تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,387 |
رویکرد هارمونیک مرتضی حنانه با نگاهی بر قطعه "بزرگداشت فردوسی"( علمی- پژوهشی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 2، تیر 1399، صفحه 5-13 اصل مقاله (909.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.241888.615128 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا تفضلی* 1؛ حسین قنبری احمدآباد2؛ ایمان فخر3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه هنر | ||
2مربی حق التدریس/ دانشگاه هنر | ||
3هیت علمی دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
بیگمان رویکرد هارمونیک مرتضی حنانه در استفاده از مدهای موسیقی دستگاهی و پدیدآوردن زبانی نو درخور تامل است. هدف این پژوهش بررسی رویکرد هارمونیک حنانه در اثر "بزرگداشت فردوسی" بوده و فرض بر آن است که هارمونی اثر یا به تعبیر آهنگساز هارمونی زوج، برگرفته از موسیقی دستگاهی ایران باشد. این نوشته در ابتدا به روش توصیفی تحلیلی به مدهای مورد استفاده و رابطهی آن با رویکرد هارمونیک میپردازد. رویکرد هارمونیک حنانه نوعی پلیمدالیته در جهت تقویت فواصل ساختاری و شاخص دستگاه است که آهنگساز ریشه آن را در اهمیت فواصل چهارم درست در موسیقی ایران میداند. برای نمونه در این اثر با بکارگیری همزمان شور می و دشتی متعلق به آن (دشتی سی)، نتهای می و سی اساس بیشتر آکوردهای قطعه را تشکیل میدهند و آهنگساز نتهایی به عنوان متبدلات به این فاصله میافزاید. گزینش فاصله متغیر مذکور (متبدل) بهگونهای است که تاثیر مد مورد نظر را و نیز تاثیر میکروتن را بصورت همزمان تداعی کند. برای مثال، آکورد مورد استفاده در ابتدای قطعه متشکل از می-سی (ثوابت) و فا است که همزمانی می و فا تداعیکننده فا سری است. پس از بررسی نمونهها میتوان نتیجه گرفت در رویکرد حنانه، هارمونیها، غالبا غیرتیرس و مبتنی بر مدهای ایرانی است و در پلی مدالیته در درون یک دستگاه ریشه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بزرگداشت فردوسی؛ هارمونی زوج؛ پلی مدالیته؛ مد | ||
مراجع | ||
بهروزی، شاپور(1372)، مشاهیر موسیقی ایران. تهران: کتابسرا. پرسی کتی، وینسنت (1375). هارمونی در قرن بیستم. ترجمه هوشنگ کامکار، تهران: دانشگاه هنر تهران. حنانه، مرتضی (1350) ، هارمونی چهارمها، مجلة موسیقی، دورة سوم، مرداد - دی ماه 133-132 ،45. حنانه، مرتضی (1390)، گامهای گمشده: پژوهشی در مبانی و مفاهیم موسیقی ایرانی. تهران: سروش. درویشی، محمدرضا (1369)،" حنانه، موسیقی و ..."، یادنامه مرتضی حنانه، تهران: نشر قطره. روشن روان، کامبیز (1369)،" حنانه و هارمونی زوج"، یادنامه مرتضی حنانه، تهران: نشر قطره. طلایی، داریوش (1395)، تجزیه تحلیل ردیف: بر اساس نت نویسی ردیف میرزا عبدالله، تهران: نشر نی. فخرالدینی، فرهاد (1394). هارمونی موسیقی ایرانی. تهران: انتشارات معین. کوکلن، شارل (1389)، تاریخ تحول هارمونی، ترجمه: محسن الهامیان، تهران: دانشگاه هنر تهران. مرادیان، حمید (1393)، 10 قطعه 10 آنالیز، تهران: نشر همآواز. Kárpáti, János (1994). Bartók's Chamber Music .New York: Pendragon Press.
Suchoff, Benjamin (2002). Bartók's Mikrokosmos: Genesis, Pedagogy, and Style. Scarecrow Press.
Stein, Deborah (2005). "Introduction to Musical Ambiguity". In Engaging Music: Essays in Music Analysis, fourth edition, edited by Deborah Stein, pp. 77–88. New York: Oxford University Press. Wilson, Paul (1992). The Music of Béla Bartók, :New Haven: Yale University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |