
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,234,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,068,644 |
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودکان و نوجوانان از دیدگاه ناشران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 54، شماره 3، آبان 1399، صفحه 13-33 اصل مقاله (578.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2021.295311.1452 | ||
نویسندگان | ||
اطهره نقدی نژاد1؛ سپیده فهیمیفر* 2؛ علیرضا نوروزی3 | ||
1علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگا تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی از این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان به صورت عام و هزینههای تولید تمام شده مؤثر بر قیمت نهایی از دیدگاه ناشران است. روش پژوهش: در این پژوهش از روششناسی کیفی استفاده شده است، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه ناشران کتابهای الکترونیکی کودک و نوجوانِ دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در رابطه با قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان، عوامل همتای چاپی، ذینفعان (مخاطب و نویسنده)، محتوا، هزینه تمام شده تولید کتاب الکترونیکی، سود و فروش و در نهایت محیط بیرونی به صورت کلی تأثیرگذار هستند. همچنین هزینههای مربوط به فناوری اطلاعات، هزینههای توزیع کتاب الکترونیکی، هزینه نیروی انسانی متخصص محتوایی و فناورانه، هزینههای تولید محتوا، هزینههای ثابت شرکتی و هزینههای مربوط به تبلیغ و بازاریابی هزینههای تمام شده یک کتاب الکترونیکی را از دیدگاه ناشران تشکیل میدهند. اصالت اثر: این پژوهش به نظر میرسد که برای نخستین بار عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان را از دیدگاه ناشران مورد سنجش قرار داده است. به علاوه تعیین عوامل هزینه کرد نهایی تاثیرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی از ویژگی های بارز این پژوهش است که می تواند برای ناشرانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار سودمند واقع شود زیرا در محیط نشر، اقتصاد سرمایه و برگشت سود همواره عامل اساسی برای ناشران بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قیمت گذاری کتاب الکترونیکی؛ کودک و نوجوان؛ نشر الکترونیکی؛ ناشران الکترونیکی | ||
مراجع | ||
اسماعیلزاده، محمد (1391). بررسی حقوق مالکیت معنوی در صنعت نشر از دیدگاه اسلام با تأکید بر نشر دیجیتال. فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، شماره ششم. انصاریموحد، صدیقه و هنرمندساری، محمدجواد (1393). راهبردهای قیمتگذاری کتاب الکترونیک. فصلنامه تحلیلی، پژوهشی کتاب مهر،8 (1) شماره 15. سربلند، خیرالله و معصومه شهباززاد (1392). مدل قیمتگذاری کالاهای الکترونیک. کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز. عربگری، لیلا و صادقی، مرضیه(1395). دیدگاه ناشران ایرانی درباره وضعبت نشر کتاب الکترونیکی. کتاب مهر، دوره 6, شماره 19-20. فانگ، یم اس (1382). قیمتگذاری و برآورد هزینه در خدمات اطلاعرسانی انتفاعی. ترجمه محمد حسن زاده، تهران: چاپار، ص. 99- 113. فهیمیفر، سپیده و حیدری، ابراهیم (1393). بررسی ابعاد اقتصادی نشرکتاب الکترونیکی از دیدگاه ناشران ایرانی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(2):6-20. کوشا، کیوان (1382). نشر اینترنتی: فرصتها و چالشهای نشر کتاب در محیط شبکه جهانی وب. مطالعاتملیکتابداریوسازماندهیاطلاعات،14(1)، ص 121-134. کینگما،بروس آر(1380). اقتصاد اطلاعات: راهنمای تحلیل اقتصادی و هزینه سودمندی برای کارشناسان اطلاعات. ترجمه محمد حسین دیانی و کبری سقاء پیرمرد. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه ای. محمدسمسار، فهیمه (1391). صنعت نشر و اقتصاد نشر دیجیتال. فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، شماره 7، ص52- 69. ناخدا، مریم و فهیمیفر، سپیده (1393). چارچوب تخصصهای مورد نیاز در نشر کتابهای درسی الکترونیکی دانشگاهی: مطالعۀ دلفی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 48(4): 539-562. نیکنام، مهرداد (1381). کتاب الکترونیک. کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهشی؛ تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. شماره 46 و 47، ص 3-8 وزیریهامانه، سیدحامد (1389). تعیین عوامل مؤثر بر تصمیمات قیمتگذاری کتاب الکترونیکی در سازمانهای انتشار کتاب در کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت. دانشگاه تهران. هایس، رابرت ام. (1381). اقتصاد اطلاعات. ترجمه حمیدرضا جمالی مهمویی، در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، ج1، سرویراستار عباس حری، ویراستار همکار نرگس نشاط، دستیاران علمی محمدحسن رجبی، نرگس نشاط، تهران: کتابخانه ملی جمهوی اسلامی ایران، ص261-275. هدایتی، سحر؛ هدایتی، علیرضا و پیلهوری، نازنین (1392). ارائه یک مدل اکتشافی برای کالاهای الکترونیک در در بازارهای شبکه مدار. هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی. تهران. یعقوبی، علی (1392). اقتصاد اطلاعات و نقش آن در جهان اقتصادی. فصلنامه رسانه، دوره 24، شماره 91(2). References
Anuradha, K. T., & Usha, H. S. (2006). E-books access models: an analytical comparative study. The Applications, 12(1), 52–59.
Aptara. (2010). Ebooks, a Second Look: Assessing the Latest Impact of Ebooks on the Publishing Market, from http://www.bargainbooknews.com/PDF/Aptara eBookSurvey2.pdf
Bailey, T. P., Scott, A. L., & Best, R. D. (2015). Cost differentials between e-books and print in academic libraries. College & Research Libraries, 76(1), 6-18.
Besen, S. M., & Kirby, S. N. (2014). Library demand for E-books and E-book pricing: An economic analysis. Journal of Scholarly Publishing, 45(2), 128–141.
Dennis, C., Merrilees, W. and Fenech T (2004). Sale the 7 Cs: teaching/training aid for the e-retail mix, International Journal of Retail and Distribution Management, 33 (3):179-193.
Dolgui, A., & Proth, J. M. (2010). Pricing strategies and models. Annual Reviews in Control, 34(1), 101-110.
Greco, A. N., Wharton, R. M., & Sen, F. (2012). The price of university press books: 2009–2011. Journal of Scholarly Publishing, 43(4), 363–380.
Guillon, O., & Thierry, C. (2013). Is eBook Pricing Structured to Mirror Paper Book Prices? The cases of France and the U.S.A. in 2011. The Canadian Journal of Information and Library Science, pp.12- 37.
Hu, Y., & Smith, M. D. (2013). The impact of ebook distribution on print sales: Analysis of a natural experiment. SSRN 1966115, 30. Retrieved March 28, 2019, from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1966115
Kai, L.H., & Patrick, Y.K. C. (2002). Classifying digital products. Communications of the ACM, 45(6), 73-79.
Lamothe, A. R. (2013). Factors influencing the usage of an electronic book collection: Size of the e-book collection, the student population, and the faculty population. College & research libraries, 74(1), 39-59.
Lee, W. J., (1995), “Determining selling price and order quantity by geometric programming, optimal solution, bounds and sensitivity”, Decision Sciences, 14, pp.6–5.
Li, Y., & Liu, N. (2013). Pricing models of e-books when competing with p-books. Mathematical Problems in Engineering, 2013.
Lynch, K. (2012). E-books: the future for publishers and libraries. Collection Building, 31(2), 78-80. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |