تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,197,625 |
پیوند سیاست و هنر در شوروی (مطالعۀ موردی: واقعگرایی سوسیالیستی در عصر استالین) | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1399، صفحه 543-568 اصل مقاله (637.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2020.295319.449887 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی قزلسفلی* | ||
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار میخواهیم رابطۀ هنر و سیاست با تمرکز بر نظریۀ هنری در شوروی دوران استالین را واکاوی و نقد کنیم. پس از آنکه استالین در آییننامهای سازمانهای مستقل فرهنگی اتحاد شوروی را منحل کرد، کنگرۀ نویسندگان این کشور، مهمترین هدف خود را تحقق واقعگرایی سوسیالیستی معرفی کرد. بنابر آن همۀ تولیدات فرهنگی به لزوم وفاداری از آرمانهای انقلاب فراخوانده شدند. واقعگرایی سوسیالیستی از ابتدای دهۀ 1930 تا زمان سقوط اتحاد شوروی یگانه روش رسمی خلاقیت و تعهد برای اهالی فرهنگ و هنر بود. چنانکه ساختار قدرت تخطی از آن را برنمیتافت. با توجه به حضور سیاست در ساحت فرهنگ و هنر، این پرسش مطرح است که چگونه واقعگرایی سوسیالیستی و نوع عملکرد آن بازتابدهندۀ علائق قدرت و سیاست در شوروی عصر استالین بوده است؟ در پاسخ سه اصل زیربنایی، زیباییشناسی و واقعگرایی سوسیالیستی را بررسی میکنیم تا فرضیۀ نوشتار را به آزمون بگذاریم: 1. هنر برای خلقها یا اصل مردمگرایی در هنر؛ 2. تعهد به حزب؛ 3. اصالت ایدئولوژیک. برای ارائۀ نشانههایی از اصول گفتهشده برخی آثار هنری و ادبی این دوره به همراه دیدگاه ساخت قدرت را بررسی کردیم. یافتهها نشان میدهد این مکتب در برابر نظام سیاسی برخوردی فعالانه داشته و با توجه به پیوند با امر سیاسی اصل آزادی در هنر به مصلحت قدرت تسلیم شده است. این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده و رویکرد نظریۀ انتقادی را مورد توجه قرار داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات؛ استالین؛ ایدئولوژی؛ شوروی؛ واقعگرایی سوسیالیستی؛ هنر | ||
مراجع | ||
Ashtari, Bidjan (2011), Dictators and Cinema, Tehran: Donyayeh Tasvir [in Persian].
Berlin, Isaiah (2011), “Art under Stalin Era”, Translated by Reza Rezaee, Mehrnameh, Vol. 2, pp. 50-56 [in Persian].
Bregman, Rutger (2017), Utopia for Realists, Uk: Bloomsbury Publishing.
Cazeaux, Clive (2000), The Continental Aesthetics Reader, London: Routledge.
Clark, Katerina (2000), The Soviet Novel: History as Ritual, Bloomington: Indiana University Press.
Conrad, Peter (1999), Modern Times and Modern Places: Life and Art in The 20th Century, London: Thames and Hudson Press.
Cullern Bown, Mattew (1991), Art under Statlin, Oxford: Phaidon Press.
Deyhimi, Khashayar (2000), Russian Writers, Tehran: Ney [in Persian].
Drakulic, Slavenka (2014), How we Survived Communism and Even Laughed, Translated by Roya Rezvani, Tehran: Goman [in Persian].
Farhang, Bahram (2010), “Two Resolutions and One Congress: a Picture of the Soviet Literary Situation, Zendeh Rood, No. 52, pp. 31-77 [in Persian].
Finn, Peter (2018), The Zhivago Affair: the Kremlin, the CIA, and the Battle over a Forbidden Book, Translated by Bidjan Ashtari, Tehran: Sales [in Persian].
Fitzpatrick, Sheila (2015), Every Day Stalinism, Translated by Mohammad Taghi Ghezelsofla and Negin Nooryan, Tehran: Omid Saba [in Persian].
Groves, Boris (2017), The Power of Art, Translated by Ashkan Salehi, Tehran: Akhtaran [in Persian].
Gutkin, Irina (1999), Cultural Origins of the Socialist Realist Aesthetics, Illinion: Northwe Stern, University Press.
Kagarlitsky, Boris (1999), New Realism and New Barbarism, London: Pluto Press.
Kheraichenkov, Michael (1985), Authors Creative Individaulity, Translated by Nazi Azima, Tehran: Bita [in Persian].
Kolakowski, Lezek (2008), Main Currents of Marxism, Translated by Abbas Milani, Tehran: Akhtaran [in Persian].
Lahusen, Thomas (1997), Socialist Realism without Shores, London: Duke University Press.
Lenin, Olyanov (2000), “What is Party Literature?”, in: Art in Theory, Translated by Mina Navaee, Tehran: Kavosh, pp. 31-37 [in Persian].
Lizov, Nikolai (1974), New Aesthetics, Translated by Mehdi Partovi, Tehran: Simorgh [in Persian].
Lukac, George and Teodor Adorno (1977), Aesthetics and Politics, London: New Left Book.
Medvedev, Roy (1986), In the Court of History, Translated by Manouchehr Hezarkhani, Tehran: Kharazmi [in Persian].
Muchnic, Helen (1979), From Gorky to Pasternak: Six Writers in Soviet Russia, New York: Palgrave.
Naghed, Khosro (2017), Intellectuals and Soviet Union Revolution, Tehran: Ney [in Persian].
Navai, A. (1982), Dialectic and Art, Tehran: Bita [in Persian].
Razinsky, Edward (2014), Stalin, Translated by Bijan Ashtari, Tehran: Mahi [in Persian].
Ruhle, Jugen (2012), Literature and Revolution, Translated by Ali Asghar Haddad, Tehran: Ney [in Persian].
Russell, Berterand (2016), Bolshevism Theory and Practice, Translated by Amir Soltanzadeh, Tehran: Nashr-e Elm [in Persian].
Schitze, Lev (2002), Philosophy of Art in Marx, Translated by Madjid Madadi, Tehran: Agah [in Persian].
Selden, Raman (1998), A Reader Guide to Contemporary Library, Translated by Abbas Mokhber, Tehran: Tarhe Now [in Persian].
Siegelbaum, Lewis and Andrei Sokolov (2000), Stalinism as a Way of Life, Yale University Press.
Sim, Stewart (1999), “Marxism and Aesthetics”, in: Fundamentals of Sociology of Art, Translated by Ali Ramin, Tehran: Ney [in Persian].
Suchkov, Boris (1983), The History of Realism, Translated by Mohammad Taghi Faramarzi, Tehran: Tondar [in Persian].
Svetlana, Aleksievich (2018), La Fin de L’home Rouge, Translated by Mahshid Moayeri and Moosa Ghani Nejad, Tehran: Minooye Kherad [in Persian].
Todorov, Tzvetan (2003), Hope and Memory: Reflections on the Twentieth Century, London: Princeton University Press.
Welk, Rene (2000), The History of New Critique, Translated by Saeed Arbab Shirani, Tehran: Niloofar [in Persian].
Wexberg, Arkady (2000) Froam Gorky to Gorky, Translated by Seyed Davood Tabaee, Tehran: Goftar [in Persian].
Zhdanov, Andre (1996),”What is Realism Socialist?”, Kelk, Vol. 76-79, pp. 48-56 [in Persian].
Zhdanov, Andre (2010), “Responsibility of Soviet Writers”, Translated by Davood Norouzi, Zenderood, No. 52, pp. 77-93 [in Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 636 |