تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,760 |
تدوین مدل علی درگیری تحصیلی براساس خودنظمجویی و هیجانهای تحصیلی با نقش واسطهای خودناتوانسازی تحصیلی: اثربخشی برنامۀ مستخرج از مدل بر فرسودگی تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 12، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 369-387 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.278531.643539 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ساعتی معصومی1؛ هوشنگ جدیدی* 2؛ یحیی یاراحمدی3؛ مریم اکبری4 | ||
1دانشجوی دکترای، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ،سنندج ، | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ،سنندج ، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل علی درگیری تحصیلی براساس خودنظمجویی و هیجانهای تحصیلی با نقش واسطهای خودناتوانسازی تحصیلی است. این تحقیق از بعد هدف توسعهای، و از منظر گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطۀ شهر همدان است که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودهاند که 384 نفر از آنان، نمونۀ آماری را تشکیل دادند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی (AEQ)، خودنظمجویی (SRQ)، هیجان تحصیلی (AEQ)، خودناتوانسازی تحصیلی (ASHQ) و فرسودگی تحصیلی (ABQ) است. نتایج حاصل از معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، همبستگی اسپیرمن و تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS نشان میدهد مدل علی درگیری تحصیلی براساس خودنظمجویی و هیجانهای تحصیلی با نقش واسطهای خودناتوانسازی تحصیلی، برازش مطلوبی دارد. هیجانهای مثبت و منفی بر درگیری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی تأثیر دارد و خودناتوانسازی تحصیلی متغیر درگیری تحصیلی را تبیین میکند. از طرفی، هیجانهای مثبت و منفی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودناتوانسازی تأثیر معنادار دارد. همچنین خودنظمجویی بر درگیری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی تأثیرگذار است و نیز خودنظمجویی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودناتوانسازی اثر میگذارد. علاوهبراین، خودناتوانسازی تأثیر منفی و معناداری بر درگیری تحصیلی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ خودنظمجویی؛ هیجانهای تحصیلی؛ خودناتوانسازی؛ همدان | ||
مراجع | ||
ابافت، ح. (1387). رابطۀ راهبردهای فراشناختی، خوداثربخشی و شیوههای فرزندپروری با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانهای اهواز. روانشناسی اجتماعی (یافتههای نو در روانشناسی). 7(2)، 122-108. رستمی، ز.، عابدی، م. ر.، و شوفلی، و. (1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی. 6(1)، 38-21. رمضانی، م.، و خامسان، ا. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامۀ درگیری تحصیلی ریو 2013 با معرفی درگیری عاملی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 8(29)، 204-185. رمضانی، م. (1395). نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطۀ بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم و درگیری تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر بیرجند. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه بیرجند. کدیور، پ.، فرزاد، و.، کاوسیان، ج.، و نیکدل، ف. (1388). رواسازی پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامۀنوآوریهایآموزشی. 32(8)، 38-7. یوسفی، ف. (1385). بررسی رابطۀ راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی. 6(4)، 842-811. میگلی، ف.، و یوردان، ح. ر. (1392). مقایسۀ مشکلات تنظیم هیجانی در افراد با رفتارهای جنسی پرخطر و عادی. مجلۀ علوم پزشکی مازندران. 23(109)، 214-206. هاشمی شیخشبانی، ا. (1380). بررسی رابطۀ برخی پیشایندهای مهم و مربوط با خودناتوانسازی تحصیلی و رابطۀ آن با پیامدهای برگزیده در دانشآموزان پسر اول دبیرستان اهواز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران. نعیمی، ع. (1387). دانشگاه شهید چمران اهواز رباط بین کیفیت تجربۀ یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی. مطالعات روانشناختی. 5(3): 28-19.
Alvy, L. M., McKirnan, D. J., Mansergh, G., Koblin, B., Colfax, G. N., & Flores, S. A. (2011). Depression is associated with sexual risk among men who have sex with men, but is mediated by cognitive escape and self-efficacy. AIDS Behavior. 15, 1171–1179. Alvy, L. M., McKirnan, D. J., Mansergh, G., Koblin, B., Colfax, G. N., & Flores, S. A. (2019). Depression is associated with sexual risk among men who have sex with men, but is mediated by cognitive escape and self-efficacy. AIDS Behavior. 15(1), 1171-1179. Azevedo, R. (2019). Theoretical, conceptual, methodological, and instructional issues in research on meta cognition and self-regulated learning: A discussion. Meta Cognition Learning. 4(5), 85–92. Chang, Y. P. (2018). A Study of EFL college students’ selfhandicapping and English performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2(2), 2006–2010. Cocorada, E. (2016). Achievement emotions and performance among university students. Bulletin of the Transilvania University of Brasov Series VII. Social Sciences Law. 9(2), 119–128. Crockett, L. J., Moilanen, K. L., Raffaelli, M., & Randall, B. A. (2016). Psychological profiles and adolescent adjustment: A person-centered approach. Development and Psychopathology. 18(1), 195–214. Garnefski, N., Van- Der- Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Tein, E. O. (2012). The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional problems: Comparison between a clinical and a Non-clinical Sampel. Eur Journal Pers. 16(1), 403–420. Garnefski, N., Van- Der- Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Tein, E. O. (2002). The effect of burnout on engagement: An empirical study on tourism students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. 9(1), 13–23. Glaser-Zikuda, M., Stuchlíkova, I., & Janík T. (2013). Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field-discussing the issues. Orbis Scholae. 7(2), 7–22. King, B., McInerney, D., Ganotice, F., & Vilarosa, J. (2015). Positive affect catalyzes academic engagement: Cross-sectional, longitudinal, and experimental evidence. Learning and Individual Differences. 39(2015), 64–72. Maslach, C., & Qjakson, S. E. (1984). Burnout in organizational setting. Applied Social Psychology Annual. 5, 133–153. Masalach, C., Schaufeil, W. B., & Liter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422. Midgly, C. (2000). Pattern of adaptive learning. University of Michigan. U.S.A. Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). ContemporaryEducational Psychology. 36(1), 36–48. Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology. 105(3), 579–595. Salmela- Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., & Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context in adolescents’ school- related burnout. European Psychologist. 13(1), 12–23. Schaufeli, W. B., Martinez, I., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross- national study. Journal of Cross-Cultural Psychology. 33(4), 464–481. Steinunn, K. K., Gestsdottir, F., Birgisdottir, R., & Lerner, M. (2018). School engagement and intentional self-regulation: A reciprocal relation in adolescence. Journal of Adolescence. 64(5), 23–33. Taris, T., Van Beek, W. I., & Schaufeli, W. B. (2010). Why do perfectionists have a higher burnout risk than other? The meditational effect of workaholism. Romanian Journal of Applied Psychology. 12(1): 1–7. Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal. 47(1), 633–662. Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529–1540. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 864 |