
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,693 |
بررسی خصوصیات روایی رمانهای پسامدرن در فیلمهای سینمایی (مطالعه موردی: فیلم سینمایی تلقین، کریستوفر نولان، 2010) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 25، شماره 3، مهر 1399، صفحه 53-64 اصل مقاله (523.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.314078.615495 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شه کلاهی* 1؛ امیر حسن ندایی2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار سینما و انیمیشن/دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
رمان و هنرهای نمایشی را میتوان دو نظام قیاسپذیر در نظر گرفت که غالباً در ویژگیهای روایتشناسانه دارای وجوه مشترکی هستند. هدف از این مطالعه بازشناسی چگونگی بهرهگیری فیلمهای سینمایی از شیوهها و تکنیکهای روایی در انتقال معنا به مخاطب، با استناد به مفاهیم و نظریههای ادبی پستمدرن است؛ و در پی پاسخ به این سؤال است که فیلمهای سینمایی از چه تکنیکهای بیانی ادبی پستمدرنیستی در انتقال معنا استفاده میکنند؟ این پژوهش از نوع توسعهای است و به شیوه توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به مقایسه دو نظام متفاوت ادبیات و سینما انجام شده است. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مشاهده فیلم سینمایی مورد مطالعه (فیلم تلقین، کریستوفر نولان، 2010) است. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل بهطور هدفمند از بین کردار و گفتار شخصیتهای فیلم انتخاب شده است و این اطلاعات با تکنیکهای مورد استفاده در رمانهای پسامدرن مطابقت داده و به شیوه کیفی تجزیه و تحلیل و تفسیر شده است. این مطالعه نشان میدهد که فیلم تلقین حداقل دارای یازده تکنیک یا ویژگی روایی از رمانهای پسامدرن است که در انتقال معنا به مخاطب از آنها بهره گرفته است: بینامتنیت، بینظمی زمانی در روایتها، جهان وانموده، دور باطل، تناقض، بریکولاژ، خرده فرهنگها و التقاط فرهنگی، اختلال زبانی، فروپاشی فرا روایتها، آشکارسازی تصنّع و فروپاشی ارزشها. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان؛ فیلم؛ پسامدرن؛ تلقین(2010)؛ کریستوفر نولان | ||
مراجع | ||
آقابابایی، احسان و قنبری برزیان، علی(1395). گفتمان پستمدرن در سینمای ایران، مورد مطالعه فیلم صندلی خالی، نشریه جامعهشناسی کاربردی، شماره 61، صص67-76. برنز، اریک(1378). میشل فوکو، ترجمه بابک احمدی، کهکشان، تهران. بودریار، ژان(1386). وانمودهها، ترجمه مانی حقیقی، سرگشتگی نشانهها: نمونههایی از نقد پسامدرن، مرکز، تهران. پاینده، حسین(1386الف). رمان پسامدرن چیست؟: بررسی شیوههای روایت در رمان آزاده خانم و نویسندهاش، نشریه ادب پژوهی، شماره 2، صص11-47. ________(1386ب). رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس، هرمس، تهران. ________(1393). گشودن رمان: رمان ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی، مروارید، تهران. جاهد، کوروش(1398). سینما در دوران جدید: نشانهشناسی فیلم از پستمدرن تا امروز، پرنده، تهران. رمضانی فوکلائی، محمدحسین(1398). نظریههای رمان پسامدرن و سینمای ایران، مروارید، تهران. __________________(1396). بررسی نقادانه پنج فیلم سینمایی ایران براساس نظریههای رمان پسامدرن، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی استاد حسین پاینده، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، چاپ نشده، تهران. سجودی، فرزان و رودی، فائزه(1389). بررسی تحول روایت: از روایت کلاسیک تا روایت پستمدرن، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، شماره 4، صص156-171. شمیسا، سیروس(1394). نقد ادبی، میترا، تهران. طایفی، شیرزاد و رمضانی فوکلائی، محمدحسین(1398). نقد فیلم "ستاره است" براساس نظریههای رمان پسامدرن، نشریه علوم ادبی، شماره 16، صص233-258. علیاکبری هرهدشت، حسین؛ حجاری، لیلا و ملکی، ناصر(1394). رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم "ستاره است" فریدون جیرانی، نشریه جهانی رسانه-نسخه فارسی، شماره2، صص176-190. فروید، زیگموند(1362). توتم و تابو، ترجمه ایرج پورباقر، نشر آسیا، تهران. لاج، دیوید(1386). رمان پسامدرنیستی، ترجمه حسین پاینده، نظریههای رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم، نیلوفر، تهران. محمدکاشی، صابره(1378). بررسی تطبیقی بنیانهای نظری پستمدرنیسم و سینمای پستمدرن، فصلنامه فارابی، شماره 34، صص70-89. نامورمطلق، بهمن(1395). بینامتنیت: از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم، سخن، تهران. __________(1387). باختین، گفتگومندی و چندصدایی: مطالعه پیشابینامتنیت باختینی، نشریه پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 57: صص414-397. واتیمو، جیانی(1386). پسامدرن: جامعه شفاف؟، ترجمه مهران مهاجر، سرگشتگی نشانهها: نمونههایی از نقد پسامدرن، مرکز، تهران. Barth, J., (1996). “The literature of Replenishment”, Essential of the Theory of Fiction, Michael J. Hoffman and Patrick D. Murphy, Leicester University Press, London, 273-286.
Best, S., and Kellner, D., (2001). The Postmodern Adventure: Science, Technology and Cultural Studies at the Third Millennium, Guilford Press, New York.
Currie, M., (2010). Postmodern narrative theory. Palgrave Macmillan International Higher Education, New York.
Hill, V., & Every, P., (2001). “Postmodernism and the Cinema”, In S. Stim (ed), The Routledge Companion to Postmodernism, Routledge, London and New York.
Lyotard, J. F., (1984). Drift works, ed. R. McKeon, Semiotext (e), New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 832 |