تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,340 |
آموزش خود نظم بخشی رفتاری-هیجانی: روشی برای بهبود فعالیت عملکرد اجرایی و علائم بیش کنشی در نوجوانان مبتلا به ADHD | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 3، آذر 1399، صفحه 153-167 اصل مقاله (749.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.303146.643526 | ||
نویسندگان | ||
منیژه فیروزی* 1؛ سحر احسانی2 | ||
1استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش خود نظم بخشی نوجوانان مبتلا به ADHD در بهبود عملکرد اجرایی و علائم بیش فعالی بود. پژوهش حاضر، از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پسر مبتلا بهADHD در یکی از مدارس منطقه 5 شهر تهران و در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور 32 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مبتلا به ADHD به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به کمک پرسشنامه اختلال عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA) و رفتار بیش فعالی و نقص توجه کانرز معلمان (CTRS) متغیرهای پژوهش، اندازهگیری شد. پس از اجرای پیش آزمون، شرکت کنندگان گروه آزمایش آموزش خود نظم بخشی دریافت نمودند. سپس، پس آزمون و پس از دو ماه نیز آزمون پیگیری اجرا گردید. در نهایت، داده ها از طریق تحلیل کوواریانس و با ترم افزار SPSS24 تحلیل شد. نتایج نشان داد در پس آزمون همه متغیرها شامل سازماندهی ذهنی، توانایی در هدفگذاری، حل مساله، خود انگیختگی بهبود پیدا کردند و نشانه های ADHD کاهش یافته بود. در پیگیری دو ماهه، توانایی حل مساله به لحاظ آماری معنادار نبود و توانایی در هدف گذاری چه در پس آزمون و چه در دوره پیگیری علارغم معناداری، به دلیل پایین بودن اثر اندازه، نتوانست با مداخله بهبود پیدا کند. نتایج بیانگر این امر است که درمان خود نظم بخشی رفتاری-هیجانی توانسته اثرات مثبتی بر عملکرد اجرایی و کاهش نشانه های ADHD داشته باشد، اما برای اثر بخشی بیشتر به زمان طولانی تر مداخله و تمرین بیشتر مهارتها نیاز است. | ||
کلیدواژهها | ||
خود نظم بخشی؛ آموزش روان شناختی؛ کنش اجرایی؛ اختلال نقص توجه/فزون کنشی؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. Anastopoulos, A. D., & King, K. A. (2015). A cognitive-behavior therapy and mentoring program for college students with ADHD. Cognitive and Behavioral Practice. 22(2), 141-151. Barkley, R. A. (2010). Differential diagnosis of adults with ADHD: the role of executive function and self-regulation. Journal of Clinical Psychiatry. 71(7), 17-22. Barkley, R. A. (2012). Barkley deficits in executive functioning scale--children and adolescents (BDEFS-CA). Guilford Press. Barkley, R. A. (2014). Executive functioning theory and ADHD. In Handbook of executive functioning (pp. 107-120). Springer, New York, NY. Baumeister, S., Hohmann, S., Holz, N., Boecker-Schlier, R., & Banaschewski, T. (2019). The impact of successful learning of self-regulation on reward processing in children with ADHD using fMRI. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders. 11(1), 31-45. Bishry, Z., Ramy, H. A., El-Shahawi, H. H., El-Sheikh, M. M., El-Missiry, A. A., & El-Missiry, M. A. (2018). Screening for ADHD in a sample of Egyptian adolescent school students. Journal of Attention Disorders. 22(1), 58-65. Brown, T. E. (2006). Executive functions and attention deficit hyperactivity disorder: Implications of two conflicting views. International Journal of Disability, Development and Education. 53(1), 35-46. Burnette, J. L., Babij, A. D., Oddo, L. E., & Knouse, L. E. (2020). Self-Regulation Mindsets: Relationship to Coping, Executive Functioning, and ADHD. Journal of Social and Clinical Psychology. 39(2), 101-116. Charach, A. (2010). Children with Attention Deficit Hiperactivity Disorders: Epidemiology, Comorbidity and assessment. Encyclopedia on Early Childhood Development. 20(2), 1-11. Conners, C. K., Erhardt, D., Epstein, J. N., Parker, J. D. A., Sitarenios, G., & Sparrow, E. (1999). Self-ratings of ADHD symptoms in adults I: Factor structure and normative data. Journal of Attention Disorders. 3(3), 141-151. Garland, T. (2014). Self-Regulation Interventions and Strategies: Keeping the Mind, Body, and emotions on Task in Children wth Autism, ADHD or Sensory Disorders. Clinical Psychological Science. 2(5), 397-412. Gawrilow, C., Gollwitzer, P. M., & Oettingen, G. (2011). If-then plans benefit executive functions in children with ADHD. Journal of Social and Clinical Psychology. 30(6), 616-646. Gawrilow, C., Morgenroth, K., Schultz, R., Oettingen, G., & Gollwitzer, P. M. (2013). Mental contrasting with implementation intentions enhances self-regulation of goal pursuit in schoolchildren at risk for ADHD. Motivation and Emotion. 37(1), 134-145. Guderjahn, L., Gold, A., Stadler, G., & Gawrilow, C. (2013). Self-regulation strategies support children with ADHD to overcome symptom-related behavior in the classroom. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders. 5(4), 397-407. He, J. A., & Antshel, K. M. (2017). Cognitive behavioral therapy for attention-deficit/hyperactivity disorder in college students: a review of the literature. Cognitive and Behavioral Practice. 24(2), 152-173. Hebrani, P., Abd, E. E., Behdani, F., Vosoug, I., & Javanbakht A. (2007) The prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children in Mashhad, north-East of Iran. Archives of Iranian Medicine. 10(2), 147-151. Knouse, L. E., & Fleming, A. P. (2016). Applying cognitive-behavioral therapy for ADHD to emerging adults. Cognitive and Behavioral Practice. 23(3), 300-315. Modi, M., Alizadeh, H., Ghobaribonab, B., Soleimani, M. (2014). The Effect of Cognitive-Behavioral Therapy on Reducing Anger in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychological Research. 2(2), 112-127. Moura, H. F., Faller, S., Benzano, D., Szobot, C., Von Diemen, L., Stolf, A. R., ... & Kessler, F. H. P. (2013). The effects of ADHD in adult substance abusers. Journal of Addictive Diseases. 32(3), 252-262. Noorani Jurjadeh, S. R., Mashhadi, A., Tabibi, Z., & Kheirkhah, F. (2016). Effectiveness of executive functions training based on daily life on executive functioning in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Science. 18(1), 68-78. Ragnarsdottir, B., Hannesdottir, D. K., Halldorsson, F., & Njardvik, U. (2018). Gender and Age Differences in Social Skills Among Children with ADHD: Peer Problems and Prosocial Behavior. Child & Family Behavior Therapy. 40(4), 263-278. Ramsay, J. R. (2012). “Without a Net” CBT Without Medications for an Adult with ADHD. Clinical Case Studies. 11(1), 48-65. Reid, R., Trout, A. L., & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children. 71(4), 361-372 Ruane, M. (2016). Action learning in postgraduate executive management education: an account of practice. Action Learning: Research and Practice. 13(3), 272-80. Skogan, A. H., Zeiner, P., Egeland, J., Urnes, A. G., Reichborn-Kjennerud, T., & Aase, H. (2015). Parent ratings of executive function in young preschool children with symptoms of attention-deficit/-hyperactivity disorder. Behavioral and Brain Functions. 11(1), 16. Solanto, M. V., Marks, D. J., Wasserstein, J., Mitchell, K., Abikoff, H., Alvir, J. M. J., & Kofman, M. D. (2010). Efficacy of meta-cognitive therapy for adult ADHD. American Journal of Psychiatry, 167(8), 958-968. Vivas, A. J. B., López, M. V. E., Briceño, E. D., & Chan, J. C. A. (2018). Original Paper Academic Self-Regulation in Three Children with ADHD. World. 5(4),153-163 Ziereis, S., & Jansen, P. (2015). Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Research in Developmental Disabilities. 38, 181-191.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 973 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |