
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,067,965 |
مؤلفههای فمینیسم در سینمای شانتال آکرمن | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 12، شماره 3، مهر 1399، صفحه 411-436 اصل مقاله (601.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.309069.1473 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ سارا باجقلی2؛ احمد الستی3 | ||
1استادیار مؤسسة آموزش عالی کمالالملک نوشهر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمال الملک نوشهر | ||
3دانشیار دانشکدة هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شانتال آکرمن در فیلمهایش مسائل فمنیسم را مطرح میکند و تناقضات مستتر در همزیستی عمومی را به نمایش میگذارد. شخصیتهای فیلمهایش نقشهای سنتی را به چالش میکشند و از این طریق هنجارهای مربوط به زنان را که در اجتماع پذیرفته شدهاند مورد پرسش قرار میدهند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و معرفی سینمای زنانه این فیلمساز دارد. مسئلة اصلی پژوهش کاوش و واکاوی عناصر فمنیستی در سینمای شانتال آکرمن است. روش تحقیق کیفی و رویکرد آن توصیفی و اسنادی است و براساس اطلاعات برگرفتهشده از منابع مکتوب کتابخانهای اعم از کتابها، مقالهها و آثار صوتی و تصویری است. ازاینرو، پس از شناسایی مؤلفههای اصلی این نوع فیلمسازی، سه فیلم از آکرمن با نامهای ژاندیلمان، شمارة ۲۳ اسکلة تجارت، ۱۰۸۰ بروکسل، شهرم را منفجر کن و من تو او او، که به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده، برمبنای مبانی نظری بحث و تحلیل شده است. نتیجة حاصله نشان از آن دارد که آثار آکرمن سعی در نمایش و ایجاد گفتمان تصویری ساده اما صادق از شخصیت و زندگی زنانهای دارد که در روزمرگی دچار فراموشی و بیتوجهی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بتوارگی؛ سینمای زنانه؛ شانتال آکرمن؛ فمنیسم؛ قدرت زنانه | ||
مراجع | ||
[1] آبوت، پاملا؛ والاس، کلر (1397). جامعهشناسی زنان، ترجمة منیژه نجمعراقی، چ 13، تهران: نی. [2] اسمیت، ادوارد (1380). مفاهیم رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمة علیرضا سمیعآذر، تهران: مؤسسة فرهنگی پژوهشی، چ 2، تهران: نظر. [3] اعزازی، شهلا (1393). مجموعة مقالات فمنیسم و دیدگاهها، ترجمة گروه انجمن جامعهشناسی ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. [4] الصمادی، فاطمه (1389). «مضامین فمنیستی در فیلمهای سینماگر زن ایرانی»، استاد راهنما: علی محمدی، مشاور: هادی خانیکی و اعظم راودراد، پایاننامة دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی. [5] بِیتس، دانیل؛ پِلاگ، فِرد (1375). انسان شناسی فرهنگی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی. [6] توحیدفام، محمد؛ عیسیوند، لیلا (1389). «فمنیسم و دموکراسی در گذر تاریخ»، فصلنامةعلمی پژوهشیعلومسیاسیوروابطبینالملل، ش 13، ص46. [7] چادوری، شوهینی (1393). فیلم و منتقدان فمنیست، ترجمة محسن خاکپور، فرهاد جعفری، نشر پروژه. [8] چتمن، سیمور بنجامین (1390). داستان و گفتمان، ترجمة راضیه سادات میرخندان، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. [9] داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ عادل، آذر (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: اشراقی. [10] دانون، جوزفین (1397). نظریة فمنیستی، ترجمة فرزانه راجی، چ 2، تهران: چشمه. [11] دوبوورا، سیمون (1397). جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، چ 13، تهران: توس. [12] رضازاده، رضا (1388). «نظریة فیلم فمنیستی و فلسفة سینمایی دلوز»، استاد راهنما: اسماعیل بنیاردلان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکدة هنرهای کاربردی. [13] رودگر، نرجس (1388). فمنیسم: تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد، تهران: مطالعات و تحقیقات زنان. [14] سارسه، میشل ریو (1390). تاریخ فمنیسم، ترجمة عبدالوهاب احمدی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [15] قاسمی، فائزه (1388). «بررسی نظریههای فمنیستی جنگ»، استاد راهنما: جواد امامجمعهزاده، مشاور: سعید وثوقی، پایاننامة کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد. [16] گلمکانی، هوشنگ (1389). از کوچه سام، تهران، انتشارات رسش. [17] لگیت، مارلین (1398). زنان در روزگارشان. ترجمة نیلوفر مهدیان، چ هفتم. نشر نی. [18] مالوی، لورا (1382). «لذت بصری و سینمای روایی»، ترجمة فتاح محمدی، مجلة ارغنون، ش 23، ص 45، 46، 87، 88، 71، 72 و 254. [19] مشیرزاده، حمیرا (1382). از جنبش تا نظریة اجتماعی: تاریخ دو قرن فمنیسم، تهران: شیرازه. [20] ویلفورد، ویک (1375) ایدئولوژیهای سیاسی/ یان مکنزی و دیگران، ترجمة م. قائد، تهران: مرکز. [21] نوذری، حسینعلی (1389). «فمنیسم و تاریخنگاری/ نظریهها و کاربستها»، ماهنامة علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، ش 5، ص4ـ5. [22] نلمز، جیل (1377). «زنان و سینما»، ترجمة امید نیکفرجام، مجلة فارابی، ش 29. [23] Addams, Jane(1965). The Social Thought of Jane Addams, Editor: Christopher Lasch, Publisher: Bobbs-Merrill Co (December 1, 1965). [24] Jason Seawright, John Gerring (2008). Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options. Political Science. [25] King, W., & He, J. (2005). Understanding the Role and Methods of Meta- Analysis in IS Research. Communications of the Association for Information Systems,16, PP 665-686. [26] McKibbin, Tony (2015). “Review: Adrian Martin (2014)”, Mise en Scène and Film Style: From Classical Hollywood to New Media Art. Film Philosophy. PP 156-163, (19). [27] Mertens, D. (2014). “Literature Review and Focusing the Research. In D. Mertens”, Research and Evaluation in Education and Psychology (4 ed., p. 536). SAGE. [28] Morgan, Robin (1982). The Anatomy of Freedom: Feminism in Four Dimensions, Publisher: Open Road Media, 2014. P.283. [29] Polkinghorne, Donald E(2005). “Language and Meaning: Data Collection in Qualitative Research”, Journal of Counseling Psychology, Vol. 52, No. 2. 137. [30] Sontag, Susan (1973). “The Third World of Women”, The Partisan Review, spring, 65, 180-206 (p: 192). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |