تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,108,408 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,212,973 |
اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر | ||
فلسفه | ||
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 36، تیر 1400، صفحه 1-19 اصل مقاله (380.26 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2021.311481.1006556 | ||
نویسنده | ||
علیرضا اسمعیل زاده برزی* | ||
دانشآموختۀ دکتری فلسفۀ هنر از دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
ژانژاک روسو در تعدادی از آثار خود همچون گفتار دربارۀ هنرها و علوم و نامه به دالامبر دربارۀ تئاتر، برخلاف جریان غالب و روح زمانۀ خود، انتقادی از هنرها و بهویژه هنر تئاتر ارائه کرد که در اساس، مبتنی بر نقد افلاطونی هنر در رسالۀ جمهوری بود. مقالۀ حاضر پس از موجهساختن این نکته که نقد روسو را میتوان همچون بازآفرینی نقد افلاطونی هنر در قرن هیجدهم به شمار آورد، میکوشد تا نشان دهد نقد روسو علاوه بر اهمیت فینفسه، میتواند اهمیت ویژهای در دستیابی به تفسیری تازه از نقد افلاطونی هنر داشته باشد. روسو با کاربست ایدههای اساسی افلاطون در نقد هنر زمانۀ خود، نقد افلاطونی هنر را از چارچوب متافیزیک خاص افلاطون جدا کرده و با آشکار ساختن هستۀ جاودانۀ آن، امکان پذیرش و فهم عامتری به آن بخشیده است. در تفسیر روسویی از دیدگاه افلاطون، تمایز سهگانۀ ایده، واقعیت و تقلید به تمایز دوگانۀ واقعیت و تصویر فروکاسته میشود و محل اصلی نقد نیز این نکته است که هنر، یا بهطور خاص تقلید هنری، با حائلساختن تصویری که دارای بار عاطفی بیگانه است میان مخاطب و واقعیت، موجب ازبینرفتن ادراک اصیل چیزها میشود و این امر بهنوبۀ خود موجب ازدسترفتن اصالت عواطف و در نتیجه برهمخوردن تعادل اخلاقی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ روسو؛ افلاطون؛ بازآفرینی؛ عاطفه؛ اصالت | ||
مراجع | ||
Dugan. C. N, Strong, Tracy (2006), “Music, Politics, Theater, and Representation in Rousseau”, The Cambridge Companion to Rousseau, Ed by Patrick Riley, Cambridge, Cambridge University Press, 329-364. Jensen, Pamela (1995), “The Quarrel Between Philosophy and Poetry Reconsidered: Rousseau's "On Theatrical Imitation" ”, Rousseau and criticism, byLorraine Clark and Guy Lafrance, Ottawa, Pensée Libre, 183-194. Lay Williams, David (2007), Rousseau's Platonic Enlightenment, University Park, Pennsylvania, The Pennsylvania State University Press. Plato (1934), The Republic, Trans by Paul Shorey, Cambridge, Harward University Press. Reinhard, Kenneth (2012), “ Badiou’s Sublime Translation of the Republic”, as introduction to: Plato's Republic, by Alain Badiou, Cambridge, Polity Press, vii-xxiii. Rousseau, Jean-Jacques (1960), Politics and the Arts: Letter to M. D'Alembert on the Theatre, Trans by Allan Bloom, Ithaka, Cornell University Press. Rousseau, Jean-Jacques (1979), Emile or On Education, Trans by Allan Bloom, New York, Basic Books. Rousseau, Jean-Jacques (1998), “On Theatrical Imitation”, The Collected Writings of Rousseau, Vol. 7, Trans by John T. Scott. Hanover, The University Press of New England, 337-350. Rousseau, Jean-Jacques (2002a), “The First Discourse; Discourse on the Sciences and Arts”, The Social Contract and The First and Second Discourses, trans by Susan Dunn, New Haven, Yale University Press, 43-68. Rousseau, Jean-Jacques (2002b), “The Second Discourse; Discourse on the Origin and Foundations of Inequality Among Mankind”, The Social Contract and The First and Second Discourses, trans by Susan Dunn. New Haven, Yale University Press, 87-148. Shiner, Larry (2001), The Invention of Art: A Cultural History, Chicago, The University of Chicago Press. Stecker, Robert. (1992), “Plato's Expression Theory of Art”, The Journal of Aesthetic Education, Vol. 26, No. 1, 47-52. Tsien, Jennifer and Jacques Morizot (2019), “18th Century French Aesthetics”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/aesthetics-18th-french/>. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |