تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,446 |
اثربخشی یادگیری مستقل بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر اصفهان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 11، شماره 3، آذر 1399، صفحه 207-222 اصل مقاله (635.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.297861.643438 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زینلی1؛ سید عباس حقایق* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش بررسی اثربخشی یادگیری مستقل بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع کاربردی در دسته پژوهشهای نیمهتجربی بهصورت پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری را دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. بهمنظور انتخاب نمونه از بین مدارس ناحیه 5 اصفهان دو مدرسه و از بین این مدارس30 دانشآموز براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از معدلتحصیلی و ریزنمرات (ریاضی، علوم، فارسی و تعلیمات اجتماعی)، پرسشنامههای خودکارآمدیتحصیلی (ASES) و اضطراب امتحان (TAI) استفاده شد. همچنین از پرسشنامههای انگیزه پیشرفت (A.M.T) و آزمون هوش ماتریسهای پیشرفته ریون (APM)، هم بهمنظور سنجش دو متغیر کنترل انگیزه پیشرفت و بهرههوشی در مرحله پیشآزمون استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش یادگیری مستقل- براساس راهنمای پرورش یادگیری مستقل ی هاروی و چیکی وولف (1392)- را دریافت کردند، ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از نرمافزار 23-SPSS تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس (مانکوا) نشان داد که آموزش یادگیری مستقل بر پیشرفت تحصیلی (معدل و ریزنمرات علوم، فارسی و تعلیمات اجتماعی) و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته است، ولی بر اضطراب امتحان و نمره ریاضی دانشآموزان تأثیر معنادار نداشته است. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش یادگیری مستقل، میتواند در بهبود پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ یادگیری مستقل | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، ش. (1381) هنجاریابی آزمون انگیزه پیشرفت بر روی دانشآموزان راهنمایی شهرستان تنکابن. تنکابن: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن. ابوالقاسمی، ع.، اسدی مقدم، ع.، نجاریان، ب.، و شکرکن، ح. (1375). ساخت و اعتباریابی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم(3 و 4)، 74-61. اکبری، ب. (1386). روایی و اعتبار آزمون انگیزه پیشرفت بر روی دانشآموزان دوره متوسطه استان گیلان. پژوهش در برنامهریزی (دانش و پژوهش در علومتربیتی). زمستان 21(16)، 96-73. جمالی، م.، نوروزی، آ.، و طهماسبی، ر. (1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 93-1392. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 13(1)، 641-629. حسینی شهیدی، ل.، عطاردی، ع. ر.، و مقیمیان م. (1384). بررسی میزان بهکارگیری مطالعه و یادگیری دانشجویان. افق دانش. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، گناباد. 1، 60-53. خواجه، ل.، و حسینچاری، م. (1390). بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 20(7)، 153-131. رحمانی، ج.، و عابدی، م. ر. (1383). هنجاریابی آزمون ریون رنگی کودکان 5 تا 10 ساله در استان اصفهان. فصلنامه آموزه. 23، 6-1 شعارینژاد، ع. ا. (1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. تهران: مؤسسه اطلاعات. عابدی، ا.، قادری نجفآبادی، م.، شوشتری، م.، و گلشنی، ف. (1391) .(اثر آموزش برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسئله دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی. 2(5)، 145-125. فولادوند، خ. ف.، فرزاد، و. ا.، شهرآرای، م.، و سنگری، ع. ا. (1389). اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی و جسمانی. روانشناسی معاصر. 4(2)، 93-81. هاروی، و. ا.، و چیکی- وولف، ل. (1392). پرورش یادگیری مستقل. مترجم احمد عابدی و شیرین عظیمیفر. اصفهان: نوشته. ReferencesAksan, N. (2009). A descriptive study: Epistemological beliefs and self-regulated learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 1(1), 896-901. Altunsoy, S., Cimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gokmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence diology theacher candidate’s level of academic Self-efficacy. Procedia-social and Behavioral Sciences. 2(2), 2377-23820. Ao man-chih, (2006). The effect of the use of self-regulated learning strategies on college student's performance and satisfaction in physical education. A thesis submitted in partical fulfillment of the requirement of degree doctor of education. Australian Catholic University. Australia Baltruschat, L., et al. (2011). Addressing working memory in children with autism through behavioral intervention. Research in Autism Spectrum Disorders. 5(1), 267-276. Beauchemine, J., Hutchins, T. L., Patterson, F. (2008).Mindfulness meditation may lessen anxiety promote social skills and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Psychology. 13(1), 34-45. Bembenutly, H. (2008). Self-regulation of learning and academic celay of Gender and ethnic differenc among college students. Journal of Advanced Academics. 18(4), 586-616. Berger, J., & Karabenick, S. (2010). Motivation and stdent's use of learning strategies: Evidence of unidirection effects in mathematics class room. Learning and Instruction. 41(51), 1-130 Elias, R. Z. (2008). Anti-intellectual attitudes and academic self-efficacy among business students. Journal of Education for Business. 84(2), 110-117. Feng, H., Fan, J., & Yang, H. (2013). The Relationship of Learning Motivation and Achivment in EFL: Gender as an Itermadiated Variable. Educational Research International. 2(2), 2307-3713. Fetsco, T., & McClure, J. (2005). Educational Psychology: An integrated approach to class room decisions. Mylab schoal Edition Paperback. In Allyn & Bacon. Galyon, C. E., Blondin, C. A., Yaw, G. S., Nalls, M. L., & Williams, R. L. (2012). The relationship of academic Self-efficacy to class participation and exam performance. Social Psychology of Education. 15(2), 233-249. Ledezma, Y. R., Vega, H. B., Rodriguez-vill a Lobos, J. M., Fernandez, I. C, & Lopez-welle, J. (2015). Self-Efficacy Perceived in Academic Behaviors in University Students of ‘Health’ and ‘Social’ Sciences. Science Journal of Education. 1(3), 6-10. Leidl, M., Ritchie, L., Moslemi, (2020). Blended learning in undergraduate nursing education-A scoping review. Nurse Education Today. 86, 10431-8. Maricuțoiu, L. P., & Sulea, C. (2019). Evolution of self-efficacy, student engagement and student burnout during a semester. A multilevel structural equation modeling approach. Learning and Individual Differences. 76, 101785. Matuga, M. J. (2009). Self-regulation goal orientation, and academic achievement of secondary students in online university courses. Educational Technology & Society. 12(3), 4-11. Munari, A. (2000). Jean Piaget, Retrieved at International Bureau of Education 10 August 2012. Naeger, D., Straus, C., Phelps, A., Courtier, J., & Webb, M. (2014). Student-created Independent Learning Modules: An Easy High-value Addition to Radiology Clerkships. Academic Radiology. 21(7), 879-887. Oates, S. (2019). The Importance of Autonomous, Self-Regulated Learning in Primary Initial Teacher Training. Curriculum, Instruction, and Pedagogy. 1-8. Peguero, A. A., & Shaffer, K. A. (2015). Academic Self-efficacy, Dropping out, and the Significance of Inequality. Sociological Spectrum. 35(1), 46-64. Pintrich, P., & De Groot, E. (1990). Motivational and self- regulated learning components of classromm academic performance. Journal of Educational Psychology. 82(1), 33-40. Puustinen, M., & Pulkkinen, L. (2001). Models of self-regulated learning: A review. Scandinavian. Journal of Educational Research. 45(3), 269-286. Redko, L., Yuzhakova, M., & Yanushevskaya, R. (2015). Creative Independent Learning for Developing Students’ Professional Competencies. Social and Behavioral Sciences. 214, 319-324. Richards, A. L. (2010). Improving the Academic Self-efficacy of middle schoal girls toward the study of mathematies through the use of theatrical infusion. West Virginia University. Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000). Self-regulated and academic learning: self-efficacy enhancing intervention. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds). Handbook of self-regulation (pp.631-490). San Diego, CA: Academic Press. Shu-Shen, S. (2004). Role of achievement goals in children’s learning in Taiwan. Journal of Educational Psychology. 98(5), 310-318. Taub, M., Sawyer, R., Smith, Rowe, J., & Lester, J. (2020). The agency effect: The impact of student agency on learning, emotions, and problem-solving behaviors in a game-based learning environment. Computers & Education. 147, 103781. Turgut, M. (2013). Academic Self-efficacy Belifes of Undergraduate mathematies Education students. Acta Didactica Napocen Sia. 6(1), 33-40. Vasile, C., Marhan, A. M., Singer, F. M., & Stoicescu, D. (2011). Academic Self-efficacy cognitive load in students. Procedia-social and B ehavioral Sciences. 12, 478-482. Zeidrne, M., Boekaerts, M., & pintrich, P. (2000). Self-regulation: Directions and challenges for future research. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 749-768). San Diego, CA: Academic press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,050 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 867 |