تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,367 |
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به خود بر مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 3، آذر 1399، صفحه 1-18 اصل مقاله (692.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.294440.643402 | ||
نویسندگان | ||
محمد مدحی1؛ امیر قمرانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. اصفهان،ایران | ||
2استادیار گروه آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به خود بر مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی بود. روش مطالعه برحسب گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک نارسایی های ذهنی و تحولی شهر قم در سال تحصیلی 97-1396 بود. نخست، آزمودنیها بر اساس ملاکهای ورود غربال شدند، سپس30 مادر کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی انتخابشده و بهطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). مادران در گروه آزمایشی هشت جلسه مداخله دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری نقاط قوت و ضعف (SDQ) و مقیاس عزت نفس رزنبرگ (SES) بود که در هر سه مرحله برای آزمودنیها اجرا شدند. تحلیل دادهها در نرم افزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل واریانس با تکرار سنجش نشان داد که در متغیرهای مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی، بین دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با استناد به یافته ها، مشخص شد که فرزندپروری مبتنی بر شفقت برنامهای مؤثر برای مادران کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی است که این امر، می تواند مشکلات رفتاری این کودکان را کاهش و خودپنداره آنان را بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری مبتنی بر شفقت؛ مشکلات رفتاری؛ خودپنداره؛ نارسایی های ذهنی و تحولی | ||
مراجع | ||
اصلانی، خ.، وارسته، م.، و امانالهی، ع. (1395). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر کیفیت تعامل والد- کودک. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 7(28)، 201-183. بشلیده، ک.، یوسفی.، حقیقی، ج.، و بهروزی، ن (1391). بررسی ساختار عاملی مقیاس عزتنفس روزنبرگ با سه شکل واژهپردازی مثبت، منفی و نیمی از مادهها مثبت و نیمی منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روانشناسی تربیتی. بهار و تابستان 1391، 9(15)، 50-41. تهرانیدوست، م.، شهریور، ز.، پاکباز، ب.، رضایی، آ.، و احمدی، ف. (1385). روایی نسخه فارسی پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ). تازههای علوم شناختی. 8(4)، 39-33. رضایی، ف.، غضنفری، ف.، و رضائیان، م. (1396). اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانشآموزان ناتوان ذهنی. مجله طنین سلامت. 5(1)، 16-7. عظیمیفر. ش.، جزایری، ر.، فاتحیزاده، م.، و عابدی، ا. (1398). همسنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات رفتاری برونیسازیشده کودکان در سنین پیشازدبستان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 10(2)، 18-1. فضلی، ن.، و سجادیان، ا. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (17)3، 35-26. مدحی، م.، قمرانی، ا.، و یارمحمدیان، ا. (1398). رابطه ساختاری بین استرسور، استرس ادراک شده، منابع حمایتی و سازگاری مادران کودکان با ناتوانی هوشی: نقش واسطهای سبکهای مقابلهای براساس مدل Double ABCX. فصلنامه خانوادهپژوهی. 15(4)، 580-559. نائب حسینزاده، س.، فتحاللهزاده، ن.، سعادتی، ن.، و رستمی، م. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش کیفیت زندگی و خود- شفقتی مادران کودکان ناتوان آموزشپذیر. مطالعات روانشناختی. 12(3)، 122-103. نصیری، ن.، فقیه، م. ح.، یزدانپرست، ع.، و معتمد، ع. (1386). بررسی اختلالات سلامت روان در کودکان دبستانی شهرستان بوشهر سال 86-1385. رساله دکتری حرفه ای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر. نواب، م.، دهقانی ا.، و صالحی م. (1397). تأثیر گروه درمانی مبتنی بر شفقت بر کیفیت زندگی و تغییر در اهداف و اولویتهای مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 5(1)، 137-127. نوری، ح.،و شهابی ب. (1396). اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اُتیسم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. (18)3، 128-116. ولیزاده، پ.، داودیفر، آ.، بردی ازون دوجی، ر.، و اعلایی، ز. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کمتوان ذهنی. پژوهشدرحیطهکودکاناستثنائی. 1(3)، 244-237.
Allodi, M. W. (2000). Self-concept in children receiving special support at school. European Journal of Special Needs Education. 15(1), 69-78. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. Baudewijns, L., Ronsse, E., Verstraete, V., Sabbe, B., Morrens, M., & Bertelli, M. O. (2018). Problem behaviours and major depressive disorder in adults with intellectual disability and autism. Psychiatry Research. 270, 769-774. Baurain, C., & Nader-Grosbois, N. (2012). Socio-emotional regulation in children with intellectual disability and typically developing children in interactive contexts. Alter. 6(2), 75-93. Borthwick-Duffy, S. A. (1994). Prevalence of destructive behaviors. Destructive behavior in developmental disabilities: Diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 62(1), 17–27. Cooper, S. A., Smiley, E., Jackson, A., Finlayson, J., Allan, L., Mantry, D., & Morrison, J. (2009). Adults with intellectual disabilities: prevalence, incidence and remission of aggressive behaviour and related factors. Journal of Intellectual Disability Research. 53(3), 217-232. Coutu, S., Maïano, C., Morin, A. J., Tracey, D., Lepage, G., & Moullec, G. (2019). Self‐concept research with school‐aged youth with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 32(2), 238-255. Dekker, M. C., Koot, H. M., Ende, J. V. D., & Verhulst, F. C. (2002). Emotional and behavioral problems in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 43(8), 1087-1098. Duclos, G. (2004). L’estime de Soi, un Passeport pour la Vie, 2e édition, coll. Parents, Montréal, Éditions de l’Hôpital Sainte-Justine. Emerson, E., & Einfeld, S. L. (2011). Challenging behaviour. Cambridge University Press. Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2013). Emotional Sense of Children with an Intellectual Disability: How to Assess It and Identify its Variability? Francophone. Journal of Intellectual Disability. 24, 108-125. Frishman, N., Conway, K. C., Andrews, J., Oleson, J., Mathews, K., Ciafaloni, E., & McKirgan, L. (2017). Perceived quality of life among caregivers of children with a childhood-onset dystrophinopathy: a double ABCX model of caregiver stressors and perceived resources. Health and quality of Life Outcomes. 15(1), 33-52. Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment. 15(3), 199-208. Gilbert, P. (Ed.). (2005). Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy. Routledge. Gilbert, P., & Plata G. (2013). Compassion focused therapy, Junfermann Verlag GmbH. Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self‐criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice. 13(6), 353-379. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 38(5), 581-586. Harter, S. (2012). Emerging self-processes during childhood and adolescence. Guilford Publications Harter, S. (2015). The construction of the self: Developmental and sociocultural foundations. Guilford Publications. Jones, J. L. (2009). Influences on the self-concept of adolescents with intellectual disabilities (Doctoral dissertation, Oklahoma State University). Jones, J. L. (2012). Factors associated with self-concept: Adolescents with intellectual and development disabilities share their perspectives. Intellectual and Developmental Disabilities. 50(1), 31-40. Kim, J. H., & Chung, D. W. (2011). Effects of group art therapy program on self-esteem and peer relationship of children in low-income and single-parent family. Korean Journal of Human Ecology. 20(5), 967-981. Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Batts Allen, A., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology. 92(5), 887-904. Lemetayer, F., & Kraemer, D. (2005). School Context and Self-Esteem in Adolescence: A Comparative Study of Non Deficient Adolescents and Adolescents with Mild Intellectual Disabilities. Psychoeducation Journal. 34(1), 57-70. Lesack, R., Bearss, K., Celano, M., & Sharp, W. G. (2014). Parent–Child Interaction Therapy and autism spectrum disorder: Adaptations with a child with severe developmental delays. Clinical Practice in Pediatric Psychology. 2(1), 68-82. Lundqvist, L. O. (2013). Prevalence and risk markers of behavior problems among adults with intellectual disabilities: A total population study in Örebro County, Sweden. Research in Developmental Disabilities. 34(4), 1346-1356. Maïano, C., Ninot, G., Bunting, G., & Benattar, B. (2003). Impact of special placement on the sense of competence of teens who fail school. Canadian Psychology. 44(2), 139. Mantzicopoulos, P. (2006). Younger children's changing self-concepts: Boys and girls from preschool through second grade. The Journal of Genetic Psychology. 167(3), 289-308. Marsh, H. W., & Ayotte, V. (2003). Do Multiple Dimensions of Self-Concept Become More Differentiated with Age? The Differential Distinctiveness Hypothesis. Journal of Educational Psychology. 95(4), 687-706. Miller-Lewis, L. R., Baghurst, P. A., Sawyer, M. G., Prior, M. R., Clark, J. J., Arney, F. M., & Carbone, J. A. (2006). Early childhood externalising behaviour problems: Child, parenting, and family-related predictors over time. Journal of Abnormal child Psychology. 34(6), 886-901. Moldovan, T., Moldovan, S., & Pescari, T. (2014). The specifics of self-esteem in adolescents with mental retardation. Academica Science Journal, Psychologica Series. 2, 33–44. Molteno, G., Molteno, C. D., Finchilescu, G., & Dawes, A. R. L. (2001). Behavioural and emotional problems in children with intellectual disability attending special schools in Cape Town, South Africa. Journal of Intellectual Disability Research. 45(6), 515-520. Nader‐Grosbois, N., & Vieillevoye, S. (2012). Variability of self‐regulatory strategies in children with intellectual disability and typically developing children in pretend play situations. Journal of Intellectual Disability Research. 56(2), 140-156. Neff, K. D. (2011). Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being. Social and Personality Psychology Compass. 5(1), 1-12. Orth, U., Robins, R. W., & Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology. 102(6), 1271-1288. Park, K. M., & Park, H. (2015). Effects of self-esteem improvement program on self-esteem and peer attachment in elementary school children with observed problematic behaviors. Asian Nursing Research. 9(1), 53-59. Rosenberg, M. (1965). Rosenberg self-esteem scale (SES). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton. University Press. Ruble, D. N., Boggiano, A. K., Feldman, N. S., & Loebl, J. H. (1980). Developmental analysis of the role of social comparison in self-evaluation. Developmental Psychology. 16(2), 105-115. Sanders, M. R. (2012). Development, evaluation, and multinational dissemination of the Triple P-Positive Parenting Program. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 345-379. Smyth, E., Healy, O., & Lydon, S. (2015). An analysis of stress, burnout, and work commitment among disability support staff in the UK. Research in Developmental Disabilities. 47, 297-305. Thomasset, M., & Blanc, R. (2008). Self-esteem in children with Williams-Beuren syndrome: The influence of schooling. Neuropsychiatry of Childhood and, Adolescence. 56(3), 165-172. Tirch, D. D. (2010). Mindfulness as a context for the cultivation of compassion. International Journal of Cognitive Therapy. 3(2), 113-123. Tonge, B. J., & Einfeld, S. L. (2003). Psychopathology and intellectual disability: The Australian child to adult longitudinal study. International Review of Research in Mental Retardation. 26, 61-91. Varsamis, P., & Agaliotis, I. (2011). Profiles of self-concept, goal orientation, and self-regulation in students with physical, intellectual, and multiple disabilities: Implications for instructional support. Research in Developmental Disabilities. 32(5), 1548-1555. Weiss, J., Diamond, T., Demark, J., & Lovald, B. (2003). Involvement in Special Olympics and its relations to self-concept and actual competency in participants with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities. 24(4), 281-305. Wong, S. Y., Lai, A. C., Martinson, I., & Wong, T. K. (2006). Effects of an education programme on family participation in the rehabilitation of children with developmental disability. Journal of Intellectual Disabilities. 10(2), 165-189. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,350 |