
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,155 |
رابطۀ فلسفه و دین در آفرینش از نظر بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلّای فلسفه | ||
فلسفه | ||
مقاله 13، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 35، اسفند 1399، صفحه 261-280 اصل مقاله (400.91 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2021.310760.1006551 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه نورانی خطیبانی* 1؛ مریم سالم2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد کلام تطبیقی دانشگاه شهید بهشتی، | ||
2استادیار گروه حکمت و کلام دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
محور اصلی این پژوهش پیبردن به رابطۀ فلسفه و دین در بحث آفرینش از نظر بوئثیوس است. بدین منظور مؤلفههایی همچون خلقت موجودات از عدم و علّتدانستن خداوند، الگوی خلقت، غیر موجَببودن خداوند در آفرینش، ازلیّت زمان و سرمدیّت خداوند، در رسائل کلامی به عنوان نمایندۀ کلام بوئثیوس و در تسلّای فلسفه به عنوان نمایندۀ فلسفۀ بوئثیوس به روش تحلیلی-توصیفی به صورت جداگانه و مقایسهای بررسی میشوند. در رسائل کلامی به این مؤلّفهها با توجه به آموزۀ آفرینش در کتاب مقدّسو تعالیم مسیحی پرداخته میشود؛ امّا در تسلّای فلسفه این مؤلّفهها بعد از پرداختن به تعریف خیر، اذعان به وجود خدای خالق و یکیدانستن خیر و خدا بررسی میشوند. با مقایسۀ مؤلّفهها، پیشفرضها، روش و غایت بوئثیوس از آفرینش در رسائل کلامی و در تسلّای فلسفه پیمیبریم کهپیشفرض بوئثیوس در تبیین این مقوله در هر دو، بر دو اصل خالقبودن خداوند و ضروریبودن وجود برای خداوند استوار است که او در این مورد متّکی بر قول کتاب مقدّس است. مؤلّفههایی که او از آموزۀ آفرینش در تسلّای فلسفه ارائه میدهد، مؤلّفههای آفرینش در رسائل کلامی را نقض نمیکند. او در هر دوی این آثار به روش مکتب نوافلاطونی وفادار است. تنها تفاوت در بحث مزبور این است که بوئثیوس در تسلّای فلسفه بر اثبات خیر اصرار دارد که البته تأکید میکند که خیر و خداوند یکی هستند و این گونه نیست که با اثبات وجود خیر در این رساله، بوئثیوس منشأ و مبدأ موجودات را چیزی غیر از خداوند بداند. | ||
کلیدواژهها | ||
رسائل کلامی؛ تسلّای فلسفه؛ آفرینش؛ عدم؛ سرمدیّت؛ خیر | ||
مراجع | ||
کتاب مقدس؛ عهد جدید (1387)، ترجمۀ پیروز سیار، چ2، تهران، نشر نی. کتاب مقدس؛ عهد عتیق (1393)، ترجمۀ پیروز سیار، تهران، هرمس. ارسطو (بیتا)، متافیزیک (مابعدالبیعه)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، [بیجا]. افلاطون (بیتا)، دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، ج1، 2 و 3، تهران، خوارزمی. افلوطین (1366)، دوره آثار فلوطین، ترجمۀ محمدحسن لطفی، خوارزمی. ایلخانی، محمد (1380)، متافیزیک بوئثیوس، تهران، الهام. بوئثیوس، آنلیسیوس مانیلیوس سورنیوس (1385)، تسلّای فلسفه، ترجمۀ سایه میثمی، تهران، نگاه معاصر. خالندی، علی (1394)، «بوئثیوس مردی فراتر از قرون وسطا»، تهران، مرکز دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی: http://cgie.org.ir/fa/news/116109. راس، ویلیام دیوید (1377)، ارسطو، ترجمۀ مهدی قوام صفری، تهران، فکر روز. مکگراث، آلیستر (1392)، درسنامۀ الهیات مسیحی، ترجمۀ بهروز حدادی، ج2، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب. هاروی، ون آستن (1390)، فرهنگ الهیّات مسیحی، ترجمۀ جواد طاهری، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. هاکس، مستر (1383)، قاموس کتاب مقدّس، چ2، تهران، اساطیر. لین، تونی (1390)، تاریخ تفکر مسیحی، روبرت آسریان، چ4، تهران، فروزان. Arber, Agnes (1943), Spinoza and Boethius, Isis, Vol. 34, No. 5, pp. 399-403. https://www.jstor.org/stable/225738. Arch, Jennifer (2008), The Boethian “Testament of Love”, Studies in Philology, Vol. 105, No. 4, pp. 448-462. https://www.jstor.org/stable/20464333. Arlig. Andrew W (2011), Boethius, In Encyclopedia of Medieval Philosophy, https://link-springer-com.ezp3.semantak.Com/content/pdf/10.1007%2F978-1-4020-9729-4_88.pdf. Augustine (2003), OntheTrinity, EDITED BY GARETH B. MATTHEWSUniversity of Massachussetts, Amherst, TRANSLATED BY STEPHEN McKENNA, Third Edition, New York: Cambridge University press. Bark, William (1946), Boethius' Fourth Tractate, the So-Called "De Fide Catholica". The Harvard Theological Review, Vol. 39, No. 1, pp. 55-69. https://www.jstor.org/stable/1508000. Boethius (1968), Anicius Manlius Severinus, Boethius, Tractates, De Consolatione, Loeb Classical Librar, Translation by H.F. Stewart and E.K Rand, Cambridge Massachusetts Harward University Press. Boschung, Peter (2004),Boethius and the Early Medieval "Quastio". RecherchesDe Théologie ET Philosophie Médiévales, Vol. 71, No. 2, pp. 233- 259. https://www.jstor.org/stable/26170131. Chadwick, Henry (1981), Boethius the Consolation of Music, Logic, Theology and Philosophy, First published, New York: Oxford University press. Gersh, Stephen (2012),The First Principles of Latin Neoplatonism: Augustine, Macrobius, Boethius, Vivarium, Vol. 50, No. 2, pp. 113-138. https: // www.jstor.org/stable/41963885. Gibson, Margaret (1981), Boethius His Life, Thought and Influence, Basil Blackwell. Oxford, England. First Published. Leftow, Brian (1990), Boethius on Eternity, History of Philosophy Quarterly, Vol. 7, No. 2: 123-142. https://www.jstor.org/stable/27743927. Ford Wiltshire, Susan (1972), Boethius and the "summum bonum", The Classical Journal, Vol. 67, No. 3, pp. 216-220. https://www.jstor.org/ stable/3296595. Norman, Keith (1977), Ex Nihilo: The Development of the Doctrines of God and Creation in Early Christianity, Brigham Young University Studies, Vol. 17, No. 3, pp. 291-318. : https://www.jstor.org/stable/43044037. Reiss, Edmund (1981),The Fall of Boethius and the Fiction of the “Consolatio Philosophiae”, The Classical Journal, Vol. 77, No. 1, pp. 37-47. https://www.jstor.org/stable/3297357?seq=1&cid=pdf-reference #refer ences_tab_contents. Solmsen, Friedrich (1944), Boethius and the History of the Organon. The American Journal of Philology, Vol. 65, No. 1 pp. 69-74. https://www.jstor.org/stable/291141. Schrade, Leo (1947), Music in the Philosophy of Boethius. The Musical Quarterly, Vol. 33, No. 2. pp. 188-200. https://www.jstor.org/stable/739148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |