
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,231 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,188,417 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,019,415 |
شناسایی مؤلفه های نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.294088.668856 | ||
نویسندگان | ||
امیر افضلی گروه1؛ سید محمود حسینی* 2؛ عبدالمطلب رضایی1؛ امیر علم بیگی3 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
عمق اقدامهای ناپایدار در کشورها باعث شده در حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست-محیطی با بحرانها و چالشهای اساسی مواجه شویم. با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار کارکرد نظام آموزش عالی نیز دچار تحول اساسی گردید. نظام آموزش عالی کشاورزی به دلیل ارتباط با بخش روستایی و کشاورزی کشور که بسیاری از مشکلات پایداری در آن بخش اتفاق افتاده است از اهمیت خاصی در توسعه پایدار کشور برخوردار است. بنابراین میبایست مولفهها و کارکردهای خود را متناسب با این مهم تغییر دهد. در این خصوص مدلهای مختلف ارئه شده توسط پژوهشگران داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت اما بسیار از مولفههای ارائه شده متناسب با وضعیت دانشکدههای کشاورزی و شرایط بومی کشور نیست. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای یک نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و به روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری با 32 نفر از صاحب نظران و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوای کیفی با کمک نرم افزار مکس کیودا انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفههای نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار را میتوان در هفت بعد توانمند سازی و ظرفیت سازی پایداری، برونرسانی پایداری، تحقیقات پایداری، آموزش پایداری، حکمرانی و ساختار نهادی پایدار و ارزیابی و گزارش دهی پایداری قابل طبقه بندی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پایدار؛ دانشگاه پایدار؛ پژوهش پایدار؛ توسعه پایدار؛ ارزیابی و گزارش دهی پایداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |