تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,007,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,239,212 |
طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی (مطالعة موردی: شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 19، شماره 4، دی 1400، صفحه 655-682 اصل مقاله (884.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2021.305993.1008085 | ||
نویسندگان | ||
الهه حسینی1؛ سعید سعیدا اردکانی2؛ مهدی سبک رو* 3؛ سید مهدی الحسینی المدرسی4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استاد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
4استادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاههای ایران بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد است. در این پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته به صورت عمیق با 13 نفر متشکل از مدیران و کارکنان دانشی و متخصصان و کارشناسان کسبوکارهای دانشبنیان فناوری اطلاعات، زیرمجموعة پارکهای علم و فناوری دانشگاههای ایران، که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند، در پاییز و زمستان 1398، انجام گرفت. معیار انتخاب خبرگان این بود که حداقل سه سال سابقة کار مفید در شرکتهای دانشبنیان، با تعداد 50 نفر نیروی کار، داشته باشند. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اطلس تی نسخة 8 در سه مرحلة کدگذاری اولیه و محوری و انتخابی صورت گرفت که به شناسایی 8 مقوله و 16 مفهوم محوری و 50 کد نهایی انجامید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد آوای کارکنان دانشی به تعامل بیشتر با مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهوری و عملکرد بالا در شرکتهای مربوطه منجر میشود. همچنین نتایج این پژوهش میتواند به مدیریت در بهبود تصمیمگیریهای در رابطه با موانع و چالشهایی که کارکنان دانشی در رشد و توسعة شرکتهایشان با آن مواجهاند کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آوای کارکنان؛ شرکتهای دانشبنیان؛ کارکنان دانشی؛ مزیت رقابتی | ||
مراجع | ||
اقبالمجد، مهدی؛ علی صفری؛ علی شائمی برزکی (1397). «تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسبوکار: نقش قابلیتهای پویای سازمان و آشفتگی محیط کسبوکار در شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان»، توسعة کارآفرینی، 11 (1)، صص 1 ـ 19.
حسینی، الهه؛ سعید سعیدااردکانی؛ مهدی سبکرو (1399 ). «بررسی صداقت رهبر بر آوای کارکنان با میانجیگری رفتارهای توانمندسازانة رهبر (مورد مطالعه: آژانسهای مسافرتی شهر یزد)»، گردشگری و توسعه،10(1)،صص 241-256.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1399). «ارائة الگوی آوای کارکنان دانشی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز شیراز)»، مدیریت سازمانهای دولتی، 8 (4)، صص 57 ـ 72.
ضیاء، بابک؛ مهران رضوانی؛ محمدحسن مبارکی؛ مهدی تاجپور (1398). «الگوی بینالمللیسازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاههای برتر ایران)»، توسعة کارآفرینی، 12 (2)، صص 301 ـ 320.
عربالله فیروزجاه، نادعلی؛ وحید فلاح؛ سعید صفاریان (1399). «ارائة مدلی جهت ایجاد شرکتهای دانشبنیان با رویکرد تحلیل راهبردی SWOT (نمونة پژوهش: دانشگاههای علوم پزشکی استان مازندران)»، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3 (8)، صص 175 ـ 205.
منصوری، سمیه؛ زهرا وظیفه؛ حلیمه یوسفیطبس (1396). «اولویتبندی پیشرانهای عوامل اثرگذار در راستای توسعة شرکتهای دانشبنیان در استان کرمان»، توسعة کارآفرینی، 10 (2)، صص 319 ـ 338.
References
Addison, J. T. (2005). “The Determinants Of Firm Performance: Unions, Works Councils, And Employee Involvement/ High‐Performance Work Practices”, Scottish Journal of Political Economy, 52 (3), pp. 406-450.
Adelstein, J. (2007). “Disconnecting knowledge from the knower: the knowledge worker as Icarus”, Equal Opportunities International, 26 (8), pp. 853-871.
Arab-Elah Firozja, N., Fallah, V., & Saffarian, S. (2020). “Designing a Model for Creating Knowledge-Based Companies through SWOT Strategic Analysis Approach (Case study: Universities of Medical Sciences in Mazandaran Province)”, Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 3 (8), pp. 175-205. (in Persian)
Balnave, N., Barnes, A., MacMillan, C., & Thornthwaite, L. (2014). “27 E-voice: how network and media technologies are shaping employee voice”, Handbook of Research on Employee Voice: Elgar original reference, p. 439.
Bayrak Kök, S., Sarıkaya, M., & Çoban, H. (2016). “Organizational voice behaviour and its investigation in terms of organizational variables”, European Journal of Scientific Research, 12 (35), pp. 16-33.
Benson, J. (2000). “Employee voice in union and non‐union Australian workplaces”, British Journal of Industrial Relations, 38 (3), pp. 453-459.
Brinsfield, C. (2014). “Employee voice and silence in organizational behavior”, Handbook of research on employee voice, pp. 114-131.
Bryson, A., Charlwood, A., & Forth, J. (2006). “Worker voice, managerial response and labour productivity: an empirical investigation”, Industrial Relations Journal, 37 (5), pp. 438-455.
Chen, S. J., Wang, M. J., & Lee, S. H. (2018). “Transformational leadership and voice behaviors: The mediating effect of employee perceived meaningful work”, Personnel Review, 47 (3), pp. 694-708.
Cooney, A. (2011). “Rigour and grounded theory”, Nurse researcher, 18 (4).
Cullinane, N. & Donaghey, J. (2014). “Employee silence”, in Handbook of research on employee voice (pp. 398-409), Edward Elgar Publishing.
Davis, A. L. & Rothstein, H. R. (2006). “The effects of the perceived behavioral integrity of managers on employee attitudes: A meta-analysis”, Journal of Business Ethics, 67 (4), pp. 407-419.
Eghbal Majd, M., Safari, A., & Shaemi Barzoki, A. (2018). “The Effect of Strategic Entrepreneurship on Organizational Performance: Role of Dynamic Capabilities of the Organization and Turbulent Business Environment”, Journal of Entrepreneurship Development, 11 (1), pp. 1-19. (in Persian)
Elsetouhi, A. M., Hammad, A. A., Nagm, A. E. A., & Elbaz, A. M. (2018). “Perceived leader behavioral integrity and employee voice in SMEs travel agents: The mediating role of empowering leader behaviors”, Tourism Management, 65, pp. 100-115.
Etzkowitz, H. (2006). The entrepreneurial university and the triple helix as a development paradigm, Paper presented at the Ethiopia Triple Helix Conference, Addis Ababa.
Figurska, I. (2015). “Knowledge Workers Engagement in Work In Theory And Practice”, Human Resources Management & Ergonomics, 9 (2), pp. 43-59.
Gilman, M., Raby, S., & Pyman, A. (2015). “The contours of employee voice in SMEs: the importance of context”, Human Resource Management Journal, 25 (4), pp. 563-579.
Glaser, B., Bailyn, L., Fernandez, W., Holton, J. A., & Levina, N. (2013). What Grounded Theory Is…, Paper presented at the Academy of Management Proceedings.
Glauser, M. J. (1984). “Upward information flow in organizations: Review and conceptual analysis”, Human relations, 37 (8), pp. 613-643.
Grant, A. M. (2013). “Rocking the boat but keeping it steady: The role of emotion regulation in employee voice”, Academy of Management Journal, 56 (6), pp. 1703-1723.
Greene, W. (2006). Growth in services outsourcing to india: Propellant or drain on the US economy?, DIANE Publishing.
Gruman, J. A. & Saks, A. M. (2014). Being psychologically present when speaking up: employee voice engagement. Handbook of Research on Employee Voice: Elgar original reference, 455.
Heller, F., Pusic, E., Strauss, G., & Wilpert, B. (1998). Organizational participation: Myth and reality, Oxford University Press.
Holley, E. C., Wu, K., & Avey, J. B. (2019). “The impact of leader trustworthiness on employee voice and performance in China”, Journal of Leadership & Organizational Studies, 26 (2), pp. 179-189.
Hosseini, E., Saeida-Ardekani, S., & Sabokro, M. (2021). “Investigating the Leadership Integrity on the Voice of the Employees by Mediating the Empowering Behaviors of the Leader (A case study: Yazd Travel Agencies)”, Journal of Tourism and Development, 10(1),pp. 241-256. (in Persian)
-------------------------------------------------------------. (2020). “Presentation the Pattern of Knowledge Employees Voice (Case Study: Shiraz Gas Company Employees)”, Quarterly Journal of Public Organzations Management, 8 (4), pp. 57-72. (in Persian)
Islam, T., Ahmed, I., & Ali, G. (2019). “Effects of ethical leadership on bullying and voice behavior among nurses: mediating role of organizational identification, poor working condition and workload”, Leadership in Health Services, 32 (1), pp. 2-17.
Kalff, Y. (2017). “The knowledge worker and the projectified self: domesticating and disciplining creativity”, Work Organisation, Labour and Globalisation, 11 (1), pp. 10-27.
Kantur, D. (2016). “Strategic entrepreneurship: mediating the entrepreneurial orientation-performance link”, Management Decision, 54 (1), pp. 24-43.
Kochan, T. A. (1994). The mutual gains enterprise: Forging a winning partnership among labor, management, and government, Harvard Business Press.
Köllner, B., Ruhle, S., & Süß, S. (2019). “The moderating role of message content in the formation of employee voice”, German Journal of Human Resource Management, 33 (1), pp. 56-75.
Kwon, B. & Farndale, E. (2020). “Employee voice viewed through a cross-cultural lens”, Human Resource Management Review, 30 (1), pp. 1-11.
Lavelle, J., Gunnigle, P., & McDonnell, A. (2010). “Patterning employee voice in multinational companies”, Human relations, 63 (3), pp. 395-418.
Mansuri, S., Vazifeh, Z., & Yusefi Tabas, H. (2017). “Prioritizing the effective factors in the development of knowledge-based companies of Kerman”, Journal of Entrepreneurship Development, 10 (2), pp. 319-338. (in Persian)
Marchington, M. & Suter, J. (2013). “Where informality really matters: Patterns of employee involvement and participation (EIP) in a non‐union firm”, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 52, pp. 284-313.
Marginson, P., Edwards, P., Edwards, T., Ferner, A., & Tregaskis, O. (2010). “Employee representation and consultative voice in multinational companies operating in Britain”, British Journal of Industrial Relations, 48 (1), pp. 151-180.
Maynes, T. D. & Podsakoff, P. M. (2014). “Speaking more broadly: An examination of the nature, antecedents, and consequences of an expanded set of employee voice behaviors”, Journal of applied psychology, 99 (1), p. 87.
McCloskey, C. & McDonnell, A. (2018). “Channels of employee voice: complementary or competing for space?”, Industrial Relations Journal, 49 (2), pp. 174-193.
Moaşa, H. (2011). “Voice and silence in organizations”, Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series VII: Social Sciences and Law, (2), pp. 33-40.
Morrison, E. W. (2011). “Employee voice behavior: Integration and directions for future research”, Academy of Management annals, 5 (1), pp. 373-412.
Mowbray, P. K., Wilkinson, A., & Tse, H. H. (2015). “An integrative review of employee voice: Identifying a common conceptualization and research agenda”, International Journal of Management Reviews, 17 (3), pp. 382-400.
Nicolopoulou, K. & Karatas-Ozkan, M. (2007). “Practising knowledge workers: perspectives of an artist and economist: PROFESSIONAL INSIGHTS”, Equal Opportunities International, 26 (8), pp. 872-878.
Ötken, A. B. & Cenkci, T. (2012). “The impact of paternalistic leadership on ethical climate: The moderating role of trust in leader”, Journal of business ethics, 108 (4), pp. 525-536.
Paillé, P. & Halilem, N. (2019). “Systematic review on environmental innovativeness: A knowledge-based resource view”, Journal of cleaner production, 211, pp. 1088-1099.
Peteraf, M. A. (1993). “The cornerstones of competitive advantage: a resource‐based view”, Strategic management journal, 14 (3), pp. 179-191.
Pohler, D. M. & Luchak, A. A. (2014). “Balancing efficiency, equity, and voice: The impact of unions and high-involvement work practices on work outcomes”, ILR Review, 67 (4), pp. 1063-1094.
Qi, Y. & Ming-Xia, L. (2014). “Ethical leadership, organizational identification and employee voice: Examining moderated mediation process in the Chinese insurance industry”, Asia Pacific Business Review, 20 (2) pp. 231-248.
Reed, R. & DeFillippi, R. J. (1990). “Causal ambiguity, barriers to imitation, and sustainable competitive advantage”, Academy of management review, 15 (1), pp. 88-102.
Sablok, G. (2014). Employee voice in foreign owned multinational enterprises in Australia (Doctoral dissertation, Victoria University).
Strauss, A.L. & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada, Artmed.
Syed, J. (2014). “Diversity management and missing voices. In Handbook of research on employee voice (pp. 421-438), Edward Elgar Publishing Ltd.
Tett, R. P. & Burnett, D. D. (2003). “A personality trait-based interactionist model of job performance”, Journal of Applied psychology, 88 (3), p. 500.
Turnbull, P. (2003). “What do unions do now?”, Journal of Labor Research, 24 (3), pp. 491-527.
Van Dyne, L. Graham, J. W. & Dienesch, R. M. (1994). Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 37(4), pp. 765-802.
Van Kleef, G. A., De Dreu, C. K., & Manstead, A. S. (2010). “An interpersonal approach to emotion in social decision making: The emotions as social information model”, in Advances in experimental social psychology (Vol. 42, pp. 45-96), Academic Press.
Wan, W. P., Hoskisson, R. E., Short, J. C., & Yiu, D. W. (2011). “Resource-based theory and corporate diversification: Accomplishments and opportunities”, Journal of Management, 37 (5), pp. 1335-1368.
Wang, C. L. & Ahmed, P. K. (2003). “Structure and structural dimensions for knowledge‐based organizations”, Measuring Business Excellence, 7 (1), pp. 51-62.
Wayne, S. J., Shore, L. M., & Liden, R. C. (1997). “Perceived organizational support and leader-member exchange: A social exchange perspective”, Academy of Management journal, 40 (1), pp. 82-111.
Welbourne, T. M. (2011). “50 years of voice in HRM”, Human Resource Management, 50 (1), pp. 1-2.
Wilkinson, A., Dundon, T., & Marchington, M. J. M. H. R. (2013). Employee involvement and voice, pp. 268-288.
Wilkinson, A., Dundon, T., Donaghey, J., & Freeman, R. (2014). “Employee voice: Charting new terrain”, The handbook of research on employee voice: Participation and involvement in the workplace, pp. 1-16.
Wright, P. M., Dunford, B. B., & Snell, S. A. (2001). “Human resources and the resource based view of the firm”, Journal of management, 27 (6), pp. 701-721.
Zack, M. H. (2003). “Rethinking the knowledge-based organization”, MIT sloan management review, 44 (4), pp. 67-72.
Zhang, Y., Chen, H., Lu, J., & Zhang, G. (2017). “Detecting and predicting the topic change of Knowledge-based Systems: A topic-based bibliometric analysis from 1991 to 2016”, Knowledge-Based Systems, 133, pp. 255-268.
Ziyae, B., Rezvani, M., Mobarki, M., & Tajpour, M. (2019). “Internationalization pattern of University with an Entrepreneurial Approach (case study: Iranian Universities)”, Journal of Entrepreneurship Development, 12 (2), pp. 301-320. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |