تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,338 |
بررسی رابطه متغیرهای چندگانه (مطلوبیت اجتماعی، هنجارهای ذهنی، خودکارآمدی تحصیلی، احتمال سرقت علمی، دانش سرقت علمی، هدف، فشار، مدیریت زمان، ریسک) با سرقت علمی در بین دانشجویان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 54، شماره 2، تیر 1399، صفحه 31-50 اصل مقاله (650.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2021.310913.1522 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر خاصه1؛ سودابه روستایی2؛ فرامرز سهیلی* 3؛ مهری شهبازی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشگاه پیام نور | ||
3هیأت علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: تعیین رابطه متغیرهای چندگانه هدف موقعیتی علمی، فشار، هنجارهایذهنی، درک خطر، دانش سرقتعلمی، خودکارآمدی تحصیلی و متغیر تعدیلکننده مدیریت زمان با احتمال سرقت علمی در مدل جانسون، هدف اصلی پژوهش حاضر میباشد. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام تشکیل دادند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خود توسعهیافته هدف موقعیتی، فشار، درک خطر، و مدیریتزمان (جانسون، 2018)؛ هنجارهای ذهنی مونتانا و کسپزیک (2008)، خودکارآمدی تحصیلی داونپورت و لن (2006)، احتمال سرقت علمی شرد و همکاران (2002) و دانش سرقت علمی یئو (2007) بود. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تمام متغیرهای مدل جانسون (2018) با احتمال سرقت علمی در پژوهش حاضر همبستگی معنادار و برخلاف این مدل در این پژوهش، بین فشار و دانش سرقت علمی با خودکارآمدی نیز ارتباط معناداری مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرقت علمی؛ هنجارهایذهنی؛ خودکارآمدیتحصیلی؛ هدف موقعیتی علمی | ||
مراجع | ||
References Abalkina, A., & Libman, A. (2020). The real costs of plagiarism: Russian governors, plagiarized PhD theses, and infrastructure in Russian regions. Scientometrics, 1-28. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, Structure and students motivation. Journal of Educational Psychology, 0(3): 260-267. Abasi, A. R., & Graves, B. (2008). Academic literacy and plagiarism: Conversations with international graduate students and disciplinary professors. Journal of English for Academic Purposes, 7(4), 221-233. Ahmadi, A. (2014). Plagiarism in the academic context: A study of Iranian EFL learners. Research Ethics, 10(3), 151–168. Akram, M. S., Malik, A., Shareef, M. A., & Goraya, M. A. S. (2019). Exploring the interrelationships between technological predictors and behavioral mediators in online tax filing: The moderating role of perceived risk. Government Information Quarterly, 36(2), 237-251. Babaii, E. & Nejadghanbar, H. (2017). Plagiarism among Iranian graduate students of language studies: Perspectives and causes. Ethics & Behavior, 27(3), 240-258. Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs ,Prentice – Hall. Blum, S. D. (2009). My word!: Plagiarism and college culture. Ithaca, NY: Cornell University Press. Caldwell, C. (2010). A ten-step model for academic integrity: A positive approach for business schools. Journal of Business Ethics, 92 (1), 1-13. Devonport, T. J., & Lane, A. M. (2006). Relationships between self-efficacy, coping and student retention. Social Behavior and Personality,34(4),127-138. https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.2.127. Eret, E., & Ok, A. (2014). Internet plagiarism in higher education: tendencies, triggering factors and reasonsamong teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39 (8), 1002-1016. Fanelli D. (2009). How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of survey data. PloS one ,4(5), e5738. Goh, E. (2015). Exploring underlying motivations behind extreme cases of plagiarism in tourism and hospitality education. Journal of Hospitality & Tourism Education, 27(2), 80-84. Gallant, T. B., &Drinan, P. (2006). Institutionalizing academic integrity. Journal of Business Ethics, 25(1),344-356. Halupa, C. M., Breitenbach, E., & Anast, A. (2016). A self-plagiarism intervention for doctoral students: a qualitative pilot study. Journal of Academic Ethics, 14 (3), 175-189. DOI: 10.1007/s10805-016-9262-x. Laurent, M. R. (2020). Wikipedia, the free online medical encyclopedia anyone can plagiarize: time to address Wiki-plagiarism. Publishing Research Quarterly, 36(3), 399-402. Montano, D. E., & Kasprzyk, D. (2008). Theory of reasoned action, theory of planned behavior, and the integrated behavioral model. In K. Glanz, B. K. Rimer, & K. Viswanath (Eds.), Health behavior and health education: Theory research and practice (4th ed., pp. 67-96). San Francisco, CA: Wiley. https://www.merriam-webster.com/dedding/plagiarize (2020). Johnson, E.D. (2018). Situational Cheating Assessment of Motivation (SCAM): A Model for Understanding Student Plagiarism. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, P.O. Box 1346, Ann Arbor, MI 48106 – 1346. Kline, R.B. (2011). Principles & Practice of Structural Equation Modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press. Love, P.G., Simmons, J., (1998). Factors influencing cheating and plagiarism among graduate students in a college of education. College Student Journal 32 (4), 539–551. Pavlou, P. A. (2003). Consumer acceptance of electronic commerce: integrating trust and risk with the technology acceptance model. International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 101–134. Park C. (2003). In other (people’s) words: plagiarism by University students-literature and lessons. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28 (5), 471-488. Pecorari, D. (2003). Good and original: Plagiarism and patchwriting in academic secondlanguage writing. Journal of Second Language Writing, 12(4), 317-345. Pennycook, A. (1996). Borrowing others' words: Text, ownership, memory, and plagiarism. TESOL Quarterly, 30(2), 201-230. Pervin, L., John, O.P. (2001). Personality: Theory and research. (Eighth edition). Aeeizh. Riasati, M. J., & Rahimi, F. (2013). Why do Iranian postgraduate students plagiarize? A qualitative investigation. Middle-East Journal of Scientific Research, 14(3), 309-317. Pupovac, V., Bilic-Zulle, L., Mavrinac, M., & Petrovecki, M. (2010). Attitudes toward plagiarism among pharmacy and medical biochemistry students- cross-sectional survey study. Biochemia Medica, 20(3), 307-313. Sheard, J., Dick, M., Markham, S., Macdonald, I., & Walsh, M. (2002). Cheating and plagiarism: Perceptions and practices of first year IT students. ACM SIGCSE Bulletin,34(3),183-187. doi:10.1145/637610.544468. Horbach, Serge, Halffman,Willem (2019). The extent and causes of academic text recycling or ‘self-plagiarism’. journal homepage. 48(5), 492-502. Trasberg, K., & Ligi, M. (2014). University students’ reasons for committing academic fraud and knowledge about regulations: A qualitative interview study. Educational Studies Moscow,32(4), 184-208. Uzun, Ahmet Murat; Kilis, Selcan (2020). Investigating antecedents of plagiarism using extended theory of planned behavior. Computers & Education, 144(34), 556-678. Wilhoit, S. (1994). Helping students avoid plagiarism. College Teaching, 42(4), 161-164. Whitley BE, Keith-Spiegel JP. (2002). Academic dishonesty an educator's guide. London: Lawrence Erlbaum Associates. Yeo, S. (2007). First‐year university science and engineering students’ understanding of plagiarism. High Education Research & Development, 26(5),45-55, 199-216. doi:10.1080/07294360701310813. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |