تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,818 |
سازوکار مواجهه با دیگری در نمایشنامه «آی بیکلاه، آی باکلاه» با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 12، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 45-68 اصل مقاله (652.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2020.78612 | ||
نویسندگان | ||
مجید سرسنگی1؛ صادق رشیدی* 2؛ فرهاد امینی* 3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دانشیار گروه ادبیات نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی. | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان. استادیار گروه آموزش هنر. تهران. ایران | ||
3کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه هنر، دانشکده سینما تئاتر. ایران. تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش که با روش تحلیلیِ نشانهشناسی فرهنگی به انجام رسیده، یک نمایشنامة نوشته شده در فضای ادبیات نمایشی مدرن ایرانی و ساختار تئاتری آن را در سپهر نشانهای قرن 14 هجری شمسی، بهعنوان یک پدیدة بینافرهنگی با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی، مورد بررسی قراردادهاست. با درنظرگرفتن حضور فرهنگ اروپا/آمریکا مرکز بهعنوان دیگری فرهنگی در قرن مذکور، شیوههای مواجهة با این دیگری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با تحلیل فرایند سازوکار جذب و طرد در نمایشنامه «آی با کلاه، آی بیکلاه»، شیوة ساعدی برای ترجمة فرهنگی تئاتر از سپهر فرهنگی تئاتر غربی و همچنین سازوکار مواجهه با دیگریهای درزمانی و هم زمانی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعة پسااستعماری این سازوکار در اثر ساعدی نشان میدهد که سازوکار مواجهة ساعدی با دیگری، سازوکاری است که هراس از دیگری و خطر آن را بهعنوان پیشفرض در نظر میگیرد و با طرد بخشی از فرهنگ درزمانی بهعنوان سنتها و طرد بخشهای دیگری از آن و همچنین طرد گفتمان غالب و رسمی قدرت، برای مقابلة با دیگری، تکیه بر آگاهی را پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
استعمار؛ دیگری؛ خودبودگی؛ فرهنگ؛ ساعدی | ||
مراجع | ||
4 .اشکراف، بیل و دیگران، )4321 ،)فرهنگ اصطالحات پسااستعماری، ترجمه: حاجیعلی سپهوند، تهران: انتشارات آریاتبار. 9 .آلتوسر، لویی، )4387 ،)ایدئولوژی و ساز و برگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمه: روزبه صدرا، تهران: انتشارت چشمه. 3 .برتنس، یوهانس ویلهلم، )4383 ،)مبانی نظریه ادبی، ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: انتشارات ماهی. 1 .بصیری، آیدا، )4328 ،)گسستگی و پیوستگی فرهنگی در تئاتر ایران از پیشامشروطه تا 4339 .تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 1 .جهانبگلو، مهین، )4317« ،)نامه ای به گوهر مراد دربارة آی بیکاله، آی باکاله«، مجلة نگین، شماره .1 صفحه، 31 6 .حسامی، هوشنگ، )4316« )آی بیکاله، آی باکاله«، مجله آرش، شماره 41 ،صص 407 تا 440. 7 .زاریلی، فیلیپ و دیگران، )4323 ،)تاریخ های تئاتر، مهدی نصراهلل زاده )مترجم(، تهران: بیدگل. 8 .ساعدی، غالمحسین، )4314 ،)آی بیکاله، آی باکاله، انتشارات نیل: تهران 2 .سپهر، کیوان، )4316« ،)تئاتر در بوتة نقد«، مجلة نگین، شماره 31 ،صص 40 تا 49. 40 .سجودی، فرزان، )4320 ،)نشانهشناسی نظریه و عمل، تهران: انتشارات علم. 44 .سجودی، فرزان، )بهار 4388« ،)ارتباط بین فرهنگی، ترجمه و تأثیر آن در فرایند جذب و طرد«، تحقیقات فرهنگی ایران، شمارة 1 ،صص 414 تا 411. 49 .سعید، ادوارد، )4321 ،)شرقشناسی، ترجمه لطفعلی خنجی، تهران: انتشارات امیرکبیر. 43 .شاهمیری، آزاده، )4382 ،)نظریه و نقد پسااستعماری، انتشارات علم، تهران 41 .مجذوبصفا، آمنه، )4382« ،)بررسی تطبیقی تأثیر نمایشنامه نویسی برتولت برشت بر نمایشنامهنویسی غالمحسین ساعدی بر اساس روش فرانسوی )پایاننامه کارشناسی ارشد(«، دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 491 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |