![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,894 |
عقل یونانی و الاهیات مسیحی در سدههای اولیه و میانه | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 53، شماره 2، بهمن 1399، صفحه 501-485 اصل مقاله (253.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2020.293959.523174 | ||
نویسنده | ||
جسن قنبری* | ||
دانشیار گروه فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در جهان اندیشه برای نخستین بار در یونان باستان از زمان پیش سقراطیها، عقل به مثابه تنها ابزار شناخت آدمی در مقابل نگاههای اسطورهای و رازآلود به جهان قرار گرفت و در نزد ارسطو سازوکار عینی یافت. به همین جهت ما ارسطو را مصداق بارز و نهایی عقل یونانی تلقی میکنیم و در این نوشتار مواجه الاهی دانان اولیه مسیحی با عقل یونایی و نسبت آن با ایمان مسیحی را بررسی میکنیم. فرضیه ما این است که عقل عرفی به مثابه تنها ابزار عادی و عرفی شناخت آدمی که ما از آن به عقل یونانی تعبیر میکنیم نزد الاهی دانان دورههای اولیه و میانه مسیحی با همین وصف شناخته شده بود و آنان نیز آن را با همین وصف به رسمیت میشناختند. بر این اساس به سراغ الاهی دانان بزرگ و تأثیرگذار دوره آباء رفتهایم و تلقی آنها از مواجهه و تقابل ایمان مسیحی با عقل یونانی را پی گرفتهایم تا از این رهگذر تلقی آنان از عقل را دریابیم. در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که الاهی دانان دوره اولیه و میانه مسیحی از عقل یونانی به حکمت بشری، فلسفه و حکمت این جهانی تعبیر میکردند و همان تلقی یونانی - ارسطویی یعنی به عنوان تنها ابزار عادی و عرفی شناخت از آن داشتند و در مقابل، ایمان یا وحی مسیحی را نوعی فیض فوق طبیعی یا فوق عقلی میدانستند. در نتیجه همیشه محدوده و حوزه کارکرد این دو را از هم متمایز دانستهاند؛ این بررسی و نتیجهگیری به جهت مواجهه ما با مباحث عقل و ایمان میتواند راهگشا و مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الاهیات مسیحی؛ دوره آباء؛ عقل یونانی؛ قرون وسطی | ||
مراجع | ||
[1] آگوستین، شهر خدا، ترجمه حسین توفیقی، 1393، دانشگاه ادیان ومذاهب قم. [2] ژیلسون اتین، تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطی، ترجمه رضا گندمی، 1389، دانشگاه ادیان و مذاهب قم. [3] کاپلستون فردریک، تاریخ فلسفه ج 2، ترجمه ابراهیم دادجو، 1392. [4] کتاب مقدس. [5] کونگ هانس، ترجمه جمعی، 1386، مرکز مطالعات ادیان قم. [6] گندمی رضا، فیلون اسکندرانی، 1392، دانشگاه ادیان و مذاهب قم. [7] ولفسن هری اوسترین، فلسفه آبای کلیسا، ترجمه علی شهبازی، 1389، دانشگاه ادیان و مذاهب قم. [8] Aquilina Mike, The Fathers of Church, (2006), Inc Publishing. [9] Ayers Robert, Language, Logic and Reason in the Church Fathers, (1979), New York. [10] Burnaby John, Augustine (1995), SCM Press. [11] Davies Brian and …., Anselm, Cambridge Companion Online (2006). [12] Dunn Geoffrey, Tertullian (2004), Rutledge. [13] Ingham Mary and …., The Philosophical Vision of John Duns Scotus, (2004), The Catholic University Of America Press. [14] Kenny Anthony, A New History of Western Philosophy, Vol2, (2005), Oxford University Press. [15] Kretzmann and Eleonore stump, The Cambridge Companion to Aquinas (1993), Cambridge University Press. [16] King Peter, Augustine (2010), Cambridge. [17] MacEnhill Peter and George Newlands, Fifty key Christian thinkers (2005), Rutledge. [18] Osborn E.F, The Philosophy of Clement of Alexsandria (1957), Cambridge. [19] Rankin David Ivan, From Clement to Origen (2006) Ashgate E-Book. [20] Runia David, Philo and The Church Fathers, (1995), Leiden. New York. Koln [21] Scotus Duns, Philosophical Writings (1987), Cambridge Hackett Publishing. [22] Taliaferro Charles and…, A Companion to Philosophy of religion, (2010), Wiley-Blackwell. [23] T.E.Page, Clement of Alexsandria (2007), Rutledge. [24] Trigg Josef w., Origen, (2002) Rutledge. [25] Visser Sandra and …., Anselm (2009), Oxford University Press. [26] Wippel John, Mediaeval Reaction to the Encounter between Faith and Reason (1995), Marquette University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |