تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,964 |
دستاوردهای مربیگری کارآفرینانه درکسبوکارهای کوچک و متوسط | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1399، صفحه 341-359 اصل مقاله (594.58 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2020.296710.653262 | ||
نویسندگان | ||
حمید حسینلو1؛ محمد عزیزی* 2 | ||
1دکترای کارآفرینی و مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی | ||
2استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
از اهداف اصلی و مهم استفاده از مربیگری کارآفرینانه در کسب وکارهای کوچک و متوسط، رشد و توسعه کارکنان و درنتیجه توسعه شرکت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی دستاوردهای بکارگیری مربیگری کارآفرینانه در راستای رشد و توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعت دارویی کشور انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و با رویکردی کیفی از نوع مورد پژوهی بوده است که ابزار جمع آوری دادهها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. برای انجام پژوهش حاضر با 16 نفر از افراد کلیدی و تجربی مربیگری انجام شد و تحلیل یافته ها به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته ها حاکی از آن است که دستاوردهای بکارگیری مربیگری کارآفرینانه در کسب وکارهای کوچک و متوسط به طور اخص شامل مزایای فردی مانند شناسایی توانمندی های بالقوه افراد کارآفرین، سوق دادن افراد به سمت تفکر خلاقانه، تبدیل تجربه گذشته به دانش جدید، توانایی در هدایت فعالیت های گروهی و تیمی، ارائه راه حل های خلاقانه، افزایش تحمل ابهام، بالا بردن سطح ظرفیت انتقادپذیری، تغییر در رتبه و جایگاه شغلی، افزایش مخاطره پذیری، پرهیز از ناامیدی و دلسردی و مزایای سازمانی از جمله راه اندازی شرکت های تابعه جدید، توسعه و بهبود محصولات، نشر دانش در سطح شرکت، افزایش نمایندگی های مرتبط، کاهش شکایات مشتریان و ایجاد واحدهای ایدهپردازی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بالندگی فردی؛ برنامه مربی گری؛ دستاورد؛ کارآفرینی سازمانی؛ مربیگری کارآفرینانه | ||
مراجع | ||
عزیزی، م. و گودرزی، ع. (1395). شناسایی شایستگیهای کلیدی مربیان کسبوکار. توسعه کارآفرینی، 9(2)، 336-317. فتحی واجارگاه، ک.، خراسانی، ا.، و دانشمندی، د. (1393). بررسی و تبیین مدل مربیگری درآموزش منابع انسانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(3)، 398-375. صنعت داروسازی ایران.)1394(. گروه تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه. https: //middleeastbank.ir/uploads/pharmaceuticals-iran-139409.pdf Audet, J., & Couteret, P. (2012). Coaching the Entrepreneur: Features and Success Factors. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(3), 515-531. Audet, J., & Couteret, P. (2013). Le Coaching Entrepreneurial: Spécificités et Facteurs deSuccès. Journal of Small Business § Entrepreneurship, 18(6), 471-489. Baron, L., & Morin, L. (2011). Executive Coaching. Journal of Management Development, 30(1), 847-864. Barrager, M. (2016). A New Engineering Profession is Emerging: Decision Coach. IEEE Engineering Management Review, 44(2), 64-78. Ben Salem, A., & Lakhal, L. (2016). Entrepreneurial Mentoring: How to be Modeled? doi: 10.1108/JMD-12-2016- 0292. Blumberg, K. (2014). Executive Coaching Competencies: A Review and Critique with implications for coach education. doi: Doi.org/10.1002/jpoc.21143. Bozer, G., & Jones, R. J. (2018). Understanding the factors that determine workplace coaching effectiveness: A systematic literature review.European Journal of Work and Organizational Psychology,27(3), 342-361. Crompton, B. M., & Smyrna’s, K. X. (2012). The Effect of Business Coaching and Mentoring on Small-to-medium Enterprise Performance and Ggrowth. (Ph.D), RMIT University, Melbourne, Australia. Daunfeldt, S. O., Elert, N., & Johansson, D. J. (2016). Are high-growth firms overrepresented inHigh techindustries? Industrial and Corporate Change, 25(1), 1-21. De Haan, E., Duckworth, A., Birch, D., & Jones, C. (2013). Executive coaching Outcome Research: The Contribution of Common Factors such as Relationship, Personality Match, and Self-efficacy. Consulting Psychology Journal: Practice & Research, 65(1), 40-57. De Haan, E., & Nieb, C. (2015). Differences Between Critical Moments for Clients, Coaches and Sponsors of Coaching. International Coaching Psychology Review, 10(1), 25-37. Gabriel, A., & Gregory, J.(2014); How Can Humanistic Coaching Affect Employee Well-being and Performance? An Application of Self determination Theory, Coaching. An International Journal of Theory, Research and Practice, 7(1), 63-73. Gan, G., & Chong, C. (2015). Coaching Relationship in Executive Coaching: A alaysian Study. Journal of Management Development, 34(2), 476-492. Grover, S., & Fumham, A. (2016). Coaching as a Developmental Intervention in Organization: A Systematic Review of its Effectiveness and the Mechanisms Underlying it. PLOS ONE, 11(7), 1-41. Hatler, R., & Kauffeld, S. (2014). Take Care What you Bring with you: How Coaches’ Mood and Interpersonal Behavior Affect Coaching Success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 66(4), 231-257. Kyoo- joo, B. (2008). Executive Coaching: A Conceptual Framework From an Integrative Review of Practice and Research. Human Resource Development Review, 12(3), 23-30. Ladegard, G., & Gjerde, S. (2014). Leadership Coaching, leader Role-efficacy, and Trust in Subordinates: Amixed methods study assessing leadership coaching as a leadership development tool. The Leadership Quarterly, 25(1), 631-646. McCarthy, G. (2014). Approaches to the Postgraduate Education of Business Coaches. Australian Journal of Adult Learning, 50(2), 184-198. McKevitt, D., & Marshall, M. (2015). The legitimacy of Entrepreneurial Mentoring. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(2), 263-280. Memon, J., & Kamariah, R. (2015). Mentoring an Entrepreneur. doi: Doi.org/10.1177/2158244015569666. Mihiotis, A. (2016). Coaching: From challenge to Opportunity. Journal of Management Development, 35(4). 55-87. Rosha, A., & Lace, N. (2015). Sustainable development and behavioural patterns: to innovations through coaching.Journal of security and sustainability issues,5, 171-180. Sonesh, S. C., Coultas, C. W., Marlow, S. L., Lacerenza, C. N., Reyes, D., & Salas, E. (2015). Coaching in the Wild: Identifying Factors that lead to Success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 67(4), 189-217. St-Jean, E.(2012); Mentoring as Professional Development for Novice Entrepreneurs: Maximizing the learning. International Journal of Training and Development, 16(3), 200-216. St-Jean, E., Nafa, A., Tremblay, M., Janssen, F., Baronet, J., & Loué, C. (2014). Entrepreneurial Intentions of University Students: an International Comparisonbetween African, European and Canadian students. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 18(2), 95-114. Turner, P. (2012). A Strategic Approach to Coaching in Organisations. The International Journal of Mentoring and Coaching, 10(6). 45-66. Wu, C. F. (2016). The Relationship Between Business Ethics Diffusion, Knowledge Sharing and Service Innovation. Management Decision, 54(6), 343-358. Xiao, s., & Liu, F. (2016). The Effect of Entrepreneur Mentoring and its Determinants in the Chinese Context. doi: 10.1108/MD-07-2016-0477.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,214 |