تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,757 |
تحلیل ساختار روایت در نمایش دادگاههای کیفری در سینما؛ مطالعه تطبیقی سینمای ایران و هالیوود | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 29، شهریور 1399، صفحه 131-154 اصل مقاله (522.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2020.80515 | ||
نویسندگان | ||
محمد فرجیها1؛ محمد گنج علیشاهی* 2 | ||
1ایران- تهران - دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرمشناسی | ||
2ایران- تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرمشناسی | ||
چکیده | ||
موضوع تحقیق حاضر بررسی ساختار کلی روایت در فیلم های دادگاهی است که دادرسی کیفری را در خود گنجاندهاند. روش تحقیق، تحلیل روایت در فیلمهای فوق الذکر است. بدین منظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی بعنوان بنیانهایی استفاده شده است که میتوانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذ شده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ترنر است که روایت را به چهار مقطع نقض قاعده، بحران، چاره اندیشی و بازادغام (یا نتیجه چاره اندیشی) تقسیم میکند. در سینمای هالیوود شش فیلم و در سینمای ایران نیز شش فیلم با این مدل تطبیق داده شدهاند. نتایج تحقیق حاکی از آنست که سینمای هالیوود ساختار یکدستی از روایتهای دادگاهی ارائه میدهد که مبتنی بر قانونمحوری است؛ بدین معنا که این روایتها با تاکید بر مقطع چارهاندیشی، دادگاه را نهاد صالح حل بحران به تصویر کشیدهاند. در مقابل، سینمای ایران از ارائه روایت دادگاهی منسجم و قانونمدار ناتوان بوده است. سینمای ایران با تکیه بر قدرت مقطع بحران، یا همچون سینمای قبل انقلاب، به دادگاه و فرآیند دادرسی کیفری قدرتی ناچیز داده است و یا همچون سینمای بعد انقلاب، دادگاه را نهاد ناشایست تحقق عدالت به تصویر کشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ دادگاههای کیفری در سینما؛ مطالعه تطبیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 385 |