تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,343 |
بازشرقیگرایی و نوشرقیگرایی در هنر معاصر زنان خاورمیانه مطالعة نمایشگاه شکستن حجاب (2002) و نمایشگاه زنان روایتگر (2013) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 91-113 اصل مقاله (905.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.320978.1573 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا مریدی1؛ سهیلا عبادی فر* 2 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر | ||
2کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشکدة هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز | ||
چکیده | ||
هنرمندان زنِ برخاسته از جوامع مسلمان و جغرافیای خاورمیانه با کلیشههای بصری از «زنبودن»، «مسلمانبودن» و «خاورمیانهایبودن» مواجهاند. نمایشگاهها و رویدادهای هنری از آثاری استقبال میکنند که به بازتولید کلیشههای بازشرقیسازی و نوشرقیگرایی تصویری میپردازند. پس از حادثة یازده سپتامبر 2001، تعداد نمایشگاههای هنری با محوریت زنان خاورمیانه افزایش یافت. این فرصتی برای زنان هنرمند بود تا مسائلشان را در کانون توجه رسانههای جهان قرار دهند؛ اما از سوی دیگر آنها با انتظارات و کلیشههای پنهانی مواجه شدند که رویدادهای هنری غرب تمایل دارند تجربههای هنری آنها را جهت دهند و با کلیشههای غرب همسو کنند. در مقالة حاضر با درپیشگرفتن رویکرد و روششناسی «مطالعات رویداد» بهمرور برخی از رویدادهای مهم هنر خاورمیانه میپردازیم و بر دو نمایشگاه «شکستن حجاب» (2002، یونان) و «زنان روایتگر» (2013، امریکا) تمرکز خواهیم کرد که با هدف بازاندیشی در کلیشههای فرهنگی و رد مفهوم ناتوانی زنان خاورمیانه برپا شدند. نتایج پژوهش نشان داد آثار زنان هنرمند خاورمیانه در طیفی دوقطبی قرار میگیرند؛ تصویر زنان رنجور از جنگ و زیبایی پسراندهشدة سرزمینهای شرق و مظلومیتی ترحمبرانگیز از زنان تا تصویر زنان مقاوم و قدرتمند. در این دو سر طیف از زنان منفعل و قربانی تا آشوبگران و ستیزهجویان در برابر سنتها، آثار متنوعی قرار دارند که مضامین زیادی را دربرمیگیرند. هنرمندان زن در جستوجوی راهی هستند که هم محدودیتهای فرهنگ مردسالار را نقد کنند و هم بر انتظارات تقلیلگرایانه و اگزوتیک از هنر زنان غلبه یابند. این راه دشوار باید در برابر انتظارات بازار هنر و انتظارات سیاسی از نمایشگاههای هنری قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خاورمیانه؛ زنان مسلمان؛ زنان هنرمند؛ مطالعات رویداد؛ نمایشگاه های هنری؛ هنرمندان عرب | ||
مراجع | ||
[1] آبگرمیان، سحر (1397). «تطور هنر اسلامی در دوران معاصر تحلیل اجمالی چهار نمایشگاه هنرهای اسلامی معاصر»، پیکره، دورة7، پاییز و زمستان، ش 14. [2] پوراکی، اکرم (1379). «معرفی هنرمندان شاخص عرب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی مهرانگیز مظاهری، دانشگاه الزهرا. [3] پیشگاهیفرد، زهرا؛ زهدی گهرپور، محمد (1389). «بررسی جایگاه و نقش زنان خاورمیانه در مشارکت سیاسی»، فصلنامة زن و جامعه (جامعهشناسی زنان)، دورة اول، شاول، ص25ـ44. [4] تنهایی، ابوالحسن؛ راودراد، اعظم؛ مریدی، محمدرضا (1389). «تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکلگیری قواعد هنری در جامعة نقاشی معاصر ایران»، فصلنامة جامعهشناسی هنر و ادبیات، س2، ش2، ص7ـ40. [5] راودراد، اعظم؛ هومن، نیلوفر (1397). «تحلیل نشانهشناختی بازنمایی تروریسم در سینمای هالیوود در قبل و بعد از 11 سپتامبر»، فصلنامة مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورة 7، شاول، ص83ـ105. [6] سلامی، غلامرضا؛ نجمآبادی، افسانه (1384). نهضت نسوان شرق، تهران: شیرازه. [7] صفایی، حمیده (1395). «مسئلة هویت هنر منطقهای درآثار زنان هنرمند عرب معاصر»، پایاننامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی منصور حسامی، دانشگاه الزهرا. [8] کدی، نیکی آر (1395). زنان در خاورمیانه، گذشته تا کنون، ترجمة هما مداح، تهران: شیرازه. [9] مریدی، محمدرضا؛ تقیزادگان، معصومه؛ عبداللهی، هادی (1392). «تحلیل گفتمانهای هنر در ژئوپولیتیک جهان اسلام»، فصلنامة مطالعات ملی، ش54، ص73ـ97. [10] Al-Abbas, Mohammed Baker.M. (2020). “Trans-Modern Narratives/Utopian Identities: Arab Women-Art in Gwangju Biennale”, International Journal of Liberal Arts and Social Science, 8(7), PP 123-144. [11] Aydemir, Cigdem (2015). “Image and Voice: Muslim Women in Contemporary Art”, College of the Arts, University of Sydney. [12] Durrant, Jacqui (2008). “Breaking the Veils: Women Artists from the Islamic World at the Shepparton Art Gallery”, Published in Art Monthly Australia, NO. #208, April, PP 33-35. [13] Heinich, N (2000). “What is an artistic event? a new approach to the sociological discourse”, In: Boekmancahier, jrg. 12, nr. 44, PP 159-168. [14] Kerboua, Salim (2016). From Orientalism to neo-Orientalism: Early and contemporary constructions of Islam and the Muslim world, Intellectual Discourse, Vol. 24: N. 1, PP. 7–34. [15] Lau, Lisa & Ana Cristina Mendes (2011). Re-Orientalism and South Asian Identity Politics: The Oriental Other Within, Routledge. [16] Lloyd, Fran (1999). Contemporary Arab Women's Art: Dialogues of the Present, I.B. Tauris. [17] Macnab, Erin (2011) .“Passages Between Cultures: Exhibition Rhetoric, Cultural Transmission and Contemporaneity in Two Exhibitions of Contemporary Middle Eastern Art”, Faculty of Arts and Social Sciences, Carleton University, Ottawa, Canada. [18] Naef, Silvia (2017). “Exhibiting and Writing on Art from the Middle East—Some Recent European and North American Exhibitions and their Catalogues”, RACAR (Canadian Art Review), Vol. 42, No. 1, PP 73-79. [19] Shabout Nada, Sarah Rogers, Anneka Lenssen (2018). Modern Art in the Arab World: Primary Documents, Duke University Press Books.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |