تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,493 |
تعداد مقالات | 70,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,322,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,530,388 |
کتاب های درسی جدید زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول: آیا نیازهای دانش آموزان دیده شده است؟ | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 10، شماره 3، آبان 1399، صفحه 512-525 اصل مقاله (796.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.296040.712 | ||
نویسندگان | ||
شمیمه حجت پناه1؛ سید رضا دشتستانی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران تهران، ایران | ||
2استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، با پیشرفت و گسترش استفاده از روشهای گوناگون در آموزش زبان انگلیسی، ارزیابی کتابهای آموزشی بهطورقابل ملاحظهای مد نظر قرارگرفته است. بااینحال، شمار اندکی از پژوهشها در کشور ما، با تمرکز بر ارزیابی کتابهای آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول در ایران(Prospect) صورت گرفته است. پژوهش حاضر، باهدف ارزیابی کتابهای آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطۀ اول، از دیدگاه دانشآموزان و دبیران انجامشده است. بهمنظور سرانجام این هدف، 8 نفر از معلمان دورة متوسطه اول، با میانگین سابقه 7 سال آموزش در این مقطع، همچنین 261 نفر از دانشآموزان پایههای هفتم، هشتم و نهم، بهعنوان گروه شرکتکنندگان در این مطالعه همکاری کردند. کتابهای درسی براساس پرسشنامهای که در سال 1979 طراحی و اعتبارسنجی شده و شامل 25 سؤال در شش زمینه مشتمل بر: مناسب بودن موضوعات، واژگان و ساختارها، تمرینها، تصاویر، و آرایش فیزیکی کتابها، بررسی و واکاوی شد. با طرح پرسشهایی همسو با محتوا، در مرحلۀ مصاحبه با دبیران و دانشآموزان، نتایج بهدستآمده با نتایج پرسشنامهها مقایسه شدند. سرانجام، نتایج این مطالعه نشانداد که از منظر دانشآموزان و دبیران، مجموعه کتابهای Prospect در بسیاری از زمینهها نیازهای دانشآموزان را برآورده نکرده و کارایی بایسته را ندارد. نتایج بهدستآمده در این پژوهش میتواند توسط معلمان، مسئولان برنامهریزی آموزشی، مولفان و نویسندگان کتابهای درسی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی کتب آموزشی؛ کتب آموزش زبان انگلیسی؛ Prospect؛ معلمان؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
Ahour, T, & Omrani, P. (2019). Evaluation of English Textbook “Prospect 2” based on Students’ Needs and Teachers’ Perceptions. Foreign Language Research Journal, 9(3), 5-19.
Breen, M, & Condlin, C. (1987). Which materials? A consumers and designer's guide. ELT Textbooks and Materials: Problems in Evaluation and Development. Modern English Publication in association with the British Council.
Cunningsworth, Alan (1995). Choosing your Coursebook. Oxford: Heinemann.
Daoud, A.& Celce-Murcia, M. (1979). Selecting and evaluating a textbook. In M. Celce-Murcia and L. McIntosh (Eds.), Teaching English as a second or foreign language, (pp. 302-307).Cambridge, MA: Newbury House Publishers.
Hutchinson, T.& Torres, E. (1994). The Textbook as Agent of Change. ELT Journal, 48(4), 315-328.
Hutchinson, T.& Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learner-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Jahangard, A. 2007. The evaluation of the EFL materials taught at Iranian public high schools. Asian EFL Journal, 9(2),130-150.
Moghtadi, L. (2014). Iranian high school EFL textbooks: Why they should be modified. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 5 (2), 53-69.
Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237-246.
Yarmohammadi, L. (2002). The evaluation of pre-university textbooks. The Newsletter of the Iranian Academy of Science, 18, 70-87.
اهور, ت. و عمرانی, پ. (1398). ارزیابی کتاب درسی انگلیسی "پراسپکت 2" بر اساس نیازهای دانشآموزان و دیدگاه معلمان. پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی، 9(3)، 659 -689. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 905 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |