تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,086 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلق پذیری عمومی در دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 113-130 اصل مقاله (621.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.299681.643490 | ||
نویسندگان | ||
طلیعه سعیدی رضوانی* 1؛ فرهاد تنهای رشوانلو1؛ هادی صمدیه1؛ حسین کارشکی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلقپذیری عمومی در دانشجویان بود. این مطالعه کاربردی، یک طرح روانسنجی بود و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند.. طی دو مطالعه بهترتیب 164 نفر (108 دختر و 56 پسر) و 236 نفر (156 دختر و 80 پسر) از دانشجویان دانشگاه بیرجند به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاسهای تعلقپذیری عمومی (GBS)، احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S)، افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و رضایت از زندگی (LOT) بود. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تأییدی، ملاکی، پیشبین و سازه با نرمافزارهای 16-SPSS و 24-AMOS موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس، ساختاری دوعاملی با واریانس تبییین شده 61/56 درصد دارد. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز، تأیید شد. روایی همگرا و واگرای مقیاس در ارتباط با احساس تنهایی اجتماعی و روایی پیشبین آن در ارتباط با افسردگی و رضایت از زندگی به تأیید رسید. برحسب سن و جنسیت نیز، تفاوت معناداری بهدست نیامد. بهنظر میرسد، مقیاس تعلقپذیری عمومی (GBS) در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلقپذیری عمومی؛ اعتباریابی؛ روانسنجی؛ دانشگاه بیرجند | ||
مراجع | ||
جوکار، ب.، و سلیمی، ع. (1390). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان. مجله علوم رفتاری. 5(4)، 317-311. صاحبی، ع.، اصغری، م. ج.، و سالاری، ر. س. (1384). اعتباریابی مقیاس افسردگی اضطراب و تنیدگی (21-DASS) برای جمعیت ایرانی. روانشناسی تحولی؛ روانشناسان ایرانی. 1(4)، 54-36. References Baskin, T. W., Wampold, B. E., Quintana, S. M., & Enright, R. D. (2010). Belongingness as a protective factor against loneliness and potential depression in a multicultural middle school. The Counseling Psychologist. 38(5), 626-651. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin. 117(3), 497-529. Baumeister, R. F., & Tice, D. M. (1990). Point-counterpoints: Anxiety and social exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology. 9(2), 165-195. Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research. 16(1), 78-117. Chen, W. C. (2003). Adolescent interpersonal relationship quantity and quality, belongingness, and loneliness. Unpublished Doctoral Thesis, the Department of Educational Psychology, the University of Texas at Austin, Texas. Choenarom, C., Williams, R. A., & Hagerty, B. M. (2005). The role of sense of belonging and social support on stress and depression in individuals with depression. Archives of Psychiatric Nursing, 19(1), 18-29. Cockshaw, W. D., & Shochet, I. M. (2010). The link between belongingness and depressive symptoms: An exploration in the workplace interpersonal context. Australian Psychologist. 45(4), 283-289. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin. 112(1), 155-159. Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first Course in Factor Analysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cox, A. E., & Ullrich-French, S. (2010). The motivational relevance of peer and teacher relationship profiles in physical education. Psychology of Sport and Exercise. 11(5), 337-344. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2014). Autonomy and need satisfaction in close relationships: Relationships motivation theory. In Human motivation and interpersonal relationships (53-73). Springer, Dordrecht. Demirtaş, A. S., Yıldız, M. A., & Baytemir, K. (2017). General belongingness and basic psychological needs as predictors of self-esteem in adolescents. Journal of Educational Sciences & Psychology. 7(2), 48-58. Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment. 49(1), 71-75. Ditommaso, E., Brannen, C., & Best, L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educational and Psychological Measurement. 64(1), 99-119. Gailliot, M. T., & Baumeister, R. F. (2007). Self-esteem, belongingness, and worldview validation: Does belongingness exert a unique influence upon self-esteem? Journal of Researchand Personality. 41(2), 327-345. Hagerty, B. M., & Patusky, K. (1995). Developing a measure of sense of belonging. Nursing Research. 44(1), 9-13 Hagerty, B. M., Lynch-Sauer, J., Patusky, K. L., Bouwsema, M., & Collier, P. (1992). Sense of belonging: A vital mental health concept. Archives of Psychiatric Nursing. 6(3), 172-177. Hair, J. F. J., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1995). Multivariate data analysis (4th ed.). Saddle River, NJ: Prentice Hall. Kitchen, P., Williams, A., & Chowhan, J. (2012). Sense of belonging and mental health in Hamilton, Ontario: An intra-urban analysis. Social Indicators Research. 108(2), 277-297. Landry, A. T., Kindlein, J., Trépanier, S. G., Forest, J., Zigarmi, D., Houson, D., & Brodbeck, F. C. (2016). Why individuals want money is what matters: Using self-determination theory to explain the differential relationship between motives for making money and employee psychological health. Motivation and Emotion. 40(2), 226-242. Leary, M. R., Kelly, K. M., Cottrell, C. A., & Schreindorfer, L. S. (2013). Construct validity of the need to belong scale: Mapping the nomological network. Journal of PersonalityAssessment. 95(6), 610-624. Leary, M. R., Kelly, K. M., Cottrell, C. A., & Schreindorfer, L. S. (2006). Individual differences in the need to belong: Mapping the nomological network. Unpublished manuscript, Wake Forest University. Lee, R. M., & Robbins, S. B. (1995). Measuring belongingness: The social connectedness scale and the social assurance scale. Journal of Counseling Psychology. 42(2), 232-241. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behavior Research and Therapy. 33(3), 335-343. MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S., & Hong S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods. 4(1), 84-99. Malone, G. P., Pillow, D. R., & Osman, A. (2012). The general belongingness scale (GBS): Assessing achieved belongingness. Personality and Individual Differences. 52(3), 311–316. Maroufizadeh, S., Ghaheri, A., Samani, R. O., & Ezabadi, Z. (2016). Psychometric properties of the satisfaction with life scale (SWLS) in Iranian infertile women. International Journal of Reproductive BioMedicine. 14(1), 57-62. Mellor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayash, Y., & Cummins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness, and life satisfaction. Personality and Individual Differences. 45(3), 213-218. Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publications. Moeller, R. W., Seehuus, M., & Peisch, V. (2020). Emotional intelligence, belongingness, and mental health in college students. Frontiers in Psychology. 11, 93. O’Rourke, J., & Cooper, M. (2010). Lucky to be happy: A study of happiness in Australian primary students. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology. 10, 94-107. Ogluz-Duran, N., & Yilmaz-Sayar, D. (2016). The sense of belonging as a predictor of life goals among turkish counselor candidates. Online Journal of Counseling & Education. 5(2), 50-62. Reilly, J. E. R., & Fitzpatrick, J. J. (2009). Perceived stress and sense of belonging in doctor of nursing practice students. Journal of Professional Nursing. 25(2), 81-86. Robert W, R., Carol, M., & Timothy C. U. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents' psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology. 88(3), 408-422. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). Self-determination theory and the role of basic psychological needs in personality and the organization of behavior. Handbook of personality: Theory and research (3rd ed, pp 654-678). New York: The Guilford Press. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications. Satici, S. A., & Tekin, E. G. (2016). Psychometric properties of the general belongingness scale in Turkish youth. Current Psychology. 35(4), 625-631. Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2012). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press. Spehar, I., Forest, J., & Stenseng, F. (2016). Passion for Work, Job Satisfaction, and the Mediating Role of Belongingness. Scandinavian Journal of Organizational Psychology. 8(1), 5-14. Tabachnick, B. G., & Fidel, L. S. (2015). Using Multivariate Statistics., (Baloğlu, M., Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. West, S. G., Finch, J. F. & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with non-normal variables: Problems and remedies, In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and ... 56-75), Sage, Thousand Oaks, 1995. Yildiz, M. A. (2017). Adaptation of general belongingness scale into Turkish for adolescents: Validity and reliability studies. Journal of Education and Training Studies. 5(2), 223-231. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |