تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,606 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس هزینه؛ مؤلفهای از نظریۀ انتظار - ارزش | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 107-126 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.299464.643472 | ||
نویسندگان | ||
مطهره فتاحی* 1؛ مسعود غلامعلی لواسانی2؛ زهرا نقش3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسیتربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس هزینه (CS) انجام گرفته است. این مطالعۀ کاربردی، یک طرح روانسنجی است و جامعۀ آماری آن را دانشآموزان دختر پایههای دهم و یازدهم شهر کاشان در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل میدهند. از میان دانشآموزان دختر مدارس دولتی، 404 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس هزینه پاسخ دادند. روایی و پایایی، تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL بررسی شد. نتایج تحلیلعاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، سه عامل هزینۀ تلاش و هیجان تکلیف، هزینۀ تلاش بیرونی و نبود گزینههای جایگزین مهم را برای مقیاس هزینه تأیید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن از تحلیلعاملی استفاده شد. نتایج نشان داد پرسشنامه از همسانی درونی قابلقبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیرمقیاسهای آن بیشتر از 9/0 است. مطابق نتایج تحلیلعاملی تأییدی، ساختار پرسشنامه برازش قابلقبولی با دادهها دارد و کلیۀ شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تأیید میکنند. یافتههای تحلیلعاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج آنها نزدیک است؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هزینۀ ادراکشده در دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقیاس هزینه؛ تحلیلعاملی؛ روانسنجی؛ نظریۀ انتظار-ارزش | ||
مراجع | ||
پنتریچ، پ. ر.، و شانک، د. ه. (1394). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها، تحقیقات و کاربردها.ترجمۀ مهرناز شهرآرای. تهران: نشر علم. هومن، ح. (1395). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل (با اصلاحات). تهران: انتشارات سمت. Battle, A., & Wigfield, A. (2003). College Women’s Value Orientations toward Family, Career, and Graduate School. Journal of Vocational Behavior. 62(1), 56–75. Chen, A., & Liu, X. (2009). Task Values, Cost, and Choice Decisions in College Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education. 28, 192–213. Chen, A., Zhu, X., Sun, H., & Ennis, C. (2012). Measurement Invariance of Expectancy-Value Questionnaire in Physical Education. Measurement in Physical Education and Exercise Science. 16, 41–54. Chiang, E. S., Byrd, S. P., & Molin, A. J. (2011). Children’s Perceived Cost for Exercise: Application of an Expectancy-Value Paradigm. Health Education & Behavior: TheOfficial Publication of the Society for Public Health Education. 38(2), 143–149. Chittum, J. R., Jones, B. D., & Carter, D. M. (2019). A Person-Centered Investigation of Patterns in College Students' Perceptions of Motivation in a Course. Learning and Individual Differences. 69, 94–107. Conley, A. M. (2012). Patterns of Motivation Beliefs: Combining Achievement Goal and Expectancy-Value Perspectives. Journal of Educational Psychology. 104(1), 32–47. Douglas, K. A., Merzdorf. H. E., Hicks, N. M., Sarfraz, M. I., & Bermel, P. (2020). Challenges to Assessing Motivation in MOOC Learners: An Application of an Argument-Based Approach. Computers & Education. 150, 103829. Eccles, J. S. (1983). Expectancies, Values and Academic Behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and Achievement Motives: Psychological and Sociological Approaches, 75–146. San Francisco, CA: Free man. Eccles, J. S. (2005). Subjective Task Value and the Eccles et al. Model of Achievement Related Choices. In A. S. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of Competence Andmotivation (pp. 105–121). New York: The Guildford Press. Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals. Annual Review of Psychology. 53(1), 109–132.
Eccles, J. S., Wigfield, A., & Schiefele, U. (1998). Motivation to Succeed. Handbook of Child Psychology: Social, Emotional, and Personality Development. 3, 1017–1095. Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, Values, and Academic Behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and Achievement Motivation (pp. 75–146). San Francisco, CA: W. H. Freeman. Flake, J. K., Barron, K. E., Hulleman, C., MacCoach, B. D., & Welsh, M. E. (2015). Measuring Cost: The Forgotten Component of Expectancy-Value Theory. Contemporary Educational Psychology. 41, 232–244. Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2002). Children’s Competence and Value Beliefs from Childhood through Adolescence Growth Trajectories in Two Male-Sex-Typed Domains. Developmental Psychology. 38, 519–533. Gaspard, H., Häfner, I., Parrisius, C., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2017). Assessing Task Values in Five Subjects during Secondary School: Measurement Structure and Mean Level Differences across Grade Level, Gender, and Academic Subject. Contemporary Educational Psychology. 48, 67–84. Hidi, S. & Harackiewicz, J. (2000). Motivating the Academically Unmotivated: A Critical Issue for the 21st Century. Review of Educational Research. 70, 151-179. Hidi, S. & Renninger, K. A. (2006). The Four-Phase Model of Interest Development. Educational Psychologist. 41(2), 111–127. Jiang, Y., Rosenzweig, E. Q., & Gaspard, H. (2018). An Expectancy-Value-Cost Approach in Predicting Adolescent Students’ Academic Motivation and Achievement. Contemporary Educational Psychology. 54, 139–152. Kim, M. H., Marulis, L. M., Grammer, J. K., Morrison, F. J. & Gehring, W. J. (2017). Motivational Processes from Expectancy–Value Theory are Associated with Variability in the Error Positivity in Young Children. Journal of Experimental Child Psychology. 155, 32–47. Kosovich, J. J., Flake, J. K., & Hulleman, C. S. (2017). Short-Term Motivation Trajectories: A Parallel Process Model of Expectancy-Value. Contemporary Educational Psychology. 49, 130–139. Luttrell, V. R., Callen, B. W., Allen, C. S., Wood, M., Deeds, D. G., & Richard, D. C. S. (2010). The Mathematics Value Inventory for General Education Students: Development and Initial Validation. Educational and Psychological Measurement. 70, 142–160. Perez, T., Cromley, J. G., & Kaplan, A. (2014). The Role of Identity Development, Values, and Costs in College STEM Retention. Journal of Educational Psychology. 106(1), 315–329.
Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2020). Profiles of Emotional and Motivational Self-Regulation Following Errors: Associations with learning. Learning and Individual Differences. 77, 101806. Schraw, G., & Lehman, S. (2001). Situational Interest: A Review of the Literature and Directions for Future Research. Educational Psychology Review. 13(1), 23–52. Trautwein, U., Marsh, H. W., Nagengast, B., Ludtke, O., Nagy, G., & Jonkmann, K. (2012). Probing for the Multiplicative Term in Modern Expectancy–Value Theory: Alatent Interaction Modeling Study. Journal of Educational Psychology. 104, 763–777. Watkinson, E. J., Dwyer, S. A., & Nielsen, A. B. (2005). Children Theorize about Reasons for Recess Engagement: Does Expectancy-Value Theory Apply? Adapted Physical ActivityQuarterly. 22, 179–197. Wigfield, A. (1994). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation: A Developmental Perspective. Educational Psychology Review. 6, 49–78. Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1992). The Development of Achievement Task Values: A Theoretical Analysis. Developmental Review. 12, 265–310. Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation. Contemporary Educational Psychology. 25, 68–81. Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Students’ Achievement Values, Goal Orientations, and Interest: Definitions, Development, and Relations to Achievement Outcomes. Developmental Review. 30(1), 1–35. Wigfield, A., & Meece, J. (1988). Math Anxiety in Elementary and Secondary School Students. Journal of Educational Psychology. 80, 210–216. Xiang, P., McBride, R. E., & Bruene, A. (2006). Fourth-Grade Students’ Motivational Changes in an Elementary Physical Education Running Program. Research Quarterly for Exercise and Sport. 77, 195–207. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |