران. صادقی، مسعود (1397)، «نگرش فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی به مدیریت و اقتصاد خانواده»، تاریخ فلسفه، سال نهم، ش3، 69-90. فروید، زیگموند (1385) تمدن و ملالتهای آن، ترجمة محمد مبشری، تهران، ماهی. کرافورد، متیو بی (1399)، فیلسوفی در تعمیرگاه؛ جستاری دربارة ارزش کار، ترجمة کمیل سوهانی، تهران، ترجمان. کشفی، جعفر بن ابی اسحاق (1375)، میزانالملوک و الطوائف صراطالمستقیم فی سلوکالخلائف، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیة قم. گندمی نصرآبادی، رضا (1389)، «روششناسی فلسفی ولفسون (روش فرضی- استنتاجی)»، روششناسی علوم انسانی، سال شانزدهم، ش64 و 65، 191-209. مور، تامس (1399)، کار همچون زندگی، ترجمة محمدرضا سلامت، تهران، فرهنگ نشر نو. میشلمن، استفن (1398)، فرهنگ اگزیستانسیالیسم، ترجمة ارسطو میرانی، تهران، پارسه. ولف، جاناتان (1398)، چرا امروز مارکس را باید خواند؟، ترجمه شهریار خواجیان، تهران، آشیان. Bentham, J. (2002), Deontology; together with a table of the springs of action; and the article on utilitarianism, the collected works of Jeremy Bentham, London, Oxford university press. Bunge, M. A. (2013), Medical philosophy; Conceptual issues in medicine, London , World Scientific Publishing Company. Gilliam ,Christopher G. (2001) The Job Search Advisor, New York, I Universe writers club press. Demerouti, E. (2014). “Design your own job through job crafting”. European Psychologist, 19(4), 237–247. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000188 Farr, Michael (2006), Overnight career choice ; discover your ideal job in just a few hours, (JIST's help in a hurry series) , Michigan, JIST Publishing. Heidegger, M. (1995), The fundamental concepts of metaphysics; World, finitude, solitude, Bloomington ,Indiana University Press. Hill, P. C., & Pargament, K. I. (2008). “Advances in the conceptualization and measurement of religion and spirituality: Implications for physical and mental health research”. Psychology of Religion and Spirituality, S(1), 3–17. https://doi.org/10.1037/1941-1022.S.1.3 Japan Management Association (1986), Kanban just-in time at Toyota: Management begins at the workplace, translated by D.J. Lu, Florida ,CRC Press. Marcuse, Herert (1974), Eros and Civilization; Philosophical Inquiry into Freud, Boston, Beacon Press. Marx, K. (2000), Karl Marx; selected writings, Edited y David McLellan, London, Oxford University Press. Marx, K. & Engels, F. (1998), The german ideology, Transcription: Tim Delaney, Bob Schwartz, Brian Basgen. Marx/Engels Internet Archive (marxists.org). Masuda, Y. (1981), The information society as post-industrial society, Tokyo, Institute for the Information Society. Pieper, Josef (1998), Leisure, the basis of culture, South Bend, Agustin Press. Pollard, S., Owen, R., & Salt, J. (1971), Robert Owen, prophet of the poor; essays in honour of the two hundredth anniversary of his birth, Lewisburg, Bucknell University Press. Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A. (2010), On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in organizational behavior, 30, 91-127. Siméon, O. (2017), Robert Owen’s Experiment at New Lanark; From Paternalism to Socialism, New York, ,Springer. Smedley, J., Dick, F., & Sadhra, S. (Eds.), (2013), Oxford handbook of occupational health, London, OUP Oxford. Wrzesniewski , Amy & Dutton, Jane E (2001), “Revisioning Employees as Active Crafters of Their Work”, The Academy of Management Review, Vol. 26, No. 2, 179-201. Wrzesniewski, A., McCauley, C., Rozin, P., & Schwartz, B. (1997), “Jobs, careers, and callings; People's relations to their work”, research in personality, 31(1), 21-33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |