تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,982 |
بازنمایی ژئوپلیتیکی روسیه در سینمای هالیوود | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1399، صفحه 665-680 اصل مقاله (565.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2020.287491.449865 | ||
نویسندگان | ||
افشین متقی دستنایی* 1؛ مصیب قره بیگی2 | ||
1دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی | ||
2دکتری ژئوپلیتیک، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رسانه بهمثابۀ ابزاری قدرتمند و اثرگذار در جهان امروزی شناخته میشود که جریانهای تولید قدرت در فضاها را جهت میدهد. سینما و فیلم بهعنوان یکی از پایههای مهم رسانه که از نیروی اقناع، برانگیزندگی و جهتدهی بیمانندی برخوردار است، به ابزاری مهم برای رقابت در مقیاسهای گوناگون ملی و فراملی تبدیل شده است. از همین رو، پژوهش دربارۀ رابطۀ میان ژئوپلیتیک و سینما که با رویکردهای پسامدرن و بهویژه با تأثیرپذیری از مکتب فرانکفورت آغاز شد، در پی مطالعۀ چگونگی بازنمایی کنش و واکنش بنمایههای ژئوپلیتیکی در حلقههای فیلم و تأثیرهای بیرونی آن بر مخاطبان است. در نوشتار حاضر با روش تحلیل گفتمان و تحلیل رواییِ سه فیلم منتخب «رمبو 2 (1985)، آسیب ناخواسته (2002) و سقوط (2012)»، میکوشیم چگونگی بازنمایی بنمایههای ژئوپلیتیکی روسیه در سینمای هالیوود را واکاوی کنیم. نتایج این نوشتار، نشان میدهد که دالهای گفتمانی مانند جنگ سرد، غیریتسازی، فضای بینظم، سهگانۀ روسیه و چین و ایران و تنش، مهمترین بنمایههای ژئوپلیتیکی بازنمایی شده از روسیه در سینمای هالیوود هستند. در این فیلمها، مکان رخدادِ سناریوهای فیلم، همان مکانهایی است که نظریهپردازان کلاسیک ژئوپلیتیک، همچون مکنیدر و اسپایکمن مطرح کردهاند؛ مکانهایی مانند هارتلند و ریملند یا فضاهایی که ژئوپلیتیک متخاصم بازمانده از دوران جنگ سرد را در ذهن تداعی میکند؛ همانند روسیه، کوبا، کلمبیا. هالیوود نیز باید این مکانهای راهبردی را بهعنوان «ژئوپلیتیک تنش» بازنمایی کند. از دیدگاه ژئوپلیتیک، بهنظر میرسد سینمای هالیوود دارای «بازنماییهای هژمونیک» است که در ذهن مخاطبان «اجماعی جدید» و «خوانشی جدید» از نقشۀ جهان تولید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ جنگ سرد؛ روسیه؛ ژئوپلیتیک؛ سینما | ||
مراجع | ||
Amess, T. (2014), “The Hollywood Vietnam War Machine: Failure to Capture Reality?”, Published in Sensiblereason, Aug. 9, Available at: http://sensiblereason.com/hollywood-vietnam-war-machine-failure-capture-reality/, (Accessed on: 12/6/2018).
Bennett, Jane (2010), Vibrant Matter; a Political Ecology of Things, Duke University Press.
Cantor, P. A. (2012), The Invisible Hand in Popular Culture: Liberty versus Authority in American Film and TV, USA: University Press of Kentucky.
Davis, A. (2014), Native Images: the Otherness and Affectivity of the Digital Body, Republished in JUMP CUT, Available at: http://ejumpcut.org/currentissue/DavisCGI/index.html, (Accessed on: 3/10/2019).
De Valck, M. and M. Hagener (2015), Cinephilia: Movies, Love and Memory, Amsterdam: Amsterdam University Press.
Dodds, Klaus (2013), A New Approach to Critical Geopolitics, Translated by Rasoul Afzali, Omran Rasti, Afshin Mottaghi and Rasoul Babaei, Tehran: Jihad Daneshgahi [in Persian].
Dodds, K., M. Kuus and J. Sharp (2013), The Ashgate Research Companion to Critical Geopolitics, Ashgate, Farnham, UK.
Dreyfus, Hubert and Paul Robinho (2007), Michel Foucault: Beyond Constructivism and Hermeneutics, Translated by Hossein Bashirieh, Tehran: Ney [in Persian].
Dyer, R. (2014). Introduction of Film Studies: Critical Approaches, Oxford: Oxford University Press.
Fouberg, Erin H., Alexander B. Murphy and H. J. de Blij (2012), Human Geography: People, Place and Culture, London: Wiley.
Gianos, P. L. (2018), Politics and Politicians in American Film, London: Praeger Publishers.
Hafeznia, Mohammad Reza (2012), Geopolitics: Principles and Concepts, Mashhad: Papeli [in Persian].
Hart W., Jennifer, R. B. Davis and R. Weed (2009), 24 and Philosophy: the World According to Jack, London: The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series.
Hjort, M. and S. MacKenzie (2013), Cinema and Nation, London: Routledge.
Jepson, R. (2009), 24 Terrorism through Television, Ulhul Sallano Ltd.
Jones, L. (2008), “A Geopolitical Mapping of the Post-9/11 World,” Journal of Media Geography, Vol. 1, No. 3, pp. 37-57.
Miklitsch, R. (2016), Roll over Adorno: Critical Theory, Popular Culture, Audio-visual Media, New York: State University of New York Press
Mojtahedzadeh, Pirooz (2012), Philosophy and Function of Geopolitics, Tehran: Samt [in Persian].
Mordak, Jonathan (2013), Poststructuralist Geography, Translated by Zahra Pishgahi Fard and Mosayeb Gharehbeygi, Tehran: Zeytoun-e Sabz [in Persian].
Mottaghi, Afshin and Mosayeb Gharabeyghi (2014), “Analysis of the Political Construction of Tehran Metropolitan Space Based on the Theory of Posts-Tructuralism”, First Conference on Geographical Sciences of Iran; Geography of Development, May, pp. 85-89 [in Persian].
Mottaghi, Afshin and Mosayeb Gharehbeygi (2015), Cinema and Geopolitics, Tehran: Jihad Daneshgahi [in Persian].
Nans, L. (2014), “Love, Gender, and James Bond”, Journal of Identity and Gender, Vol. 27, No. 13, pp. 1-13.
Platts, T. K. (2013), “From Otherness to Apocalypse: the Evolution of the Modern Zombie”, Talk Given at “Wanted: Brains!’ The Zombie Conference”,, Columbia, MO, Oct. 5, Available at: http://academia.edu/ 4250399/From_Otherness_to_Apocalypse_The_Evolution_of_the_Modern_Zombie, (Accessed on: 5/8/2019).
Polan, D. and W. Haidee (2018), Young Art, Old Colleges: Inventing Film Studies, Durham: Duke UP.
Ross, S. J. (2011), Hollywood Left and Right: How Movie Stars Shaped American Politics, Oxford: Oxford University Press.
Scott, I. (2013), American Politics in Hollywood Film, USA: Edinburgh University Press.
Zaniello, T. (2017), Working Stiffs, Union Maids, Reds, and Riffraff: an Expanded Guide to Films about Labor, (ILR Press books), USA: Cornell University Press.
Žižek, S. (2002), “The Matrix: or, Two Sides of Perversion”, in: W. Irwin (ed.), the Matrix and Philosophy: Welcome to the Desert of the Real, Chicago: Open Court, pp. 240-266.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |