![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,701 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,567,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,767,585 |
زنان دانشگاهی و تعارض کارـ زندگی | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 2، تیر 1400، صفحه 243-267 اصل مقاله (348.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2021.320310.1007974 | ||
نویسنده | ||
حمیده دباغی* | ||
استادیار و عضو هیئتعلمی، گروه مطالعات زنان، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
انباشتگی نقش و وظایف متعدد شغلی و خانوادگی در دانشگاه برای بانوان دانشگاهی تعارضهایی به همراه دارد. برای پاسخ به دو سؤال مهم دربارة اینکه: شغل بانوان هیئتعلمی در دانشگاه چه ویژگیهایی دارد؟ و بانوان دانشگاهی چه تعارضهایی را در تناسب میان کار و خانواده تجربه میکنند؟ از رویکرد کیفی، انجامدادن مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 26 نفر از بانوان دانشگاهی در رشتههای مختلف دانشگاهی و تحلیل تماتیک متون مصاحبهها با کمک نرمافزار Max Q.D.A ورژن 2018 استفاده شد. در این مطالعه، از چارچوب و معیارهای یک شغل خوب برای بانوان و نظریات تعارض کارـ زندگی استفاده شده است. یافتهها حاکی از استخراج 2 مقولة اصلی، 6 مقولة فرعی، 25 مفهوم و بیش از 282 عبارت است که در این تحلیلها فقط از 161 عبارت بهطور مستقیم استفاده شد. ماهیت شغل اعضای هیئتعلمی مزایایی مانند انعطاف زمان، دستمزد و حضور اجتماعی به همراه دارد، اما مشکلاتی مانند وظیفهمحوری، استمرار وظایف شغلی موجب میشود بانوان دانشگاهی همواره دغدغة شبانهروزی داشته باشند و حتی بهرغم حضور در خانه، با احساساتی مانند تنش، فشار زمانی، عذاب وجدان مادری، فراموشی نقش و غیره مواجه باشند. درواقع، بانوان دانشگاهی دچار تعارضهایی در مناسبات کار و زندگی خود میشوند که هم در حوزة نقش مادری، نقش همسری، ارتباط با والدین و خویشان و هم اولویتهای شخصیشان ادامه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل تماتیک؛ تعارض کارـ زندگی؛ زنان دانشگاهی | ||
مراجع | ||
[1] اردلانی، حسن (1394). «بررسی کیفی تعارض حوزههای کارـ خانواده در جامعة معلمان»، با راهنمایی: دکتر آتوسا کلانتر هرمزی، تهران: پایاننامة کارشناسی ارشد دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. [2] بلالی، اسماعیل؛ محبی، سیده فاطمه؛ حسینی، شیما سادات (1396). «واکاوی کیفی چالشهای ایفای همزمان نقشهای دانشجویی و خانوادگی»، فصلنامة شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، دورة 19، ش 75، ص31ـ62. [3] جانعلیزاده، حیدر؛ مقیمی، اعظم؛ امینی، مجید (1387). «تبیین جامعهشناختی جایگاه حرفهای زنان دانشگاهی»، پژوهش زنان، دورة 6، ش2، ص47ـ77. [4] جنکینز، ریچارد (1385). پییر بوردیو، ترجمة لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نی. [5] جوانمرد پاقلعه، شبنم (1391). «بررسی رابطة تعارض کارـ خانواده با متغیرهای شخصیتی و بهزیستی روانی»، با راهنمایی دکتر حمیدرضا عریضی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. [6] زعفرانچی، لیلا (1388). اشتغال زنان، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری. [7] سیاح، مونس (1397). نگرش سیستمی به اشتغال زنان، تهران: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده. [8] طیبینیا، مهری؛ رحمانی، جبار (1396). «نحوة تعامل زنان در چالش نقشهای چندگانه موردمطالعه: زنان ساکن در شهر تهران که همزمان شاغل، دانشجو، متأهل و دارای فرزند هستند»، مطالعات جنسیت و خانواده، س5، ش اول، بهار و تابستان. [9] فیلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی. [10] کوتریل، پاملا؛ سوجکسون، کل لدربای (1395)، چالشها و مباحث زنان در آموزش عالی، ترجمة محمد صفار، کرم حبیبپور گتابی، تهران: انتشارات پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی. [11] کورابیک، کارن؛ لرو، دونا اس؛ وایتهید، دنیس ال (1393). تعادل کار و خانواده، ترجمة فریبا سلیمی و فرشته وحدانی، تهران: دانژه. [12] کوئن، بروس (1388). مبانی جامعهشناسی، ترجمة دکتر غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت. [13] وبسایت تخصصی هیئتعلمی قابلدسترس در: https://heiatelmi.ir/1395/11/نسبت-امار-زن-مرد-استاد-هیئت-علمی/ [14] Akif Helvaci.M-Bakalim.O- Can. V (2016). “The Work- Life Balance of Academics”. The online Journal of New Horizons in Education. Volume 7, Isssue 4. [15] Bourdieu, Pierre. (1984).”Homo Academicus”, Translated by Peter Collier, Stanford University press.p: 11-38. [16] Carlson, D.S. Kacmar, K.M and Williams L.J. (2000).”Construction and Initial Validation of a Multidimensional Measure of Work-Family Conflict”. Journal of Vocational Behaviour, Vol. 56, PP 249—276. [17] Boyatzis, R. E. (1998).”Transforming qualitative information: thematic analysis and code development”, Sage. [18] Clark, A.E. (1997). “Job Satisfaction and Gender: Why are Women so Happy at Work? « Labour Economics 4: PP 341-372. [19] Friedman, S D and Greenhaus, J H (2000). “Work and family: Allies or enemies? What happens when business professionals confront life choices”, New York: Oxford University Press? [20] Greenhaus, J. H. &Beutell, N. J. (1985). “Sources of Conflict between Work and Family Roles”. Academy of Management Review, vol. 10, no. 1, pp. 76-88. [21] Kumar, P A. And Sundar, P. (2012).”Problems Faced by Women Executives Working in Public Sector Banks in Puducherry”. Financial Services and Management Research Vol.1 Issue 7, July 2012, www.indianresearchjournals.com. [22] Rahman. M- Abdul.M- Dato. Z (2018).” Effects of Work-Family Conflict on Job Satisfaction of Academicians in Private Universities in Bangladesh: A Structural Equation Modelling Approach”. Journal of Advansed Research in Social and Behavioral Sciences. Issue 1. PP 1-8. [23] Toffoletti.K- Starr.K (2016).”Women Academics and Work-Life Balance: Gendered Discourses of Work and Care”. Gender, Work & Organization. Vol.23. No.5. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |