تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,409 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,325 |
مقایسۀ اثربخشی دو روش اجرای آموزش حافظۀ فعال بر کنترل توجه و ظرفیت حافظۀ فعال جوانان شاغل | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 265-282 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.303410.643532 | ||
نویسندگان | ||
مرجان کارگر* 1؛ قاسم عسکری زاده2؛ مسعود باقری3؛ سید محمد حسین موسوی نسب4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی دو روش اجرای آموزش حافظۀ فعال (تکلیف پیچیدهتر و تکلیف با پیچیدگی کمتر) بر کنترل توجه و ظرفیت حافظۀ فعال انجام شده است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ روش در زمرۀ پژوهشهای مداخلهای با هدف مقایسۀ اثربخشی و همراه با گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش شامل جوانان 25 تا 35 سالۀ شاغل در حوزۀ فناوری اطلاعات شهر کرمان در سال 1398 است. نمونۀ آماری پژوهش با حجم 48 نفر به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و به تساوی در دو گروه آزمایش (تکلیف ان-بک دوگانۀ تطبیقی بهعنوان تکلیف پیچیدهتر بیشتر و تکلیف 1-بک دوگانۀ غیرتطبیقی بهعنوان تکلیف با پیچیدگی کمتر) و یک گروه کنترل فعال (تکلیف 1-بک یگانۀ غیرتطبیقی) قرار گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات عبارتاند از تکلیف استروپ ساده و تکلیف حافظۀ فعال دانیمن-کارپنتر (DCWMT). تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین اثربخشی آموزش حافظۀ فعال و تکلیف ان-بک دوگانۀ تطبیقی، 1-بک دوگانۀ غیرتطبیقی و تکلیف گروه کنترل در زیرمقیاس نمرۀ تداخل کنترل توجه و ظرفیت حافظۀ فعال، تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، میزان پیچیدگی تکلیف بر اثربخشی برنامۀ آموزش در خصوص نمرۀ تداخل و ظرفیت حافظۀ فعال تفاوت معنادار ایجاد میکند؛ درحالیکه این تفاوت درمورد زیرمقیاس زمان تداخل کنترل توجه مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حافظۀ فعال؛ ان-بک دوگانۀ تطبیقی؛ کنترل توجه؛ ظرفیت حافظۀ فعال | ||
مراجع | ||
Au, J., Berkowitz-Sutherland, L., Schneider, A., Schweitzer, J. B., Hessl, D., & Hagerman, R. (2014). A Feasibility Trial of Cogmed Working Memory Training in Fragile X Syndrome. Journal of Pediatric Genetics, 3(3), 147–156. Au, J., Sheehan, E., Tsai, N., Duncan, G. J., Buschkuehl, M., & Jaeggi, S. M. (2015). Improving Fluid Intelligence with Training on Working Memory: A Meta-Analysis. Psychonomic Bulletin & Review, 22(2), 366–377. Baddeley, A. (2010). Working Memory. Current Biology. 20(4), R136–R140. Chein, J. M., & Morrison, A. B. (2010). Expanding the Mind’s Workspace: Training and Transfer Effects with a Complex Working Memory Span Task. Psychonomic Bulletin & Review, 17(2), 193–199. Conway, A. R., Cowan, N., Bunting, M. F., Therriault, D. J., & Minkoff, S. R. (2002). A Latent Variable Analysis of Working Memory Capacity, Short-Term Memory Capacity, Processing Speed, and General Fluid Intelligence. Intelligence. 30(2), 163–183. Cowan, N. (2010). The Magical Mystery Four: How Is Working Memory Capacity Limited, and Why? Current Directions in Psychological Science, 19(1), 51–57. Daneman, M., & Carpenter, P. A. (1980). Individual Differences in Working Memory and Reading. Journal of Memory and Language. 19(4), 450–466. Dehn, M. J. (2011). Working Memory and Academic Learning: Assessment and Intervention. John Wiley & Sons. Duncan, J., & Owen, A. M. (2000). Common Regions of the Human Frontal Lobe Recruited by Diverse Cognitive Demands. Trends in Neurosciences. 23(10), 475–483. Faggian, A., Modrego, F., & McCann, P. (2019). Human Capital and Regional Development. In Handbook of Regional Growth and Development Theories. Edward Elgar Publishing. Gathercole, S. E., & Alloway, T. P. (2007). Understanding Working Memory: A Classroom Guide. Lontoo: Harcourt Assessment. Gazzaley, A., & Nobre, A. C. (2012). Top-Down Modulation: Bridging Selective Attention and Working Memory. Trends in Cognitive Sciences. 16(2), 129–135. Gorfein, D. S., & MacLeod, C. M. (Eds.). (2007). Inhibition in Cognition (pp. xvii-337). Washington, DC: American Psychological Association. Green, C. S., & Bavelier, D. (2008). Exercising Your Brain: A Review of Human Brain Plasticity and Training-Induced Learning. Psychology and Aging, 23(4), 692–701. Hotton, M., Derakshan, N., & Fox, E. (2018). A Randomised Controlled Trial Investigating the Benefits of Adaptive Working Memory Training for Working Memory Capacity and Attentional Control in High Worriers. Behaviour Research and Therapy. 100, 67–77. Jaeggi, S. M., & Buschkuehl, M. (2014). Working Memory Training and Transfer: Theoretical and Practical Considerations. In New Frontiers of Multidisciplinary Research in STEAM-H (Science, Technology, Engineering, Agriculture, Mathematics, and Health) (pp. 19-43). Cham: Springer. Jaeggi, S. M., Buschkuehl, M., Jonides, J., & Perrig, W. J. (2008). Improving Fluid Intelligence with Training on Working Memory. Proceedings of the National Academy of Sciences. 105(19), 6829–6833. Karbach, J., & Verhaeghen, P. (2014). Making Working Memory Work: A Meta-Analysis of Executive-Control and Working Memory Training in Older Adults. Psychological Science, 25(11), 2027–2037. Klingberg, T. (2010). Training and Plasticity of Working Memory. Trends in Cognitive Sciences, 14(7), 317–324. Küper, K., & Karbach, J. (2016). Increased Training Complexity Reduces the Effectiveness of Brief Working Memory Training: Evidence from Short-Term Single and Dual N-Back Training Interventions. Journal of Cognitive Psychology. 28(2), 199–208. Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W., Hannay, H. J., & Fischer, J. S. (2004). Neuropsychological Assessment (4th Ed.). Oxford University Press.
Lilienthal, L., Tamez, E., Shelton, J. T., Myerson, J., & Hale, S. (2013). Dual N-Back Training Increases the Capacity of the Focus of Attention. Psychonomic bulletin & Review. 20(1), 135–141. MacLeod, C. M. (1991). Half a Century of Research on the Stroop Effect: An Integrative Review. Psychological Bulletin. 109(2), 163–203. McNab, F., Varrone, A., Farde, L., Jucaite, A., Bystritsky, P., Forssberg, H., & Klingberg, T. (2009). Changes in Cortical Dopamine D1 Receptor Binding Associated with Cognitive Training. Science, 323(5915), 800–802. Melby-Lervåg, M., & Hulme, C. (2013). Is Working Memory Training Effective? A Meta-Analytic Review. Developmental Psychology, 49(2), 270–291. Park, D. C. (1994). Aging, Cognition, and Work. Human Performance. 7(3), 181–205. Miller, G. A. (1956). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information. Psychological Review. 63(2), 81–97. Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does Working Memory Training Work? The Promise and Challenges of Enhancing Cognition by Training Working Memory. Psychonomic Bulletin & Review, 18(1), 46–60. Oberauer, K. (2006). Is the Focus of Attention in Working Memory Expanded Through Practice? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 32(2), 197–214. Robinson, P. (2001). Task Complexity, Task Difficulty, and Task Production: Exploring Interactions in a Componential Framework. Applied Linguistics. 22(1), 27–57. Sala, G., & Gobet, F. (2017). Working Memory Training in Typically Developing Children: A Meta-Analysis of the Available Evidence. Developmental Psychology, 53(4), 671–685. Sari, B. A., Koster, E. H., Pourtois, G., & Derakshan, N. (2016). Training Working Memory to Improve Attentional Control in Anxiety: A Proof-of-Principle Study Using Behavioral and Electrophysiological Measures. Biological Psychology. 121(Pt B), 203–212. Schmiedek, F., Lövdén, M., & Lindenberger, U. (2010). Hundred Days of Cognitive Training Enhance Broad Cognitive Abilities in Adulthood: Findings from the COGITO Study. Frontiers in Aging Neuroscience. 2, 27. Schmidt, F. L., & Hunter, J. (2004). General Mental Ability in the World of Work: Occupational Attainment and Job Performance. Journal of Personality and Social Psychology. 86(1), 162–173. Schwaighofer, M., Fischer, F., & Bühner, M. (2015). Does Working Memory Training Transfer? A Meta-Analysis Including Training Conditions as Moderators. Educational Psychologist. 50(2), 138–166. Stroop, J. R. (1935). Studies of Interference in Serial Verbal Reactions. Journal of Experimental Psychology. 18(6), 643. Sternberg, R. J., & Sternberg, K. (2016). Cognitive psychology. Melbourne, Australia: Nelson Education. Shiffrin, R. M., & Nosofsky, R. M. (1994). Seven Plus or Minus Two: A Commentary on Capacity Limitations. Psychological Review. 101(2), 357–361. Shing, Y. L., Lindenberger, U., Diamond, A., Li, S. C., & Davidson, M. C. (2010). Memory Maintenance and Inhibitory Control Differentiate from Early Childhood to Adolescence. Developmental Neuropsychology. 35(6), 679–697. Shipstead, Z., Harrison, T. L., & Engle, R. W. (2016). Working Memory Capacity and Fluid Intelligence: Maintenance and Disengagement. Perspectives on Psychological Science. 11(6), 771–799. Shipstead, Z., Redick, T. S., & Engle, R. W. (2012). Is Working Memory Training Effective? Psychological Bulletin. 138(4), 628–654. Smith, A. (1776). The Wealth of Nations; the Essential Adam Smith. New York: WW Norton & Company. Spencer-Smith, M., & Klingberg, T. (2015). Benefits of a Working Memory Training Program for Inattention in Daily Life: A Systematic Review and Meta-Analysis. PloS one. 10(3), e0119522. Thorell, L. B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin, G., & Klingberg, T. (2009). Training and Transfer Effects of Executive Functions in Preschool Children. Developmental Science. 12(1), 106–113. Von Bastian, C. C., & Oberauer, K. (2014). Effects and Mechanisms of Working Memory Training: A Review. Psychological Research. 78(6), 803–820. Zarghi, A., Zali, A, Tehranidost, M., Ashrafi, F., Zarindast, M. R., Moazzezi, M., & Khodadadi, S. M. (2012). Assessment of Selective Attention with CSCWT (Computerized Stroop Color-Word Test) among Children and Adults. US-China Education Review. A1, 121–127. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |