
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,869 |
زیبایی شناسی ملال و دلزدگی در سینما از منظر اندیشه های گئورگ زیمل و والتر بنیامین: مطالعه ی موردی فیلم گاوخونی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 3، مهر 1399، صفحه 5-14 اصل مقاله (571.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.281055.615315 | ||
نویسندگان | ||
سجاد ستوده* 1؛ علیرضا صیاد2 | ||
1مربی گروه آموزشی سینما، دانشکدهی سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکدهی سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در سینمای ایران فیلمهای مختلفی را میتوان یافت که ساختار خود را بر ترسیمِ ملال و دلزدگی قهرمانهای خویش بنا نهادهاند. در این آثار، شخصیتهایی منفعل، برآمده از وضعیت مدرن حضور دارند که با شخصیت-های کنشگرِ سینمای کلاسیک قرابتی ندارند. نکتهی مهم در اینجا است که علیرغم وجودِ فیلمهایی که بر ملال متمرکز بودهاند تا کنون کمتر پژوهشی در سینمای ایران انجام شده که بر چگونگی نمایشِ ملال و دلزدگی تمرکز کرده باشد. این مقاله تلاش دارد با تمرکز بر فیلم گاوخونی (بهروز افخمی،1381) چگونگی ظهورِ ملال و دلزدگی را در این فیلم، براساس اندیشههای متفکرانی چون والتر بنیامین و گئورگ زیمل مورد واکاوی قرار دهد. برای نیل به این هدف در ابتدا مفاهیم مذکور از منظر متفکرانی چون بنیامین و زیمل مورد واکاوی قرار میگیرد تا وجوه مختلفِ آنها نمایان شود. در ادامه با تمرکز بر فیلم گاوخونی چگونگی نمایشِ ملال و دلزدگی در این اثر بررسی میشود تا مشخص گردد که فیلمساز به چه طریقی توانسته معادلهای سینمایی مورد نظرش را برای ملالِ مدرن گزینش کند. یافتههای این پژوهش آشکار میسازد که فیلم گاوخونی به شیوههای مختلف به ترسیمِ کرختی شخصیت اصلیاش پرداخته و موفق شده این حس را توسط عناصر مختلفِ سینمایی بازنمایی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ملال؛ دلزدگی؛ گاوخونی؛ والتر بنیامین؛ گئورگ زیمل؛ مدرنیته ی شهری | ||
مراجع | ||
بردول، دیوید (1393)، مطالعات سینمایی امروز و فراز و نشیبهای کلان- نظریه: پُست تئوری، ترجمه مهدی نصراللهزاده، در کتاب سینما جلد اول، گردآوری مازیار اسلامی، تهران: نشر رخداد نو. بنیامین، والتر (1377)، درباره برخی از مضامین و دستمایههای شعر بودلر، ترجمه مراد فرهادپور، ارغنون، شماره 14،صص 27-48. بنیامین، والتر (1390)، اثر هنری در عصر تولید مکانیکی، در اکران اندیشه: فصلهایی در فلسفه سینما، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران. بودلر، شارل (1384)، برگرفتهای از نقاش زندگی مدرن، ترجمه مهتاب بلوکی، در از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ویراستار انگلیسی لارنس کهون، ویراستار فارسی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. تانکیس، فرن(1390)، فضا، شهر و نظریه اجتماعی، ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران. زیمل، گئورگ (1372)، کلانشهر و حیات ذهنی، ترجمه یوسف اباذری، نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره سوم(6)، صص 53-66. کرینسون، مارک(1396)، حافظه شهری: درآمد، ترجمه رضا نجفزاده، در حافظه شهری: تاریخ و فراموشی در شهر مدرن، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. کلارک، گراهام(1395)، عکس، ترجمه حسن خوبدل و زیبا مغربی، نشر شورآفرین، تهران. گانینگ، تام (1395)، سینمای آتراکسیون، ترجمه مهدیس محمدی، در سینما و امر تجربی، تهران: نشر رونق. فکوهی، ناصر (1390)، انسان شناسی شهری، نشر نی، تهران. هیوارد، سوزان (1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، زنجان: نشر هزاره سوم. یزدخواستی، حامد؛ مولودی، فؤاد (1391)، خوانشی فرویدی از رمان گاوخونی، مجله نقد ادبی، تابستان، شماره 18، صص 153-181. Benjamin, Walter (1999), The Arcades Project, Edited by Rolf Tiedemann, the Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
Bonitzer, Pascal (2000), Deframings, in Cahiers du Cinema Volume Four 1973-1978: History, Ideology, Cultural Struggle, Edited by David Wilson, Routledge, pp197- 203.
Buci-Glucksmann, Christine (1994), Baroque Reason: The Aesthetics of Modernity, Sage, London.
Crary, Jonathan (1994) Unbinding vision. October 68. pp: 21-44.
Crary, Jonathan (2000) Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture, The MIT Press.
Gleber, Anke (1999), The Art of Taking a Walk, Princeton University Press.
Goodstein, Elizabeth S. (2005), Experience without qualities: boredom and modernity, Stanford University Press.
Mack, Arien, Rock, Irvin (2000) Inattentional Blindness, The MIT Press.
Metz, Christian (1982), The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and the Cinema, Indiana University Press.
Moran, Joe (2003), Benjamin and Boredom, Critical Quarterly, volume 45, issue 1-2.
Petro, Patrice (1993), After Shock/ Between Boredom and History, Discourse, Vol. 16, No. 2, A Special Issue on Expanded Photography (Winter 1993-94).
Pile, Steve (2000). Sleepwalking in the Modern City: Walter Benjamin and Sigmund Freud in the World of Dreams, in A Companion to the City, Edited by Gary Bridge & Sophie Watson, Oxford: Blackwell, pp. 75–86.
Remes, Justin (2016), The Sleeping Spectator: Nonhuman Aesthetics in Abbas Kiarostami's Five: Dedicated to Ozu, in Slow Cinema, Edited by Tiago De Luca, Nuno Barradas Jorge, Edinburgh University Press.
Ross, Christine (2006) The Aesthetics of Disengagement: Contemporary Art and Depression, University of Minnesota Press.
Salzani, Carlo (2009) The Atrophy of Experience: Walter Benjamin and Boredom, in Essays on Boredom and Modernity, Edited by Barbara Dalle Pezze, Carlo Salzani, Rodopi.
Schaefer, Claudia (2003) Bored to Distraction: Cinema of Excess in End-Of-The-Century Mexico and Spain, SUNY Press.
Sevin, Ayda (2007), Margins of the Image: Framing and Deframing in the Graphic Novel and the Film V For Vendetta, A Thesis for the Degree of Master of Arts, Bilkent University.
Shaviro, Steven (1993), The Cinematic Body, Minneapolis: The University of Minnesota.
Singer, Ben (2013), Melodrama and Modernity: Early Sensational Cinema and Its Contexts, Columbia University Press, New York.
Tester, Keith (1995) The Inhuman Condition, London: Routledge.
Torbett, Rachel June (2009), The Quick and the Flat: Walter Benjamin and Werner Herzog, in Essays on Boredom and Modernity, Edited by Barbara Dalle Pezze, Carlo Salzani, Rodopi.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 516 |