![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,947 |
تحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 498-479 اصل مقاله (240.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.319746.630166 | ||
نویسنده | ||
حسن مهدی پور* | ||
استادیار گروه عرفان اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی | ||
چکیده | ||
به اعتقاد برخی وحدتگرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکلگیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمیگذارد. ازاینرو، موضوع مقالۀ حاضر چگونگی تکوّن مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستیشناسی وحدت وجودی ابنعربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فیالتجلی» نشان داده شود که در نظریۀ وحدت وجود ابنعربی تمایزات انسانی از بین نمیرود و میتوان از رابطۀ مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدینگونه شرط امکان اخلاق تأمین میشود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» میشناسد و هم «دیگری» را در درون خود مییابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سؤال برد. درضمن، استدلال میشود که قول به وحدت بنیادین انسانها نهتنها اخلاق را ناممکن نمیسازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنعربی؛ تعدد جهات؛ خود؛ دیگری؛ لاتکرار فیالتجلی؛ مظهریت اسمایی؛ وحدت در کثرت | ||
مراجع | ||
[1]. ابنعربی، محییالدین (؟). الفتوحات المکیه، 4جلد، بیروت، دار الصادر. [2]. ـــــــ (1946م). فصوص الحکم، تعلیقات: ابوالعلاء عفیفی، قاهره، دار إحیاء الکتب العربیه. [3]. بوبر، مارتین (1398). من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران، نشر فروزان روز. [4]. جندی، مویدالدین (1423ق). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلالالدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب. [5]. چیتیک، ویلیام (1390). طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابنعربی، ترجمه: مهدی نجفیافزا، تهران، انتشارات جامی. [6]. ــــــــــ (1383). عوالم خیال: ابنعربی و مسألۀ کثرت دینی، ترجمه: سیدمحمود یوسفثانی، تهران، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی. [7]. خمینی، روحالله (1386). تفسیر سورۀ حمد، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). [8]. دیویس، کالین (1386). درآمدی بر اندیشۀ لویناس، ترجمه: مسعود علیا، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. [9]. علیا، مسعود علیا (1395). کشف دیگری همراه با لویناس، تهران، نشر نی. [10]. فرغانی، سعیدالدّین سعید (1392). مشارق الدّراری، مقدمه و تعلیقات: سید جلالالدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب. [11]. فناری، شمسالدین محمد حمزه (2010م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، محقق / مصحح: عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت، دارالکتب العلمیه. [12]. قیصری، داود (1375). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلالالدین آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. [13]. کین، سم (1382). گابریل مارسل، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران، نگاه معاصر. [14]. مهدیپور، حسن (1398). «مسئله امکان اخلاق و وحدتگرایی عرفانی»، ادیان و عرفان، تهران، سال پنجاه و دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 325-347. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |