تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,206 |
مطالعه کیفی رابطه برساخت خلاقیت و سیالیت ژانرهای موسیقی (مطالعه موردی تغییرات ژانری و نوآوری در فرهنگ تولید موسیقی کلاسیک ایرانی) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 12، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 123-145 اصل مقاله (488.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2021.81063 | ||
نویسندگان | ||
مهری بهار1؛ زهراسادات چلنگر* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، سیالیت در تقسیمبندی ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی را مرتبط با معنای خلاقیت بهمثابة «فرایندی فرهنگی» مطالعه کردیم. از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با پنج نفر از موسیقیدانان در ژانر موسیقی دستگاهی، چگونگی رابطة برساخت خلاقیت در «فرهنگ تولید» صنعت موسیقی ایران را با تقسیمبندی ژانر کلاسیک ایرانی تحلیل کردیم. طبق نتایج، مضامین اصلی عبارتند از «خلاقیت شهرت-محور» که موسیقی شبهدستگاهی، ترکیبی و سفارشی-سازمانی را ایجاد میکند، «خلاقیت ناب» که ژانر هنری را میآفریند و «خلاقیت فرهنگساز» که ژانر اصیل دستگاهی و هنر اجتماعی را خلق میکند. در هر ژانری، کدهای اخلاقی و آیینی و جایگاه مخاطب و سود متفاوت است. کدهای اخلاقی و آیینی در مضمون فرهنگساز، مرتبط با پیششرطهای اخلاقی مانند تواضع و آداب آیینی ساز زدن است. رابطه با مخاطب، عمودی و در راستای ارتقای سلیقه شنیداری اوست و سود مالی در آن آیندهنگرانه است. در خلاقیت ناب، کدهای اخلاقی و آیینی برجسته نیستند، مخاطب غایب است و خود واقعی خالق در این ژانر حضور دارد. ژانر شهرت- محور، با تصور مخاطب شروع میشود، احساس از خودبیگانگی هنرمند در این ژانر وجود دارد، نتیجهگرایی سریع مالی در آن دنبال میشود و کدهای اخلاقی و آیینی مبتنی بر خودنمایی تکنیکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ فرهنگ تولید؛ ژانر؛ موسیقی کلاسیک ایرانی؛ صنایع فرهنگی | ||
مراجع | ||
16. Toynbee, Jason (2011),” Music, Culture, and Creativity”, Wiley-Blackwell.”, The Cultural Study of Music: A Critical Introduction, edited by Martin Clayton, et al., Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |