تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,216 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,339 |
ارائۀ الگوی نقش آفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانه های مرکزی دانشگاههای دولتی ایران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 54، شماره 2، تیر 1399، صفحه 69-85 اصل مقاله (816.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2021.298295.1468 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اباذری* 1؛ زهره دوگچی2؛ زهره میرحسینی3؛ نجلا حریری4 | ||
1عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد تهران شمال | ||
2دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
3گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال | ||
4استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف: ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش کیفی و کمّی میباشد. گردآوری دادهها جهت طراحی مؤلفهها در روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته به روش اسنادی صورت گرفت. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از79/0 میباشد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 971/0 سنجیده شد. نمونهگیری جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران از میان 644 نفر از کتابداران ، 241 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و درنهایت 240 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. یافتهها: در روش کیفی دلفی طی دو مرحله فراوانی تجمعی پاسخهای زیاد و بسیارزیاد سؤالات بیشتر از 70% بوده و ضریب کندال نیز تفاوت چندانی را نشان نداد و هر 39 سؤال مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که گویهها در7 عامل با بارهای عاملی به ترتیب ایدههایاطلافرینی(89/0)، اطلاعاتگزیده(84/0)، تولید مجدد اطلاعات(83/0)، پشتیبانی از اطلاعات(82/0)، پردازش اطلاعات(81/0)، آموزش اطلافرینی(77/0) با بیشترین نقش و ماهیت اطلاعات(65/0) با کمترین میزان اهمیت بارگذاری شد. اصالت اثر: اثر حاضر از نخستینهایی است که از مهارتهای سنتی کتابداری گذشته و از طریق پرداختن به روشهای اطلافرینی، جنبۀ جدیدی از کتابداری را در راستای آگاهسازی جامعه کتابداران به حیطهی تواناییهای خود بر مبنای مشاغل اطلاعاتی در میان کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران بررسی نموده تا با ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانهها بتواند کارآفرینی اطلاعاتی و اشتغالزایی از طریق اطلاعات و تولید ثروت را به کمک کتابداران در بین کاربران کتابخانهها اجرایی و نهادینه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
اطلافرینی؛ کارآفرینی اطلاعاتی؛ کسبوکار اطلاعاتی؛ کتابخانه های مرکزی؛ الگو | ||
اصل مقاله | ||
منابع برزگران، نیلوفر؛ شریف، عاطفه؛ حسنزاده، محمد. (1396). تدوین مدل اطلاعآفرینی در گروههای علم اطلاعات و دانششناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. بیات، بهروز. (1397). تدوین الگوی اطلافرینی در مراکز اطلاعاتی و ارتباطاتی ایران : رویکرد ترکیبی. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. ثلاثی، علیرضا (1393) عوامل مؤثر بر اطلاعآفرینی از طریق پایگاههای اطلاعاتی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت دولتی. ثلاثی، علیرضا؛ قربانیزاده، وجها...؛ حسینپور، داوود. (1394). اطلاع آفرینی، راهکارهای ایجاد کسبو کار اطلاعاتی در ناجا. بازیابی شده در 19 اردیبهشت 1397، از: http://www.marketingarticles.ir دوگچی، زهره؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ حریری، نجلا. (1398). نقش محصولات اطلاعاتی معرفیشده توسط کتابداران کتابخانه ملی (ج.ا.ا) بر اطلافرینی کاربران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 30(1): 116-135. صابری، محمدکریم. (1395). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 28(3): 29-45. References Bruce Khumalo, Njabulo ., Shamaine Nkala, Gugulethu. (2015). The importance of infopreneurship training for records and archives management students in Zimbabwe. Journal of the south African society of archivists:SASA.48: 66-76. David, Rodreck., Dube, Adock. (2014). Infopreneurial Behaviour among University Graduates in the Information Science Faculty of a University in Zimbawe. National University of Science and Technology (NUST), Zimbawe. ICEE ICIT 2013 Conference. Chandler, S. (2007). From entrepreneur to infopreneur: make money with books,ebooks and information products. New Jersey: John Wiley & Sons. Dewah, Peterson., Mutula, Stephen. (2016). Students’ perceptions of the infopreneurship education in the Department of Records and Archives Management at the National University of Science and Technology. South African Journal of Information Management, 18(1).
EL-Kalash, Kamaluddeen Isa., Mohammad, Samaila B., Aniki, Yusuf(2016). Exploring Infopreneurship for Economic Growth and Sustainability in a Developing Economy: The Nigeria Perspective. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research(JEPER), 7(3): 240-249. Ivwurie, OsborneMudia., Ocholla, Dennis N. (2016). The status and development ofinfopreneurship in Nigeria and South Africa. Education for Information.32: 323 -342. Ramugondo, Lugisani S. (2010). An Exploratory study of infopreneurship as a job option forLibrary and Information Science students: A literature review. 11th DIS Annual Conference2010 ,Richardsbay, University of Zululand, South Africa: 1-9. | ||
مراجع | ||
منابع
برزگران، نیلوفر؛ شریف، عاطفه؛ حسنزاده، محمد. (1396). تدوین مدل اطلاعآفرینی در گروههای علم اطلاعات و دانششناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
بیات، بهروز. (1397). تدوین الگوی اطلافرینی در مراکز اطلاعاتی و ارتباطاتی ایران : رویکرد ترکیبی. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
ثلاثی، علیرضا (1393) عوامل مؤثر بر اطلاعآفرینی از طریق پایگاههای اطلاعاتی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت دولتی.
ثلاثی، علیرضا؛ قربانیزاده، وجها...؛ حسینپور، داوود. (1394). اطلاع آفرینی، راهکارهای ایجاد کسبو کار اطلاعاتی در ناجا. بازیابی شده در 19 اردیبهشت 1397، از:
دوگچی، زهره؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ حریری، نجلا. (1398). نقش محصولات اطلاعاتی معرفیشده توسط کتابداران کتابخانه ملی (ج.ا.ا) بر اطلافرینی کاربران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 30(1): 116-135.
صابری، محمدکریم. (1395). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 28(3): 29-45.
References Bruce Khumalo, Njabulo ., Shamaine Nkala, Gugulethu. (2015). The importance of infopreneurship training for records and archives management students in Zimbabwe. Journal of the south African society of archivists:SASA.48: 66-76. David, Rodreck., Dube, Adock. (2014). Infopreneurial Behaviour among University Graduates in the Information Science Faculty of a University in Zimbawe. National University of Science and Technology (NUST), Zimbawe. ICEE ICIT 2013 Conference. Chandler, S. (2007). From entrepreneur to infopreneur: make money with books,ebooks and information products. New Jersey: John Wiley & Sons. Dewah, Peterson., Mutula, Stephen. (2016). Students’ perceptions of the infopreneurship education in the Department of Records and Archives Management at the National University of Science and Technology. South African Journal of Information Management, 18(1).
EL-Kalash, Kamaluddeen Isa., Mohammad, Samaila B., Aniki, Yusuf(2016). Exploring Infopreneurship for Economic Growth and Sustainability in a Developing Economy: The Nigeria Perspective. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research(JEPER), 7(3): 240-249. Ivwurie, OsborneMudia., Ocholla, Dennis N. (2016). The status and development ofinfopreneurship in Nigeria and South Africa. Education for Information.32: 323 -342. Ramugondo, Lugisani S. (2010). An Exploratory study of infopreneurship as a job option forLibrary and Information Science students: A literature review. 11th DIS Annual Conference2010 ,Richardsbay, University of Zululand, South Africa: 1-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 446 |