
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,196 |
مطالعۀ نقشمایۀ زن در آثار رزمی حسین قوللرآقاسی در نقاشی قهوهخانهای | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 12، شماره 3، مهر 1399، صفحه 393-410 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.315883.1523 | ||
نویسندگان | ||
الهه پنجه باشی* 1؛ آنیتا صانعی2 | ||
1استادیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
نقاشی قهوهخانهای سبکی از نقاشی است که از سوی نقاشان مکتبندیده آغاز شد. از ویژگیهای شاخص هنرهای نقاشی قهوهخانهای حضور زنان در این تصاویر است که کمتر به آن پرداخته شده است. زنان در این نقاشی جایگاه کمتری داشته و تاکنون مورد پژوهش قرار نگرفتهاند. هدف از این پژوهش مطالعه ویژگی نقش زنان و حضور آنان در نقاشیهای قهوهخانهای در آثار حسین قوللرآقاسی است. در این زمینه، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤالات است: ویژگیهای بصری زنان در این تصاویر چگونه است ؟ روش این تحقیق از نوع تحلیلی بوده و روش جمعآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که زنان بهمثابة عنصری پویا در نقاشیهای قوللرآقاسی حضور داشته و با پوشش اسلامیـ ایرانی در ترکیببندی آثار از جایگاه والایی برخوردار بودهاند. در آثار قوللرآقاسی، زن بیشتر در گونههای حماسی مورد توجه قرار گرفته است. زنان در آثار او به شکل پهلوانی و مردانه و با حفظ هویت زنانه به تصویر کشیده شدهاند. زنان در داستانهای شاهنامه کمتر نقشهای اصلی را برعهده دارند و بیشتر نقش مکمل مردان را ایفا میکنند، اما این بدینمعنا نیست که آنها هیچگاه تأثیری اساسی بر روند داستانها نمیگذارند. درواقع، آنها در تکمیل قهرمانپروری نقش مردان به کار رفتهاند. مهمترین ویژگیهای این زنان خردمندی، فرزانگی و حکمت است. در این مقاله، نتیجه گرفته میشود که قوللرآقاسی با استفاده از نشانههای تصویری برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطب در آثاری که شخصیت اصلی آن را زنان تشکیل دادهاند تلاش کرده است با استفاده از این نشانهها نگاه گفتمانی متفاوتی را در معنای تصویری آثار خود در نقش این زنان به تصور بکشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حماسی؛ زن؛ قاجار؛ قوللرآقاسی؛ مشروطه؛ نقاشی قهوهخانهای | ||
مراجع | ||
[1] اسماعیلزاده، حسن (1385). نقاشی مکتب قهوهخانه، تهران: نظر. [2] اکبری، منوچهر (1380). «شایست و ناشایست زنان در شاهنامه»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ص15ـ159. [3] اسلامی ندوشن، محمدعلی (1395). آواها و ایماها، چ 7، تهران: قطره. [4] پاکباز، رویین (1379). دایرةالمعارف هنر، چ 2، تهران: فرهنگ معاصر. [5] ــــــــــ (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چ 5، تهران: زوین و سیمین. [6] ــــــــــ (1392). فرهنگ اصطلاحات هنری و اعلام هنرمندان دوسویه، چ 2، تهران: فرهنگ معاصر. [7] زارعی، کریم؛ شاملو، غلامرضا؛ حمیدیمنش، تقی (1397). «تبیین نقش تأثیرگذار قهوهخانه در جریان شکلگیری نقاشی قهوهخانهای»، مطالعات باستانی شناسه پارسه، ش 5، ص143ـ159. [8] سیف، هادی (1369). نقاشی قهوهخانهای، تهران: میراث فرهنگی. [9] گروییانی، فرناز (1393). «نقش خیر و شر در شخصیتهای آثار حسین قوللرآقاسی»، نگره، ش30، ص5ـ19. [10] محمودی، سکینهخاتون؛ قاسمی، مرضیه (1391). «تعامل نقل و نقش در قهوهخانههای ایرانی»، دو فصلنامة هنرهای تجسمی، ش3، ص 1ـ21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 838 |